Bab 8

51 6 3
                                    

AKU mengintai keluar. Kelibat Tuan Nuf tak ada. Kereta Audi RS7 dia pun tak nampak juga. Aku berdecit.

"Tadi bukan main kata I said I waited here." omelku sendirian. Mengejek nada bicaranya yang dingin itu.

"Apa yang dibebelkan tu, Rina? Ni Nuf mana? Dah balik?" tegur mak yang baru keluar dari bilik Nek Bonda Rahimah.

Rasa damai pula kali ini kami balik kampung. Nek Bonda Rahimah pun tak cakap apa-apa. Mak ngah dengan mak long dan yang lain tak ada. Rasa tenang kepulangan kami kali ini.

"Dah balik... eh?" aku terkejut melihat kereta Audi RS7 meluncur perlahan di tempat tadi.

"Nuf ke tu? Suruh dia masuk. Mak nak hidangkan air untuk dia. Kesian dia susah-susah hantar kita dekat sini." ujar mak lalu berlalu masuk ke dapur bersama pinggan mangkuk bekas Nek Bonda Rahimah.

Aku mencebik.

Kaki aku atur keluar dari rumah. Baru saja aku hendak mengetuk cermin kereta, Tuan Nuf menurunkan cermin keretanya.

"Tuan Nuf tak balik lagi ke?"

Soalan aku tu terlebih pintar. Dah sah-sah dia ada dekat situ boleh pula aku tanya soalan terlebih bijak.

"Tak." balasnya sepatah sebelum membuka pintu kereta membuatkan aku terundur.

"Mak saya suruh Tuan Nuf masuk rumah." usai kata aku terus berlalu masuk. Nak berdebat mulut bukannya ada faedah pun. Buat bazir air liur je.

Aku memusing tubuh bila mendengar gauman halus kereta masuk ke perkarangan rumah Nek Bonda Rahimah. Baru je aku kata tenang dan damai tadi. Muncul pula Fateh bersama mak long.

Tuan Nuf berhenti di sebelah aku dan turut melihat dua susuk keluar dari perut kereta Myvi putih. Aku memutar bebola mata bila Fateh bertentang mata dengan aku.

Sempat lagi mak long menjeling aku sebelum masuk ke dalam rumah. Aku memang tak rapat sangat dengan mak long. Dia benci dengan aku. Kalau mak ngah okey lagi tapi mak long kalau nak cakap dengan aku tu macam tak nak pandang aku.

"Siapa ni?" soal Fateh. Gayanya terlalu angkuh.

"Kau peduli apa?"

Tuan Nuf terkejut dengan tona bicara aku. Lantaklah!

"Dia dah tahu ke belum yang kau..."

Tuan Nuf bergerak berdiri di antara aku dan Fateh. Terkejut aku dibuatnya.

"Kalau kau nak cakap dengan dia kau pandang aku."

Aku mendongak memandang kepala belakang Tuan Nuf. Aku rasa masa tu akulah perempuan paling beruntung. Sempat lagi aku meneliti panjang dan lebarnya bahu Tuan Nuf.

Tak pernah lagi aku sedekat itu dengan Tuan Nuf.

Hish! Apa aku merepek ni?!

"Chill bro." Fateh menyeringai sebelum berlalu masuk ke rumah.

Tuan Nuf mara ke depan sebelum menghadap aku. Dia pandang aku dengan satu reaksi yang aku tak faham. Tapi rahangnya kelihatan tajam. Di celah dua keningnya aku terlihat ada dua garis kerutan.

Marah ke dia ni?

"Who is he?"

"Tu anak mak long saya, Fateh. Yang masuk tak beri salam tadi tu lah mak long saya." jawabku.

"Dia memang macam tu Tuan Nuf. Berlagak sedikit. Dah, jom masuk." tambahku.

Aku menggambit tangan bila melihat mak jejak kaki ke ruang tamu sambil membawa dulang air.

Bukan Aku Tak CintaWhere stories live. Discover now