«الاقتباس»
أمسك بهاتفه ثانيًا وأخذ يرميه بقوة عدة مرات بغلٍ، وغضب يجعله إن نظر لأحد أُقسم أنه كان لينشق لنصفين، ذهب جهة مزهرية وألقى بها في الأرض، أخذ يكسر بكل ما يقابله في غضبٍ، جلس على ركبتيه وترك لدموعه العنان، وجعه تضاعف، ومن أكثر الأشخاص لهم محبة في قلبه، جلس على ركبتيه كالمهزوم الذي لم ينصف، لا من عائلة أو حب، هزيمة أخرى يحملها على أعتاقه، تزيد عليه حِمل أيامه القادمة!
تذكر شيء ما، تذكر ما يريحه في تلك المواقف، وربما ما سيريحه للأبد، ذهب جهة المطبخ وأخرج سكينًا، نظر لحدتها وهي لامعة، رفع أكمام سترته، وحرك السكين على ذراعه، لم تكن حادة بالقدر الذي يجعلها تجرحه بمجرد لمس يده، لذلك كان يضغط بقوة وهو يحركها، أغمض عينيه بألم وهو يصك على فكيه، بالرغم من وجع جرحه إلى أن وجع فؤاده قد انتصر، خلع سترته والذي يليها؛ ليضاعف جرحه لعل هذا يخفف من ألم فؤاده، طالع الجروح في جذعه العلوي والتي لم تشفى بعد!
بدأ في رسم لوحة قلمها السكين وألوانها الدماء، ومكانها كان جسده!
وبعد دقيقتان تقريبًا كان أدهم يفتح الباب بمفتاحه الخاص ليجلس مع كريم قليلًا، نادى فلم يستجب كريم، ذهب لغرفته ولم يجده، توقع أن يكون بالمطبخ يعد مشروبه المفضل -الشاي بالحليب- فذهب جهة المطبخ، وإذ وجده يخدش جسده وبالأخص جوفه بالسكين، ذهب إليه بقلق يتخلل منه الغضب وهو يقول:
_أنتَ مش هتبطل الزفت اللي أنتَ بتعمله ده؟!!
وقف أمامه وكاد أن يسحب السكين من يده إلى أن وجده يضع طرف السكين على بطنِه يلصقه بها ليستعد للـ… إنتحار؟!!!
_____________________________
«الملحوظة»
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
ازيكم يا حبايبي عاملين ايه؟ يارب تكونوا بخير دايمًا يارب، كنت عايزة اقول حاجة وقولت والله ما آجي وأنا ايدي فاضية، اجيبلكوا معايا اقتباس عسول كيوت خفيف، فدلوقتي شيلوا حِمل چنى وحِمل كريم مع بعض.😂ندخل في المهم، اللي عاملي فولو أظن عارف لإني كنت منزلة فأكونت الواتباد قبل كده إني مسحت الفيسيوك وكل حاجة ليها علاقة بالسوشيال ميديا عامةً، فدلوقتي أنا منزلة الواتس بس علشان حاجات بخصوص الدراسة على الواتس فعملت جروب للرواية النهاردة تقدروا تناقشوني فيها ونتناقش ونتكلم مع بعض علشان مش هعرف اكلمكوا أو اناقشكوا في جروب الفيسبوك، اه ممكن تنزله بوستات في جروب الفيس وكده والأدمن التانية هتقبله لكن أنا يعتبر مش موجودة لذلك عملت جروب الواتس علشان اقدر اكلمكوا وبتمنى بجد كلكوا تدخلوا علشان اقدر اتعرف عليكوا أكتر.
جروب الفيسبوك هتلاقوه في البايو بتاع الأكونت ولإني مش عارفة اغير البايو واحط لينك جروب الواتس وبرضه الواتباد مبيسمحس باللينكات في البارتات فهخلي لينك جروب الواتس في كومنت هنا على القطعة دي ولو مشتغلش قولولي.♡
والسلام، دُمتم بخير.