De va en tidig måndags morgon. Josef sträckte på sig i sängen och kollade på klockan, den var bara 04:50, men han tänkte att de är lika bra att gå upp så han hinner duscha. Idag var de hans första dag på polisstationen, mordroteln. Han va nervös eftersom han inte jobbat i Stockholm förut. Han gick in i duschen och duschade, sen käka han frukost och tog på sig kläder, han gick ner till bilen och körde mot polisstationen i Solna.
Klockan är nu 07:30 och han är väldigt tidig. Han går mot ingången, han möter Alex Beijer som jobbar på mordroteln, hon hälsar och de presenterar sig för varandra.
- hej, de är jag som är Josef Eriksson jag ska börja jobba här idag.
- hej Josef, jag heter Alexandra Beijer men du kan kalla mig för Alex och de är jag som är chef för mordroteln
Det går in tillsammans upp till kontoret och Alex visar vart Josef kan sitta, dom är först på jobbet.
Klockan slår 08:00 och Martin Beck, Jenny Bodén, Oscar Bergman och Ayda Cetin kommer in i rummet, de presenterar sig för Josef, de hade fort en mord på sitt bord idag av chefen för Martin, han heter Klas fredén. De handlade om en tjej som hade blivit stuckmördad i Nacka. Nu hade de fullt upp och Josef var bökigt nervös för att inte göra fel. De delar upp så att de åker i olika bilar, Alex och Josef åker i samma bil mot brottsplatsen, de sitter tysta i bilen och kollar då o då mot varandra, Alex ler mot Josef och Josef ler tillbaks.