"MANA Jebat? Dia tak tahu ke malam ni dia ada perlawanan? Aku tak nak orang lain ganti budak tu. Mampus budak-budak lain kalau berdepan dengan lawan dia malam ni!"
"Kerja dia tak habis lagi kut."
Munif mendengus. Dia menepis kasar tangan Fawwaz yang ligat memicit bahunya yang tegang. Stres berdepan dengan sikap Jebat yang kadangkala memeningkan kepalanya.
Semenjak Jebat bekerja dengan Datuk Zali, anak buahnya itu sering kali terlewat untuk ke perlawanan. Ada kalanya perlawanan terpaksa dibatalkan kerana kelewatan Jebat.
"Kalau tak fikirkan selama ni dia bawa untung dalam hidup aku, dah lama aku buang dia jadi petinju! Nak sangat jadi bodyguard orang kaya tu kan sampai kerja yang satu ni pun diabaikan!"
"Dia tak sengaja tu. Janganlah marah-marah. Kejap lagi Jebat sampailah. Tapi... kalau aku ganti pun okey apa. Aku pun hebat juga belasah orang." Keong tersengih sambil menjungkit-jungkitkan keningnya.
"Kau? Ganti Jebat? Huh! Silap hari bulan jadi patah riuk kau kat gelanggang tu nanti! Selama beberapa tahun ni, boleh dikira dengan jari je berapa kali kau menang!"
Fawwaz sudah terkekeh-kekeh tika Munif menunjal kepala Keong. Tak pasal-pasal rakannya itu direndah-rendahkan di hadapan petinju-petinju yang sedang bersiap di bilik persalinan.
"Kau tak nak turunkan ilmu kat aku. Tu yang aku..."
"Bukan tak turukan ilmu! Tapi kau tu yang tak layak jadi petinju. Kau tengoklah cara hidup kau macam mana! Tak disiplin. Datang training pun tak. Layaklah kau jadi tukang cuci kat tempat latihan tu aje," selar Fawwaz. Keong ini perlu diberikan pengajaran tentang erti disiplin. Selalu saja sambil lewa semasa bekerja.
"Ala kau kan tahu aku kerja dekat kelab tu. Sibuk! Aku orang penting kut kat kelab Rocky tu sambil tu bolehlah aku cuci mata."
"Ni lagi satu... kerja apa yang kau buat kat kelab Rocky sampai susah sangat kau nak turun latihan?"
Tak semena-mena, soalan Munif mematikan bicara Keong. Dia berdeham. Mengalihkan pandangannya daripada menatap laman wajah tok gurunya itu.
"Hoi! Munif tanya tu. Apa yang kau buat untuk Rocky sampai..."
Bunyi pintu dihempas kuat kedengaran. Perbualan mereka terhenti buat seketika. Terpampang wajah Jebat yang sudah tercungap-cungap menghampiri loker pakaiannya.
"Uish Jebat! Macam orang kaya dah aku tengok pakaian kau ni. Segak semacam! Kau dating dengan anak datuk ya? Tapi kenapa kau basah kuyupni? Hujan ke?"
Tajam anak mata Keong memerhatikan penampilan Jebat yang mengenakan kemeja putih yang basah sehingga menampakkan tubuh kekar Jebat dipadankan dengan tali leher hitam.
Baru saja Jebat meleraikan tali leher dan menanggalkan blazer hitamnya, soalan konyol Keong kedengaran. "Kau tak payah nak merepek. Aku dah lambat! Bukan masanya nak bersembang dengan manusia lembab macam kau!"
Sekali lagi, tawa Fawwaz kedengaran. Dia membantu Jebat mempersiapkan diri untuk perlawanan tinju pada malam itu. Ada keletihan terpancar di wajah Jebat.
"Kau nampak letih. Berat sangat ke tugas hari ni? Kau kena hujan ke sampai basah lecun?"
Seketika, Jebat bertaut pandangan dengan Munif. Ada rasa bersalah bertamu di dinding hati dek kelewatannya malam ini. Kalau ikutkan hati, mahu saja Jebat membatalkan perlawanan ini tapi Jebat tak mahu mengecewakan gurunya itu.
"Malam ni datuk sekeluarga ada makan malam dengan kenalan lama dia. Ada urusan business sekali dia orang bincangkan. Tapi masa tu jugalah kita orang kena ambush. Nasib baiklah klien datuk pun bawa pengawal masing-masing. Kita orang pun tak jangka penyerang tu target datuk malam tu juga."
YOU ARE READING
KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING)
Romance𝙹𝙴𝙱𝙰𝚃 𝙺𝙷𝚄𝚆𝙰𝙸𝙻𝙸𝙳 𝙹𝙰𝚂𝙼𝙸𝙽𝙴 𝚀𝙰𝚂𝚁𝙸𝙽𝙰 𝑲𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒊𝒏𝒊 𝒉𝒂𝒏𝒚𝒂𝒍𝒂𝒉 𝒓𝒆𝒌𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒂𝒔𝒊𝒍 𝒊𝒎𝒂𝒈𝒊𝒏𝒂𝒔𝒊 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒔𝒆𝒎𝒂𝒕𝒂-𝒎𝒂𝒕𝒂. 𝑺𝒊𝒍𝒂 𝒉𝒐𝒓𝒎𝒂𝒕 𝒌𝒂𝒓𝒚𝒂 𝒑𝒆𝒏𝒖𝒍𝒊𝒔 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒔𝒖𝒅𝒂...