Bab 10

43 5 0
                                    

"MAK!" aku jerit teruja melihat mak di ruang tamu sebaik saja aku pulang dari kerja. Serasa seperti 3 bulan mak menetap di kampung walhal baru 3 hari mak tak ada di rumah.

"Rindunya dengan mak." aku peluk tubuh mak dengan erat. Melepaskan segala resah dan rindu aku pada mak.

"Hish! Lepaslah. Rina tu busuk. Pergi mandi sana." mak tolak aku bersama nada mengusik.

"Hati beku macam Tuan Nuf." aku mencemuh.

"Hah, cakap pasal Nuf. Dah bincang pasal perkahwinan kamu berdua?"

"Belum lagi. Tuan Nuf sibuk minggu ni. Mungkin minggu depan kami start cari barang apa tu semua."

"Dah nak kahwin pun masih nak panggil Tuan lagi ke?" perli mak.

Mak ni tiba-tiba pula mulut pedas. Ini mesti Nek Bonda Rahimah yang ajarkan. Tak boleh jadi ni!

"Belum biasa lagi nak panggil nama dia." aku tersengih.

"Dah pergi mandi. Busuk."

Aku menincing mata. Akal jahatku mula aktif ingin mengerjakan mak.

"Oh mak kau terbang melayang!" mak melatah sebaik saja aku menyucuk pinggangnya dan sebelum aku jadi sasaran ketukan padu mak, aku pecut lari masuk ke bilik.

"Erina Tihani binti Ahmad Daud!" laung mak.

Aku dah ketawa berdekah di dalam bilik. Seronok pula kerjakan mak. 3 hari tak ada mak boleh gila aku.

3 hari juga mak tak ada 3 juga aku tak ada teman nak ajak berborak. Seriau juga aku kalau tiba-tiba suara aku hilang.



USAI saja membersihkan diri, aku bantu mak memasak untuk makan malam kami. Mak tengah potong ayam. Aku pula mengupas bawang sekaligus dengan ubi kentang.

"Mak ada beritahu sesiapa ke pasal perkahwinan Rina?"

"Belum lagi. Macam tak eloklah pula kalau mak yang beritahu. Nanti-nanti kita balik kampung, Rina cakap ya dekat Nek Bonda. Nanti Nek Bonda bising lagi sebab kita ni belakangkan dia."

Aku hairan dan pelik betul dengan mak ni. Nek Bonda Rahimah tu dah terang lagikan bersuluh tak suka dengan mak tapi mak buat macam angin je perangai hantu Nek Bonda Rahimah. Itu belum lagi perangai ahli sihir mak long dengan mak ngah.

Kalau aku dekat tempat mak, dah lama aku cabut diri. Harapnya nanti Puan Nuraini tak adalah macam perangai Nek Bonda Rahimah. Bila difikirkan aku jadi takutlah pula.

"Orang yang wajib kena bagitahu. Nanti kempunan dia nak merasa nasi minyak Rina." aku mengekek.

Mak geleng kepala namun turut sama ketawa.

Every night in my dreams
I see you, I feel you
That is how I know you go on

"Cubalah tukar lagu tu. Ni asyik-asyik every night, every night. Mak pun terus hafal lagu Salin Lion tu." sungut mak merujuk ke arah lagu ringtone pilihan aku.

Aku ketawa saja sebutan mak tu. Ada ke Celine Dion dia panggil Salin Lion. Mak, mak.

Telefon aku angkat, terpapar nama Tuan Nuf. Tak membuang masa aku terus angkat panggilan.

"Hello, assalamualaikum." aku menyapa.

"Waalaikumussalam." jawabnya sedikit serak basah tona bicaranya.

Aku pandang mak sebelum aku berlari masuk ke dalam bilik.

"Betuah punya budak!" mak menjerit bila aku tinggalkan kerjaku.

Bukan Aku Tak CintaWhere stories live. Discover now