سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
✨ ما تنسوا الاعجاب و التعليق ✨
استمتعوا (^^)
_____________
**الفصل الاول**
كان إلياس جالسًا في مكتبه كان المكتب غارقا في ظلال خافتة تضيئها أشعة شمس مائلة تخترق الستائر بشكل باهت بينما يعكس زجاج النوافذ صورة لمدى قدم أثاث المكتب الذي يتناغم مع ذوق إلياس وهدوئه
يرافقه صديقه المقرب أسر ، يشرب قهوته ببرود، والآخر يتذمر من أفعال صديقه.
"إلياس ، انت بتهزر ؟ اللي هتعمله ده كارثة بكل المقاييس انت لو اتكشفت هيتروق عليك ترويقة محصلتش "
أخذ إلياس رشفة طويلة من فنجانه عينيه تلمعان بدهاء بينما ابتسامة جانبية تلتوي على شفتيه، وكأنما يستمتع بالتحدي المقبل أكثر مما يخشاه بهدوء:
"أسر يا حبي، قولتلك مليار مرة ، دي هتكون الضربة القاضية ليهم. هيكون سبق صحفي مجنون. سنمسحهم من على الخريطة، مفيش شك بربع جنية !"
"إلياس !"
"أسر ، فكك مني ، هي خلاص الفكرة ركبت دماغي . و بعدين انت عاوزني اسيب رائد الكلب يعدي كده ؟. فاكر نفسه مين احمد سقا زمنه ولا أمير كرارة؟ لحسن يكون عقله سوحله أن شركته الرديئة هتحقق أرباح أكثر من بتاعتنا؟"
صغر أسر عينه بسخرية: "تقصد أن سبب إصرارك العالي ده بسبب رائد و مش عشان المدير هددك بالطرد و عاوز يبيعك ؟"
نظر له إلياس بحدة: "أسر، ما تفوق معايا كده؟ أنت معايا ولا ضدي؟ ثم أين يكن الإثنان، هما السبب."
"أنت عارف مخاطر عملتك الكحلي دي صح؟"
شبك إلياس يداه بتعجرف ليقول بثقة:
"أسر، مخاطر بجد؟ انت عارف إن اللي بيدخل اللعبة لازم يكون مستعد يسحب الكرت الأحمر بس أنا دايما عندي جوكر جاهز. التزوير وانتحال هوية طبيب والاحتيال، وغيره و غيره . لكن لا تقلق يا اخويا، هأخرج زي الشوكة من العجين."
صحح له أسر بتململ: " زي الشعرة من العجين مش زي الشوكة، يا اذكي اخواتك ."
شهق إلياس بدرامية: "انت تقصد إن صاحبك الاكبر منك سنا و وقارا المحبوب بمتخلف؟ محدش متخلف غيرك. و بعدين اصلا انا معنديش اخوات انت بتقول ايه ؟"
تأفأف أسر من درامية صديقه المثيرة للاشمئزاز:
"أنت عارف إن لو رائد عرف بالموضوع مش هيفكر مرتين قبل ما يفضحك، صح؟"
استقام إلياس من مكانه بثقة وملل:
"يعمل اللي عاوزه مش مهم. لو اتقتلت في السجن، مش هيلاقي صحفي منافس رائع و مز زي ."
أنت تقرأ
قبور صامتة - Silent graves ✧
Misteri / Thrillerيعتقد أنه ميت، جسده ليس سوى قشرة فارغة، وأن العالم من حوله لا يزال يدور وهو مجرد شبح تائه. في هذه اللحظة المظلمة، يظهر شاب باحثاً عن الحقيقة وراء الحادث الغامض. يتسلل إلى حياة الطفل المنعزلة، محاولاً كسر القيود بينما يحاول الصحفي كشف أسرار الماضي...