#حواء_بين_سلاسل_القدر_ح12
#أديبة_الأحساس_العازف_لادو_غُنيم'
ــــــــــــ🎸
أفواه قلوبهم تحدثت بـوجعاً صادقهم طوَل
سنوات عذابهم'بكلماتً سُجنت بقُبضانهم'
ماذا فعلهُ ليصبحوا سُجناء سلاسل القدر
باَيدى بـشريه يسعون لـهدمهم'بقلوباً
مُتحجره غافله لا تفقه شئ غير الكبرياء
ـــــــــــــــ🎸♥
اللهمَّ صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌼
ـــــ"'تأكد أنها ما زالت عذراء فتركها كما هى لم يخدشها'فكُل ما فعلهُ أنه لمسَ بـسبابته غشاء بكارتها برفق 'و'فورَ أن شعرا بهِ كالحائط يمنع دخولهُ تأكد أنها ما زالت كما خلقها الله عذراءً طاهره'فـسحبَ سبابتهُ تاركها تحتفظ بغشائها'و'طهارتها'و'نـهضَ للحمام ليغسل يديهِ بعنايه'و'بعد الإنتهاء جفف يديه بالمنشفه المعلقه علي الجدار'ثمَ خرج إليها و جدها تجلس و عينيها تُناظرهُ بستياء'
أنت قومت'و'سبتنى ليه مش قولت هتعملى الحاجات الوحشه'اقتربَ منها'و'جلس بجوارها على، حافة الفراش يهاتفها بتزان'
عايز أقولك علي سر يفضل بينى'و'بينكقالت بجبهَا تقوصت'
قول'«جواد» برسميه'
أنتِ لسه عذراء مرات أبوكى كانت بتضحك عليكِ؟ يوم ما دخلتلك بدل <ياسر> معملتش فيكِ حاجه ! أنتِ لسه عذراء أنا اتأكدت منك بنفسي'الد_م اللي حسيتى بي يوميها كان دم طير مرات أبوكِ حطتهُ عليكِ عشان توهمك أنها تمت الموضوع'بدأت جبهتها بـالإرتجاف بـتشتت'و'امتزجَ بياضها بـمياه نابعه من قهر الغصب'
يعنى طول السنتين دول'و'أنا عايشه في وهم دا أنا كنت بجبر نفسي يوماتى إنى أتقبل «ياسر» كنت بقول لنفسي لازم تقبلي بيه لإنك لو مقبلتيش هتبقى زيك زي «مرات أبوكى» يوم ما وهمتنى أنها خدت شرفى حسيت إنى خلاص ضعت بقيت زيها عشان كدا فضلت ساكته و'قابله بي'؟زادت دهشتهُ مما يسمعهُ فقد كانَ يعلم أن من تخاطبهُ هى الناضجه'فتضح لهُ أن شخصيتها الناضجه لم تتقبل يوماً «ياسر» فقد أجبرت ذاتها أن تظل بجوارهُ لتحافظ علي فكرة أنها فقدت عذريتها بعدما أصبحت زوجتهُ'اتضحت الصور أمامهُ فحاول جذب باقي الإعترفات من صندوقها الأسود'
أنتِ مبتحبيش «ياسر» لكن «ريحانه» الطفله بتحبهُ'فرّت دموعها'بعدما بات الحزن الطفولي يملئ و جهها'و'هاتفتهُ بشوق اللقاء'
أيوه بحب«ياسر» دا طيب أوي'و'دايما كان بيحكيلي حواديت'و'ينيمنى في حضنه «ياسر» أغلي حاجه عندي ممكن بقا تعملي حاجات وحشه عشان أقدر أرجعله'زمَّ فمه ببسمه ماكره فقد أدرك أنهُ يخاطب شخصيتيها في وقتٍ واحد'
أعملك حاجات وحشه'عشان ترجعيله'أنتِ أصلا مش محتاجه محلل لإن «ياسر» مدخلش عليكِ'و'كان يقدر يتجوزك فورًا بعد ما طلقك لإنك ملكيش عده و لا محلل القرآن بيقول'
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحاً جَمِيلاً»
يعنى باختصار شديد مكنتيش محتاجه محلل عشان يتجوزك تانى'
أنت تقرأ
حواء بين سلاسل القدر
Romanceقالهَ قلبى عليهُ مُحرمً'و'أنا فى عشقهُ تائها لا أدرك سبب هذا الرفض المنيع لى'فماذا فعلت لينفر من قلبى'يرانى مُحرمه علي قلبهُ'ينشد بيننا أسوارً شاهقه من القدر لـيعزل رحال قلبهُ عنى'بتصنع القسوه لينافس كرامتى'يتضور قلبهُ عطشن لقلبى لكنهُ يُنكر' فماذا...