"Kamu kata kamu cintakan freen Kenapa kamu tak nak pertahankan dia?" Tanya puan Sonia isteri tuan arnon.
"Mama freen tak cintakan rat" kata rat.
"Takkan kamu terus mengalah rat, kalau kamu cintakan freen cuba memenangi hati dia"
"Rat dah cuba pa tapi usaha rat gagal, freen tak boleh lupakan becky.. rat tahu dia masih sayangkan becky"
"Mungkin freen bukan untuk rat" kata rat.
Puan Sonia memeluk sang anak dia tahu anaknya pasti sangat rapuh sekarang.
"Kalau freen tak cintakan kamu kenapa dia terima lamaran kamu?" Tanya tuan arnon.
"Mungkin sebab dia ingin melupakan becky"
"Siapa becky kepada freen? Apa hubungan diorang?" Tanya tuan arnon.
"Diorang sebenarnya pasangan kekasih diorang sudah lama menjalin hubungan, beberapa bulan yang lalu becky memutuskan hubungan diorang rat tak tahu apa punca dia" jawab rat.
----
"So macam mana?" Tanya freen
"Macam mana apa?" Tanya becky balik.
"Macam mana dengan hubungan kita"
"Nanti lah saya fikir pasal tu"
"Tak boleh ke awak bagitahu saya sekarang" tanya freen
"Awak bagi masa pada saya nanti saya akan bagitahu awak macam mana, okay?"
Freen mencebik bibirnya lalu dia keluar, dia merajuk.
Becky yang melihat freen yang sedang merajuk bukan untuk memujuk malah dia ketawa melihat sikap manja freen.
Becky pun pergi meninggalkan kawasan rumah freen.
"Eeeeee geramnya aku"
Freen menghentak kakinya geram apabila dia melihat Becky telah meninggalkan kawasan rumahnya.
"Bukannya datang nak pujuk boleh pula kau pergi macam tu eeee geramnya aku"
Freen memukul bantal untuk melepaskan geramnya kepada Becky.
Tok
Tok
'Tu pasti Becky'
Clark pintu bilik dibuka.
"Hai sayang"
"Mama"
"Ya, kenapa sayang ada masalah ke?" Tanya puan chankimha.
"Kenapa! gaduh dengan rat?"
Freen menggeleng kepalanya.
"Lepas tu?"
"Freen geram dengan becky"
"Becky?" Puan chankimha mengerutkan dahinya.
"Ya becky ex freen yang freen cerita dekat mama yang dia putuskan hubungan kitorang tu" jawab freen
"Oh! So kenapa dengan dia?"
"Freen geram dengan dia"
"Kenapa cuba cerita dekat mama kenapa hmm"
"Tadi freen dengan becky pergi serahkan cincin kepada uncle arnon dan aunty Sonia" kata freen, puan chankimha terdiam.
"Mama marahkan freen, freen minta maaf mama sebab dah kecewakan mama... Freen tak bincang dengan mama dan papa tadi freen geram dengan becky sebab tu freen tak bagitahu mama dulu" kata freen merasa bersalah.
Puan chankimha tersenyum.
"Mama faham sayang, mama dengan papa tak boleh memaksa kamu untuk menerima rat... Mama tahu kamu masih mencintai becky dan kamu masih belum move on kan"