Dah petang pon. Pukul 5.40pm. Aku pon bertolak balik dari tempat kerja aku. Santai ja naik moto sambil membuarkan angin petang menyapa muka aku. Sampai ke selekoh dekat rumah aku, jalan pon tak sibuk.
Aku parking moto depan rumah sambil mengeluarkan rokok sebatang John Dblend. Layan perasaan aku dekat luar rumah. FUUUUHH Aku hembus perlahan-lahan. Tiba tiba kedengaran suara memanggil nama aku dari jauh. Aku kenal suara tu. Tu suara Kak Sal bini abang Jan drebar lori memanggil nama aku..
Kak Sal : Ajib ..ajib ( Kak sal termengah2)
Aku : Haaa Kak Sal..awat ni..Kalot semacam ja..kucing nak beranak ka?
Kak Sal : Haisshh dak aihhhh.. sat bg Kak Sal ambik nyawa dlu
Aku : Haa xpa la...ingat kalot apa tadi..(sambil menghembus asap John Dblend berkepul-kepul).
Kak Sal : Ni malam satgi hang ada kerja tak? Kalau xda apa-apa, nak.minta tolong sikit.
Aku : Tak pi mana kot, baru ja blk kerja. Awat, pasai apa Kak Sal?
Kak : Nuuu mesin basuh Kak Sal rosak. Baju menimbun nak basuh. Abang Jan hang plak takda..dia bru bawa lori jalan trip pi Singapore. 3 hari lagi baru balik mai.
Aku : Abis tu nak kena pi tengok la?
Kak Sal : Ala... hang mai la sat..tengok apa yang patut. Hang kan pandai pomen-pomen ni
Aku : Hmm adoii takdan rest aiih. Esok takleh ka? Cuti Sabtu nie ka?
Kak Sal: Haiiisshh mana bleh, nuu baju belambak dok dalam timba tak basuh lagi. Bila masa nak siap.
Aku : Tu bawa pi Dobi layan diri aja la..kan senang.
Kak Sal : Kalau Abang Jan hang ada memang nak bawa pi dah..ni dia kena pi singapore. Tak dan nak buat apa2.
Aku : Hmmm (sambil petik api rokok). Tak pa kalau macam tu..lepas maghrib Ajib pi la. Nak kena ambik perkakas dalam keta dulu.
Kak Sal : Haaaaa lega dengar hang kata macam tu. Takpa lepas maghrib ni hang mai. Hang mai naa..jangan dok scam aku.
Aku : Hahaha dak aiihh. kita bukan scammer. Esok naya kena ketuk ngan Abang Jan.
Kak Sal : Haa tak hang mai na lepas maghrib. Aku balik dulu naa
Aku : Haaa ok ok saya pi.
Kak Sal pon jalan balik ke rumah dia. Lega rasanya kot ada orang mai selesai masalahnya.Jam pukul 8.15pm. Aku pon siap la dengan barang barang aku.
Jalan pi umah Kak Sal. Nasib baik lampu jalan ada dan jarak Kak Sal tak jauh pun dalam 5 meter ja.Rumah kampung la katakan.Aku pun bagi salam. Dua kali gak aku bagi salam baru Kak Sal menjawab
Kak Sal : Salam ajib..haaa mai mai .kesian kat hang dok lama kat luar. Satgi nyamuk ketik. Jenuh garu plak.
Aku: Haaa tau tak pa.. aik budak-budak pi mana abis..senyap sunyi ja rumah.
Kak Sal : Ha budak pi mengaji semua kat masjid. isyak satgi depa balik la.
Aku : Haaa lagu tu ka..ni tak pa ka masuk ni..
Kak Sal : Tak pa aihh aku dah habaq kat Abang Jan yg hang mai nk repair mesin ja.
Aku : Haaa tak pala kalau macam tu. Tang mana mesin basuh tu.
Kak Sal : Tu..Hang pi belah bilik air sebelah tu pintu kayu. Dok dalam tu.
Hang check la tgk naa.Aku : Haa tak pa.
Kak Sal : Hang buat naa.. aku nak pi mandi sat..
Aku : Haa takpa..(sambil buka pintu kayu dan pusing pusing tengok mesin)
Sambil dok buka screw satu satu.Kedengaran Kak Sal.masuk bilik air. Kedengaran Kak sal menjurus ai kebadannya. Sambil buka satu panel belakang mesin. Aku suluh lampu pada motor. Lama juga aku perhatikan kawasan tu. Motor aku pusing macam ok. Tak jem. Hmm. Tak pa aku sambung periksa lagi.
Kedengaran Kak Sal keluar dari bilik air. Akhirnya aku jumpa masalah dia. Rupanya beting motor ke spinner putus. Terpelanting ke depan mesin. Ini la masalahnya.Jemm malam malam nie mana ada kedai buka nak beli part. Nampak gayanya esok la. Aku pon pasang balik penutup belakang dan kemas barang.
Aku : Kak Sal oo Kak Sal.. bertingkat putuih..memang la tak jalan. Motor tak boleh pusing spinner.
Kak Sal: Laa yaka..abis tu nak buat macam mana? (Tanya Kak Sal dari dalam bilik)
Aku: Esok la saya mai lain bawa belting baru ganti. Pasang tu settle la masalah.
Kak Sal: Ooo yaka..kalau macam tu hang buat la. Hang tau.
Aku : Haaa macam tu la..tu Kak Sal, saya balik dlu naa..( kata aku sambil menuju ke pintu rumah)
Kak Sal: Hmmmmmm sat ajib...sat
Aku : Haaa awat plak..?
Kak Sal: Hang mau tengok sat dalam bilik ni...benda ni pelik ..mai tengok sat..
Aku : Benda apa plak dah.( sambil aku tolak perlahan pintu bilik Kak Sal)
Kak Sal : Ni baju niee..mai tolong sat
Aku : Urrpp..( terkesima aku dengan apa yang aku saksikan)
Aku : Baju tido pink..aaaagh jem..
Kak Sal : Mai tolong Kak Sal..kak Sal tak tahan nie
Aku: alamak ni tak boleh tahan nie..(sambil duduk depan Kak Sal atas katil dia)
Jeng Jeng jengg......
YOU ARE READING
Kak Sal dan Mesin Basuh
AdventureKisah si ajib, seorang tukang repair - berhadapan dengan isteri orang yang merenyam...