Bab 12: Rawatan 'Ehsan'

134 0 0
                                    

Selepas berpuashati dengan maklumat yang diperolehi dari Jothi maka Mandor Yem kini memfokuskankepada Kak Sharifah(kak Iffah) bidan terlatih kerajaan yang bekerja secara sambilan dengan klinik di ladang tersebut.Wanita bersusia awal 50an bersuami kan seorang pemandu traktor di ladang tersebut dan tinggal berdu sahaja kerana anak anakmereka telaj berkeluarga dan tinggal di luar ladang tersebut.Olehkerana sukar mencari pengganti ,Kak Iffah di tawarkan untuk meneruskan tugas secara kontrak dan dia menjadi kesukaan ramai kaum ibu di ladang tersebut walau pun tidak ramai dari kalangan mereka yang bersalin di rumah masing masing. Pada awalnya mandor Yem pun hairan bagaimana bidan yang masih mengamalkan kaedah tradisonal masih di gunapakai dan di terima perkhidmatan di ladang yang sudah pun terdedah dan berpeluang menerima rawatan dan kaedah perubatan moden sehingga lah 'tembelang'di sebalik klinik ini dapat di bongkarnya.

Berdasarkan data dan rekod terdapat beberapa kes 'pengguguran' haram di kalangan pekerja kerana kes sumbang mahram dan mengandung di luar nikah yang dilakukan oleh kak Iffah atas alasan membantu mangsa dan keluarga  yang tidak mahu kes ini di ketahui oleh pihak berkuasa di dalam dan di luar ladang .Kak Iffah sendiri membuat pengakuan yang di desak oleh merekaa yang terlibat dengan bayaran yang agak lumayan.Dia menggunakan beberapa kaedah tradisional dan di bantu dengan ubatan ubatan moden atas bantuan Jothi serta dalam pengetahuan Nathan yang membuat dia agak yakin untuk melakukannya.  Kak Iffah secara peribadi banyak juga mengunakan ubatan yang agak mahal untuk merawat penyakit kencing manis dan 'mati pucuk'akibat dari kecing manis yang acute yang sepatutnya tidak di tanggung oleh pihak ladang bagi rawatan seumpama itu.Kak Iffah juga mengaku ada beberpa orang lain yang senasib dengan nya dan mengambil ubat dari klinik tersebut termasuk kawan baik nya Puan Syurkiah ( Kiah) yang akan di perkenalkan kepada Mandor Yem sebagai seorang lagi mangsa dan saksi baginya.

Sepanjang sesi temubual di klinik tersebut,Kak Iffah kelihatan begitu sugul dan cemas dalam menjawab soalan soalan dari Mandor Yem." Kenapa Ka Iffah masih takut takut dan nampak begitu risau sepanjang sesi ini?" tanya mandor Yem menduga bidahn Sharifah." Mestilah saya takut dan risau kerana saya tahu banyak salah yang saya lakukan"balas kak Iffah." Saya bukanpegawai polis yang sedang menyiasat Akak,saya hanya magu dapatkan maklumat dan cerita sebenar bagi pihak pengurusan ladang untuk kita ambil tindakan yang perlu"ujar Mandor Yem. "Itu yang Akak takut,kalau Tuan ambil tindakan,suami Akak kerja pun lagi beberpa tahun aje sebelum bersara,kalau kena berhenti sekarang ,mana kami nak pergi,Akak pun kerja secara kontrak ,bila bila masa Tuan boleh berhentikan "jawab Kak Iffah dengan suara yang agak sebak."Akak merayu lah bagi diri Akak dan juga suami ,Tuan tolong lah kami ,berilah belas ehsan kepada kami .Akak sanggup buat apa ajer asalkan Tuan tolong saya"sambung Kak Iffah lagi.

"Saya akan pertimbangkan semua perkara,setakat ini pun Kak Iffah bagi kerjasama yang baik ,beri maklumat penting  dan buat pengakuan tanpa di paksai,semua ini akan saya pertimbangkan dan juga saya perlu tahu apa yangmenyebabkan Akak membuat keputusan dan tindakan seperti ini".Ujar Mandor Yem ."Mula mula saya cuma tolong orang memerlukan atas galakan Jothi dan Nathan juga,sebagai bidan kerja sayalah mengenai hal hal beranak ,hubungan kelamin dan masaalah yang berkaitan.Bila kes bertambah dan saya pun dibayar lebih jadi saya pun teruskan lah kerja macam tu walaupun saya  tahu itu satu kesalahan.Bila suami saya menghadapai masaalah kecingmanis dan kesan darinya ,maka saya pun kena berusaha lebih untuk rawatan nya kerana saya pun terkesan dan tertekan" jelas Kak Iffah.

"Apa maksud Akak tertekan dan terkesan tu?" soal mandor Man menguji Kak Iffah."Iyalah akak tak malu nak cakap ,hubungan kelamin Akak dan suami terganggu,makin lama makin teruk,Akak nakmain pun naik malas ,tapi kami masih bernafsu dan sama sama mahu"jawab Kak Iffah dengan suara yang tersekat sekat." Selepas berubat selama ini,ada perubahan ke"tanya Mandor Yem lagi." Tak nampak lagui lah Tuan,dah puas kami berikhtiar "balas kak Iffah."maaf tanya ,dala umur sekarang ni siapa  yangmasih kuat kemahuan seks nya,Akak atau suami ?"soalan cepu emas Mandor Yem." Sejujurnya Akak lah,sebab tu Akak paks adia makan ubat dari klinik ni,dia pun cuba cara tradisional macam mengurut dan makanakar akar kayu" jawab kak Iffah." Habis tu kalau Akak yangminta dan tak dapat kepuasan apa yang Akak buat dansuami pula buat macam mana?"soal Mandor Yem dengan agak serious dengan soalan perangkapnya." Malu Akak nak cakap.dia cuba memuaskan Akak,dengan menjilat dan mengorek cipap dengan jari dan lidah sampai Akak klimaks dan Akak pun puaskan lah dia juga dengan guna tangan dan lidah ,hingga dia puas,kalau Akak tak puas lagi kena lah Akak layan diri sendiri" jawab Kak Iffah sambil tersenyum sipu.Bagi Mandor Yem,maklumat dan jawapan dari kak Iffah sudah memadai untuk dia melakar dan merancang tindakan seterusnya.     


  



D.2:Mandor LadangWhere stories live. Discover now