Bab 2: Perkembangan Rasa

21 2 0
                                    


Hari demi hari berlalu di Gaza, dan Izzatul semakin selesa dengan rutin barunya. Dia dan Syabil sering bekerja bersama, merawat pesakit dan mengagihkan bantuan. Setiap saat di sisi Syabil terasa istimewa, dan dia tidak dapat menafikan perasaan yang semakin mendalam terhadap lelaki itu.

Suatu pagi, selepas merawat beberapa pesakit di hospital sementara, Izzatul dan Syabil mengambil masa sekejap untuk berehat di bawah naungan pokok besar. Udara segar dan angin sepoi-sepoi membuatkan suasana lebih tenang.

“Zaman sekarang ni, kita jarang dapat rasa kedamaian, kan?” Syabil berkata sambil menyandarkan belakangnya pada pokok. Dia memandang jauh ke arah langit biru.

“Betul. Tapi, bila dapat tolong orang, rasa macam semua penat tu hilang sekejap,” jawab Izzatul, tersenyum. Dia melihat Syabil dengan pandangan penuh rasa hormat.

“Awak memang layak dapat pujian,” Syabil menambah. “Kerja keras awak bukanlah sia-sia.”

Izzatul merasa pipinya memerah. Dia mengalihkan pandangan, merasa canggung. “Saya cuma buat apa yang perlu. Lagipun, kita semua ada tanggungjawab.”

“Kalau semua orang macam awak, dunia ni pasti lebih baik,” Syabil berkata dengan senyuman, matanya bertemu dengan mata Izzatul. Ketika itu, detik-detik kecil antara mereka terasa lebih berharga.

Sejak pertemuan mereka, Syabil telah menjadi sandaran buat Izzatul. Setiap kali mereka bersama, dia berasa lebih bersemangat. Namun, Izzatul juga tahu bahawa mereka berada di tengah-tengah konflik, dan keadaan mungkin akan berubah bila-bila masa. Dia berusaha untuk tidak terlalu melibatkan perasaan, tetapi hati kecilnya berkata lain.

Malam itu, ketika mereka sedang berehat di kawasan tenda selepas seharian bekerja, Izzatul terpaksa mengeluarkan perasaannya. “Syabil, ada sesuatu yang saya nak cakap.”

Syabil memandangnya dengan serius. “Apa dia, Izzatul?”

Dia menarik nafas dalam-dalam. “Saya tahu kita baru kenal, tapi saya rasa kita ada ikatan yang kuat. Saya tak pernah rasa macam ni dengan orang lain sebelum ni.”

Syabil terdiam seketika, merenung dalam mata Izzatul. “Saya pun rasa benda yang sama. Tapi… kita berada dalam situasi yang susah. Saya tak nak benda ni mengganggu kerja kita.”

“Memang. Saya faham,” Izzatul menjawab, menahan sebak. “Tapi saya tak boleh nafikan perasaan ni. Ia kuat dan tulus.”

Syabil mengangguk perlahan, wajahnya serius. “Kita perlu fokus pada misi ni dulu. Tapi, selepas semua ni… mungkin kita boleh bercakap lagi?”

Izzatul tersenyum, lega mendengar kata-kata Syabil. “Ya, saya harap kita boleh. Saya nak kita teruskan hubungan ini, walaupun dalam keadaan begini.”

Malam itu, mereka berdua berjanji untuk saling menyokong dan menjaga satu sama lain. Tetapi dalam hati mereka, ketidakpastian menghantui, dan mereka berdua tahu bahawa misi di Gaza adalah lebih penting pada ketika itu.

Di hari-hari seterusnya, hubungan mereka semakin rapat. Setiap waktu bersama menjadi kenangan indah yang tidak dapat dilupakan. Mereka berkongsi cerita, harapan, dan impian, menguatkan satu sama lain dalam setiap langkah.

Satu petang, ketika mereka selesai merawat pesakit, Izzatul terjumpa sebuah buku nota kecil yang ditinggalkan oleh seorang sukarelawan. Dalam buku nota itu, terdapat catatan tentang cita-cita dan harapan manusia yang terjejas oleh peperangan.

“Lihat ni, Syabil!” Izzatul menunjukkan buku nota itu. “Kita patut kumpul semua cerita mereka. Mungkin boleh jadi inspirasi untuk orang lain.”

Syabil memandang buku itu, kemudian angguk. “Baiklah. Kita boleh mula buat projek ni. Biar semua orang tahu bahawa kita masih berjuang, walaupun dalam kesusahan.”

Semangat baru membara dalam hati Izzatul dan Syabil. Mereka mula merangka pelan untuk menulis dan berkongsi kisah-kisah mangsa perang yang penuh harapan. Dengan setiap kisah yang mereka kumpulkan, ikatan antara mereka semakin kukuh.

Hari demi hari, mereka berusaha dan saling menguatkan. Dalam suasana yang penuh cabaran, Izzatul dan Syabil menemui kekuatan dalam satu sama lain. Namun, Izzatul tidak dapat mengelak dari memikirkan apa yang akan terjadi apabila misi ini selesai. Apakah perasaan mereka akan terus berkembang, atau adakah ia akan pudar seperti yang lain?

Ketika senja menyinari Gaza, Izzatul dan Syabil berpegang pada janji yang mereka buat untuk saling menjaga satu sama lain, walaupun dengan ketidakpastian di hadapan. Di dalam hati mereka, ada harapan bahawa cinta yang mula berputik ini akan membimbing mereka melalui segala cabaran yang akan datang.

Tetap Bertahan Untukmu Where stories live. Discover now