Azahh

6.1K 107 5
                                    

Aku mula mengenali Puan Azah di majlis "house warming" rumah Sham, kawan sepejabatku. Puan Azah adalah ibu tiri kepada isteri Sham. Beliau mengahwini bapa mertua Sham setelah kematian ibu mertua Sham. Agak ketara perbezaan umur antara Puan Azah dan bapa mertua Sham yang mana Puan Azah adalah dalam lingkungan lewat 30-an manakala bapa mertua Sham dalam lingkungan 75 tahun. Puan Azah memiliki wajah yang ayu tanpa solekan, berkulit putih kuning dan bertutur lembut dengan senyuman yang amat manis walaupun hanya memakai gincu yang nipis. Bentuk muka nya bujur sireh dengan sepasang mata redup, hidung mancung halus dan pipi yang gebu timbul seperti pauh di layang. Aku hanya dapat menilai fizikal Puan Azah secara luaran saja memandangkan dia memakai busana wanita Muslim yang labuh dan polos. Bertudung labuh melepasi bahagian dada, dia juga mempunyai ketinggian yang agak berbeza dari wanita Melayu biasa. Selepas majlis itu, aku tidak pernah bertemu lagi dengan Puan Azah.

Akhir Julai 2008, aku di tugaskan untuk menjalankan audit di salah sebuah cawangan syarikat di bandar Kuantan untuk 5 hari. Sesampai saja di Kuantan, aku terus ke cawangan tersebut untuk memulakan tugas sehingga jam 5 ptg. Kemudian aku terus check-in ke hotel untuk merehatkan badan dan mandi. Aku keluar dari hotel setelah mandi untuk mencari restoran makanan laut di sana. Ketika berjalan di bandar Kuantan , aku terserempak dengan Puan Azah yang sedang menolak bapa mertua Sham di atas wheel chair ke tempat letak kereta. "Hi Auntie!" sapa ku. Puan Azah agak terperanjat sambil memandangku . " Saya kawan Sham, ingat lagi tak?" kataku bila Puan Azah agak terpinga-pinga. " Ohhh, yang kita jumpa kat rumah Sham dulu kan?" barulah Puan Azah membalas sambil tersenyum. "Kenapa dengan Pakcik ?" sambil aku cuba membantu Puan Azah untuk menolak wheel chair. " Pakcik kena stroke,dah lama lah jugak, sekarang ni kena selalu buat pemeriksaan lanjut" jelas Puan Azah lembut dengan nada agak sayu. " Maaflah, keadaan Pakcik ini, dia dah tak kenal orang lagi dan tak berupaya untuk berjalan" sambung Puan Azah lagi.."Oh! maafkan saya, auntie " jawabku dengan rasa simpati dengan keadaan mereka. "Eh! You buat apa kat Kuantan ni?" Puan Azah bertanya padaku "Saya ada tugas kat sini sampai Jumaat ni". Oh, bagus lah camtu, boleh lah datang rumah Auntie. Setelah bertukar nombor telefon, Puan Azah masuk ke kereta. " Jemputlah datang makan malam esok ya!" Puan Azah menjemput aku ke rumah mereka. Masih cantik dan ayu lagi Puan Azah ni. Walaupun dah lama tak berjumpa, aku rasa seakan tiada perubahan pada wajah beliau sejak kali pertama kenal dengan dia. Masih lagi menguntum senyuman yang manis menawan dalam menghadapi dugaan begitu.

Esoknya, dalam pukul 4.00 petang, Puan Azah menelefon ku. " Jangan lupa datang malam ni ya!" katanya untuk mengingatkan aku. " Ya, saya datang" jawabku ringkas. Setelah memberi arah jalan ke rumah dia, Puan Azah memberitahu " kalau boleh datang dalam jam 7.30 malam ya!"."OK !" jawabku dengan agak kehairanan. Lebih kurang jam 7.00 aku keluar dari hotel dan terus mendapatkan teksi. Aku rasa lebih baik ambil teksi sebab aku pun kurang arif dengan kawasan rumah Puan Azah. Pemandu teksi itu membawa aku terus ke kawasan perumahan yang agak mewah, dengan banglo bercampur dan halaman yang luas. Setelah sampai, aku menekan loceng di pagar. Aku perhatikan kawasan perumahan tersebut agak sunyi ketika malam mula berlabuh. Puan Azah keluar membuka pagar sambil menjemput aku masuk. Dia berbaju kurong hijau tapi tidak memakai tudong, terpegun aku menatap wajah Puan Azah tanpa tudong dengan rambut yang panjang beralun dan sedikit melepasi paras bahu . Rumah Puan Azah merupakan sebuah banglo satu tingkat yang agak besar dengan halaman yang luas. Terletak di hujong jalan berdepankan padang dan banglo jiran yang paling hampir adalah lebih kurang 50 meter dari banglo Puan Azah. Selepas mengunci pagar, aku menuruti Puan Azah untuk masuk ke dalam banglonya..Lenggokkan Aku perhatikan dari belakang lenggokkan dengan langkahan Puan Azah teratur dan lembut . Terdetik juga hati nakal aku bila melihat potongan punggung Puan Azah yang sederhana tapi padat .

" Ha, kan tak ada orang sangat kat padang waktu ni!" Barulah aku tahu mengapa Puan Azah meminta aku datang waktu begini. "Mana pakcik?" tanyaku sebaik saja Puan Azah menutup pintu ." Ada berehat kat dalam bilik lepas makan ubat" ringkas jawapan Puan Azah. "Duduklah dulu, nanti I siapkan hidangan kat dapur" katanya sambil berlalu ke dapur.Puan Azah membahasakan diri nya dan meminta aku agar memanggilnya Azah saja. Aku duduk sambil membelek majalah. " Jemputlah makan" sahut Puan Azah padaku dari arah dapur.. aku bangun menuju ke meja makan dan Puan Azah mula menghidangkan makanan. " Pakcik tak join ke?" tanyaku."Tak, pakcik nanti I suapkan makan malam dia. Kami berbual-bual sambil makan malam di selang seli ketawa kecil Puan Azah bila mengenangkan kisah silam dia. Barulah aku tahu dia adalah bekas setiausaha bapa mertua Sham. Dia sekarang berumor 38 tahun, katanya dah hampir 10 tahun berkahwin dengan bapa mertua Sham tapi tidak mempunyai anak.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 26 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

AzahWhere stories live. Discover now