Part 10🥀

327 21 1
                                    

Sofea melangkah keluar dari kereta dengan perlahan. Di sampingnya, Mawar memimpin lengannya, memastikan langkahnya tetap teratur.

"Jalan perlahan-lahan, Sofea. Risau aku tengok kau macam ni," ujar Mawar dengan nada lembut.

Sofea tersenyum tipis, cuba menenangkan Mawar. "Jangan la risau... aku okay je lah." 

Namun, langkah Sofea tetap laju. Sesampainya di hadapan pintu masuk rumah, Sofea terhenti sejenak. Pandangannya tertumpu pada Zayn yang duduk di atas sofa di ruang tamu.

"Abang..." bisik Sofea dalam hati. 

Zayn kelihatan tenang,  tetapi matanya... merenung tajam ke suatu arah, seolah-olah menunggu sesuatu atau seseorang. Ada sesuatu yang lain pada Zayn kali ini, sesuatu yang Sofea tidak dapat fahami sepenuhnya.

Sofea memandang wajah Mawar pula. "Mawar, aku nak ucap terima kasih tolong hantarkan aku... kau balik lah dulu, nanti kita jumpa lagi, okey?" 

Mawar melepaskan genggaman di lengan Sofea, memberikan sedikit ruang.

"Kau okey ke aku balik dulu? Zayn nampak macam lain je." tanya Mawar dengan nada yang merisaukan. 

Sofea menarik nafas dalam dan memandang Mawar dengan senyuman lemah. 

"Ya, jangan risau. Kau balik la dulu. Zayn mungkin penat." jawab Sofea, matanya sesekali melirik ke arah Zayn sambil cuba membaca ekspresi suaminya dari jauh. 

Mawar mengangguk perlahan, tetapi sebelum pergi, dia memberi sedikit nasihat, "Sofea... apa pun yang terjadi, kau ada aku. Aku sahabat kau, apa-apa just bagitahu aku, okey?" Dia menepuk bahu Sofea dengan lembut sebelum beredar.

Sofea mengangguk tanda setuju, walaupun hatinya sedang bergelora. Dia menghela nafas panjang dan melangkah masuk ke dalam rumah, membiarkan pintu itu terbuka. 

Di dalam rumah, suasana sepi dan sunyi. Zayn masih duduk di atas sofa, namun kali ini dia mengalihkan pandangannya kepada Sofea. Matanya yang tajam kini bertemu dengan mata Sofea.

Dengan langkah perlahan, Sofea mendekati Zayn. Hatinya dipenuhi dengan tanda tanya dan kegelisahan yang sukar diluahkan. Lembut, dia menghulurkan tangan, berharap sentuhan itu dapat meredakan keresahan yang semakin menebal di jiwanya.

"Abang, kenapa balik awal? Ada hal ke?" tanya Sofea dengan suara yang lembut. 

Zayn terus menatap Sofea dengan pandangan yang tajam, matanya seolah-olah menyimpan ribuan perasaan yang sedang bergolak. Suasana di dalam rumah yang sepi semakin menyesakkan.

"Pergi mana?"  tanya Zayn, suaranya sedikit tegang.

Sofea menelan liur, cuba mengawal rasa cemas yang semakin memuncak.

"Sayang, sayang pergi buat check-up. Sayang dah minta izin abang,kan." jawab Sofea lembut. 

"Lepastu pergi mana pulak?" tanyanya lagi. 

"Sayang... sayang terus balik. Tak singgah mana-mana pun." 

Sofea terpinga-pinga, tidak pasti apa yang sedang bermain di fikiran suaminya. Dia cuba membaca wajah suaminya, namun ekspresi Zayn sukar untuk ditebak.

"Jangan nak tipu lah... cuba jujur, pergi mana?" ucap Zayn lembut tetapi sedikit dingin. 

Sofea menarik nafas dalam-dalam, cuba menenangkan kerisauan yang melanda di dalam hatinya. Dia tersentak, kenapa suaminya tampak berbeza.

"Betul, abang. Sayang tak tipu. Lepas buat check-up, sayang terus call Mawar." jawab Sofea. 

Zayn memalingkan wajahnya seketika, tangannya mengusap rambut dengan kasar. Di dalam hatinya, amarah dan kekecewaan bercampur-baur, namun dia cuba beriak tenang. 

ISTERI YANG DISEKSA S2 (OG)Where stories live. Discover now