Bab 1: Pertemuan di Gaza

46 3 0
                                    

Izzatul Amalisa melangkah keluar dari pesawat yang baru mendarat di Gaza. Panas terik menyentuh wajahnya, tetapi semangat untuk membantu mangsa peperangan membuatkan dia berasa lebih bertenaga. Sebagai seorang doktor, dia bertekad untuk memberikan sedikit kelegaan kepada mereka yang memerlukan, walaupun dalam keadaan yang sukar ini.

Saat melangkah ke lapangan terbang yang sederhana, pandangannya disambut oleh wajah-wajah yang penuh harapan dan kesedihan. Rasa cemas menyelubungi jiwanya, tetapi dia segera menepis perasaan itu. "Saya datang sini untuk membantu," bisiknya dalam hati. Dia melangkah dengan berani, berusaha mengabaikan kebisingan dan kekacauan yang melanda kawasan itu.

Setelah mengambil begnya, Izzatul bergerak ke arah pusat bantuan. Di sekelilingnya, sukarelawan lain sudah mula mengagihkan makanan dan ubat-ubatan kepada mangsa yang terjejas. Hati Izzatul berdebar-debar melihat keadaan di sekelilingnya. Kanak-kanak kecil menangis, orang dewasa terpaksa bersabar menunggu, dan suasana yang tegang terasa dalam setiap nafas.

“Doktor, kami perlukan bantuan kat sini!” jerit seorang sukarelawan, memecah lamunan Izzatul. Tanpa berfikir panjang, dia segera berlari ke arah mereka, membantu merawat seorang kanak-kanak yang tercedera di kaki. "Tahan sikit ya, adik. Nanti kakak tolong," katanya lembut sambil menyapu ubat pada luka kanak-kanak itu. Dalam kekacauan itu, dia tidak menyedari seorang lelaki sedang memerhatikannya.

Syabil Umair, seorang askar yang datang untuk membantu, berdiri di satu sudut. Dia melihat Izzatul dengan penuh kekaguman. Kekuatan dan ketampanannya menarik perhatian Izzatul, tetapi dia cepat-cepat alih pandangan. Tak elok kalau dia terjebak dalam perasaan di saat-saat begini. Syabil, yang berpengalaman dalam situasi berbahaya, merasa terharu dengan keberanian Izzatul yang berhadapan dengan kanak-kanak dan pesakit.

“Bagus kerja awak,” Syabil memanggilnya setelah Izzatul selesai merawat kanak-kanak itu. Izzatul menoleh, sedikit terkejut melihat lelaki itu menghampirinya.

“Terima kasih,” jawab Izzatul, merasakan jantungnya berdegup lebih kencang. “Saya cuba buat yang terbaik.”

“Saya Syabil,” katanya sambil menghulurkan tangan. “Awak memang seorang doktor?”

“Iya, Izzatul,” jawabnya, menggenggam tangan Syabil. “Saya datang sini untuk bantu mangsa perang.”

“Wow, saya ada kat sini untuk tujuan sama. Kita mungkin boleh kerja sama-sama,” cadang Syabil dengan senyuman, matanya bersinar penuh harapan.

Seketika itu, Izzatul merasakan satu tarikan yang kuat terhadap Syabil. Dia menjawab dengan senyuman malu-malu, “Boleh, saya suka kerja dalam pasukan.”

Mereka berdua mula berbincang tentang tugas masing-masing dan bagaimana mereka boleh membantu lebih ramai orang di kawasan tersebut. Syabil teruja mendengar semangat Izzatul. “Kita perlukan lebih ramai doktor macam awak di sini,” ujarnya dengan serius.

Izzatul merasa terharu. “Saya rasa semua orang di sini sama, berusaha untuk membantu. Tapi, saya harap kita boleh buat perbezaan, walaupun kecil.”

Hari itu berlalu dengan cepat. Mereka bekerja tanpa henti, merawat yang tercedera dan memberikan makanan kepada yang memerlukan. Ketika matahari terbenam, suasana menjadi lebih tenang, tetapi harapan dan kesedihan tetap terpancar di wajah-wajah yang hadir.

Izzatul dan Syabil mengambil masa sejenak untuk berehat. Mereka duduk di atas rumput yang sedikit layu, menikmati makanan yang dibawa oleh sukarelawan lain. Izzatul memandang Syabil, merasakan kehadirannya memberikan ketenangan dalam kekacauan itu.

“Awak selalu buat kerja macam ni?” tanya Syabil, sambil menggigit roti.

“Ya, ini kerja saya. Saya rasa ini panggilan saya,” jawab Izzatul, merenung ke dalam mata Syabil. “Saya nak buat perbezaan dalam hidup orang lain.”

“Baguslah. Rasa saya awak memang dah buat perbezaan, tak kisah la sekecil mana pun,” balas Syabil dengan penuh keyakinan.

Mereka berbual panjang tentang hidup, impian, dan harapan. Izzatul merasa seolah-olah dia telah mengenali Syabil lama, walaupun baru pertama kali bertemu. Syabil berkongsi kisah tentang keluarganya dan bagaimana dia terlibat dalam misi kemanusiaan ini.

“Misi ni penting untuk kita semua. Kita perlu tunjukkan bahawa kita peduli,” kata Syabil, suaranya penuh semangat.

Izzatul mengangguk setuju. “Betul tu. Dalam keadaan macam ni, setiap bantuan amat bermakna.”

Malam itu, satu ikatan mula terjalin di antara mereka, di tengah kebisingan dan kesedihan yang melanda Gaza. Tanpa mereka sedari, pertemuan ini akan mengubah hidup mereka selamanya.

Ketika malam semakin gelap, dan bintang-bintang mulai bersinar di langit, Izzatul dan Syabil berbual sehingga mereka tidak sedar waktu berlalu. Dalam hati mereka, masing-masing mula merasakan sesuatu yang lebih dalam daripada sekadar persahabatan.

Dengan setiap kata dan senyuman, mereka tahu, mereka telah menemui sesuatu yang lebih daripada sekadar cinta—sebuah harapan yang baru di tengah-tengah peperangan yang tiada akhir.

Tetap Bertahan Untukmu Where stories live. Discover now