Setelah pertemuan yang penuh emosi, Izzatul dan Syabil berusaha untuk memperkuatkan hubungan mereka. Namun, dalam hati mereka, ada rasa cemas tentang apa yang mungkin berlaku seterusnya. Keluarga Datin Ratna tidak akan berhenti berusaha untuk memisahkan mereka.Pada suatu pagi, Izzatul sedang bertugas di hospital. Ketika sedang merawat seorang pesakit, dia menerima mesej daripada Syabil.
“Sayang, saya rasa kita perlu bercakap. Ada sesuatu yang saya ingin beritahu kamu.”
Izzatul berasa berdebar. “Apa yang berlaku, Syabil?” dia membalas dengan cepat.
Beberapa minit kemudian, Syabil tiba di hospital. Wajahnya kelihatan serius. “Izzatul, ada sesuatu yang saya perlu beritahu. Ibu saya telah berjumpa dengan Zalea dan merancang untuk mengaturkan satu pertemuan antara kita semua,” katanya, meresahkan Izzatul.
“Pertemuan? Kenapa mereka masih tidak faham? Kita sudah memberitahu mereka tentang hubungan kita!” Izzatul menjawab, merasa marah dan kecewa.
“Ya, tapi mereka tidak mahu mendengar. Ibu tidak akan membiarkan saya berada di sebelah kamu. Dia bertekad untuk memisahkan kita,” Syabil menjelaskan, wajahnya penuh kesedihan.
Izzatul merasakan hatinya bergetar. “Syabil, kita tidak boleh membiarkan mereka mempengaruhi keputusan kita. Kita perlu berjuang dan menunjukkan kepada mereka bahawa cinta kita lebih kuat,” katanya, tekad di wajahnya.
“Betul. Tetapi saya tidak mahu kamu merasa terbeban dengan semua ini. Saya akan cuba berbincang dengan ibu dan meyakinkannya tentang keputusan kita,” Syabil berjanji.
“Syabil, saya akan selalu ada untuk kamu. Kita tidak sendirian dalam hal ini,” Izzatul menjawab, menggenggam tangan suaminya.
Sementara itu, di rumah Datin Ratna, suasana tidak kurang tegang. Datin Ratna dan Zalea sedang berbincang. “Zalea, kamu perlu bersedia. Kita perlu menunjukkan kepada Syabil bahawa dia membuat keputusan yang salah,” Datin Ratna berkata, suaranya penuh ketegasan.
“Ya, Puan. Saya akan berusaha untuk memikat hati Syabil semula. Saya tidak akan membiarkan Izzatul merampasnya,” Zalea membalas, bersemangat.
“Bagus. Kami akan mengatur pertemuan di rumah. Syabil perlu tahu apa yang terbaik untuk dirinya,” Datin Ratna menjelaskan, merencanakan strategi untuk mendapatkan semula anaknya.
Kembali kepada Izzatul dan Syabil, mereka berbincang mengenai apa yang harus dilakukan seterusnya. “Kita perlu menghadapi mereka dengan berani. Jika kita menunjukkan kekuatan dan keyakinan, mereka mungkin akan memahami,” Izzatul mencadangkan.
“Setuju. Kita harus pergi ke pertemuan itu bersama. Ini adalah masa untuk kita bersatu,” Syabil bersetuju.
Hari pertemuan tiba. Izzatul dan Syabil memasuki rumah Datin Ratna dengan hati yang berdebar. Mereka tahu bahawa cabaran yang besar sedang menanti mereka.
Datin Ratna, Zalea, dan Raudha sudah pun menunggu. “Syabil! Izzatul! Terima kasih kerana datang,” Datin Ratna memulakan perbincangan, tetapi suaranya dingin.
“Bu, saya ingin mengingatkan bahawa Izzatul adalah isteri saya dan kami telah membuat keputusan bersama,” Syabil menjelaskan, suara tegas.
“Syabil, kamu baru pulih. Kamu tidak tahu apa yang terbaik untukmu. Zalea adalah pilihan yang lebih baik,” Datin Ratna membalas, cuba mempengaruhi anaknya.
Zalea mengambil peluang itu. “Syabil, saya hanya mahu yang terbaik untuk kamu. Izzatul mungkin kelihatan baik, tetapi saya lebih sesuai untukmu. Kita mempunyai banyak kesamaan,” dia berkata, berusaha untuk menarik perhatian Syabil.
Izzatul merasakan kemarahan mulai membara. “Zalea, saya ingin kamu tahu bahawa cinta tidak boleh dipaksa. Syabil berhak untuk memilih hidupnya sendiri,” Izzatul menegaskan, wajahnya tegas.
Raudha mencelah, “Ibu, kita perlu memberi mereka peluang untuk bercakap. Kita tidak boleh mengabaikan perasaan mereka,” dia berkata, menyokong keputusan abangnya.
Datin Ratna tidak senang mendengar kata-kata itu. “Raudha, ini bukan urusan kamu! Syabil adalah anak saya, dan saya tahu apa yang terbaik untuknya,” dia membalas dengan keras.
Suasana di dalam bilik menjadi semakin tegang. Izzatul mengambil nafas dalam-dalam. “Puan, saya tidak mahu konflik ini berterusan. Kita semua mahu yang terbaik untuk Syabil. Tetapi keputusan ini harus datang dari hatinya, bukan paksaan,” katanya, suaranya tegas dan tenang.
“Syabil, katakan kepada mereka apa yang kamu inginkan!” Datin Ratna menegur, mencuba untuk mendesak anaknya.
Syabil terdiam, merasakan tekanan daripada semua arah. Dia tahu keputusan ini adalah penting. “Ibu, saya sudah membuat keputusan. Saya ingin bersama Izzatul. Saya mencintainya, dan saya tidak akan membiarkan sesiapa memisahkan kita,” Syabil akhirnya berkata, penuh keyakinan.
Zalea terkejut, tetapi Datin Ratna tidak berputus asa. “Kamu tidak tahu apa yang kamu katakan, Syabil! Kamu baru pulih! Kami tidak akan membiarkan kamu membuat keputusan yang salah!” dia menjerit, marah dan kecewa.
Izzatul memandang Syabil dengan penuh kasih. “Kita akan melawan bersama, tidak kira apa pun yang terjadi. Kita akan hadapi ini berdua,” Izzatul berkata, suaranya penuh semangat.
Syabil menggenggam tangan Izzatul, merasakan kekuatan dan keyakinan di dalam diri mereka. “Ibu, saya sudah membuat keputusan. Ini adalah hidup saya dan saya akan menjalankannya mengikut cara saya,” dia menegaskan, matanya bersinar dengan tekad.
Datin Ratna menggelengkan kepala, tidak percaya. “Kamu akan menyesal, Syabil. Saya tidak akan membiarkan ini berterusan,” dia berkata sebelum beredar dari bilik, marah dan kecewa.
Setelah Datin Ratna pergi, Zalea mengikutnya dengan rasa hampa. Raudha memandang Syabil dan Izzatul, merasakan rasa bangga terhadap keberanian mereka.
“Syabil, kamu benar-benar berani. Saya gembira melihat kamu berjuang untuk cinta kamu,” Raudha berkata, tersenyum.
“Terima kasih, Raudha. Saya tahu ini bukan mudah, tetapi saya tidak akan berputus asa. Izzatul adalah segala-galanya bagi saya,” Syabil menjawab, memandang Izzatul dengan kasih.
Mereka tahu bahawa ujian ini adalah salah satu yang terbesar dalam hidup mereka, tetapi cinta yang tulus akan sentiasa menjadi pendorong untuk terus maju.
YOU ARE READING
Tetap Bertahan Untukmu
RomanceIzzatul Amalisa, seorang doktor, dan Syabil Umair, seorang askar, bertemu di Gaza semasa menjalankan misi kemanusiaan. Mereka jatuh cinta dan berkahwin, tetapi kebahagiaan mereka terganggu apabila Syabil mengalami kemalangan dan jatuh koma. Izzatul...