Bab 21: Perjuangan dan Harapan Baru

6 2 0
                                    


Hari-hari selepas kepulangan Syabil dipenuhi dengan kebahagiaan dan kelegaan. Izzatul merasakan seolah-olah dunia mereka kembali bersinar. Namun, di sebalik kegembiraan itu, dia tahu ada banyak cabaran yang menanti mereka.

“Syabil, kita perlu berbincang tentang masa depan kita,” Izzatul berkata pada suatu malam ketika mereka duduk berdua di balkoni, menikmati udara malam yang nyaman.

“Ya, saya tahu. Kita perlu merancang sesuatu yang lebih baik selepas semua yang telah kita lalui,” Syabil menjawab, memandang bintang di langit.

“Bagaimana dengan keluarga kita? Datin Ratna… dia mungkin masih tidak menerima saya,” Izzatul mengungkapkan keraguan dalam hatinya.

Syabil menggeleng. “Saya akan berjuang untuk kamu, Izzatul. Saya tidak akan membiarkan sesiapa memisahkan kita lagi,” dia berjanji, keyakinan terpapar di wajahnya.

Ketika Izzatul bersedia untuk memberi semangat kepada suaminya, tiba-tiba telefon Syabil berbunyi. Dia melihat nama Zalea tertera di skrin. Izzatul merasakan sedikit rasa cemburu, tetapi dia cuba mengabaikannya.

“Zalea?” Izzatul bertanya, ingin tahu.

“Ya, sekejap,” Syabil menjawab sambil menjawab panggilan. “Zalea, apa khabar? Oh, baiklah… saya sudah kembali ke sini… ya, kita boleh berjumpa,” Syabil berkata, dan Izzatul tidak dapat menahan rasa cemburunya.

Setelah Syabil menamatkan panggilan, Izzatul bertanya, “Awak nak jumpa dia? Kenapa?”

“Dia ada berita tentang projek pembinaan di Gaza. Mungkin kita boleh bekerjasama,” Syabil menjelaskan, tetapi Izzatul dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena.

“Bekerjasama? Dengan Zalea? Saya tidak suka dia, Syabil,” Izzatul bersuara tegas, wajahnya berubah.

“Jangan risau, Izzatul. Dia hanya seorang rakan kerja. Tiada apa-apa yang lebih dari itu,” Syabil cuba menenangkan hati Izzatul.

Walau bagaimanapun, Izzatul tidak dapat menghilangkan rasa tidak senang di dalam hatinya. Dia merasakan Zalea masih mempunyai perasaan terhadap Syabil, dan dia tidak mahu ada sebarang peluang untuk Zalea merampas kembali suaminya.

Beberapa hari kemudian, Izzatul pergi ke hospital untuk bertugas. Di sana, dia bertemu dengan seorang pesakit baru, seorang wanita yang mengalami trauma akibat serangan yang berlaku di Gaza. Wanita itu kelihatan sangat lemah dan kehilangan harapan.

“Ibu, awak okey tak?” Izzatul bertanya dengan lembut, berusaha memberikan sokongan.

“Anak saya… dia terperangkap di sana… saya tidak tahu sama ada dia selamat atau tidak,” wanita itu mengalirkan air mata, hatinya hancur.

Izzatul merasa simpati. “Jangan risau, kita akan lakukan yang terbaik untuk membantu. Jika ada berita, kita akan maklumkan kepada awak,” dia berjanji, merasakan beban kesedihan wanita itu.

Setelah hari yang panjang, Izzatul pulang ke rumah dan memberitahu Syabil tentang pesakit itu. “Syabil, saya sangat terkesan dengan kisahnya. Dia kehilangan anaknya di Gaza,” Izzatul berkongsi, wajahnya serius.

“Biar saya bantu dia. Mungkin kita boleh sediakan bantuan untuk mangsa di Gaza,” Syabil mencadangkan, semangat membantu menyala dalam hatinya.

“Ya, itu idea yang baik. Kita boleh adakan program bantuan dan melibatkan keluarga kita juga,” Izzatul setuju, merasakan harapan baru.

Malam itu, mereka merancang program bantuan bersama, mencipta poster dan menyebarkan maklumat melalui media sosial. Mereka berdua bersemangat untuk membantu yang memerlukan, dan Izzatul merasa bangga dapat berdiri di sisi suaminya.

Beberapa minggu kemudian, program bantuan itu berjaya menarik perhatian ramai. Mereka berjaya mengumpul dana dan barang-barang keperluan untuk dihantar ke Gaza. Izzatul dan Syabil merasa gembira melihat sokongan daripada masyarakat.

“Syabil, ini adalah satu langkah besar untuk kita. Saya rasa kita sedang melakukan sesuatu yang bermakna,” Izzatul berkata dengan penuh rasa bangga.

“Betul. Ini juga satu cara untuk kita membuktikan cinta kita. Kita tidak hanya berjuang untuk diri kita, tetapi juga untuk orang lain yang memerlukan,” Syabil menjawab, wajahnya berseri-seri.

Ketika mereka sibuk dengan persiapan, Zalea datang untuk memberikan sumbangan. “Saya ingin membantu. Ini untuk misi yang sangat penting,” katanya, tetapi Izzatul merasakan Zalea mempunyai agenda tersendiri.

“Terima kasih, tetapi kami sudah mempunyai semua yang kami perlukan,” Izzatul menjawab dengan tegas.

“Come on, Izzatul. Ini bukan tentang kita. Ini tentang membantu orang lain,” Zalea membalas, tetapi Izzatul dapat merasakan nada sinis dalam suaranya.

“Zalea, kami tahu apa yang kami lakukan. Kami tidak perlukan bantuan dari awak,” Syabil menyokong Izzatul, menampakkan keseriusannya.

Zalea hanya tersenyum sinis dan berlalu pergi. Izzatul merasa sedikit lega tetapi tahu bahawa Zalea tidak akan mudah berputus asa.

Hari program bantuan tiba, dan kafe milik Puan Anisah dipenuhi dengan orang ramai. Mereka semua datang untuk menyokong misi tersebut. Izzatul merasa terharu melihat semangat kesatuan yang ditunjukkan oleh semua orang.

Syabil mengambil mikrofon dan bercakap di hadapan semua orang. “Terima kasih kepada semua yang hadir hari ini. Kita semua berkumpul di sini untuk membantu mereka yang memerlukan di Gaza. Mari kita bersama-sama menunjukkan cinta dan sokongan kita,” katanya dengan suara yang penuh semangat.

Izzatul merasakan semangat itu menyala di dalam hatinya. Dia tahu bahawa perjuangan mereka tidak akan sia-sia, dan cinta mereka akan terus memberi inspirasi kepada orang lain.

Setelah program itu berakhir, Izzatul dan Syabil merasa berpuas hati. Mereka berdua tahu bahawa mereka telah melakukan sesuatu yang bermakna, dan mereka lebih dekat daripada sebelumnya.

Namun, di dalam hati Izzatul, masih ada rasa bimbang tentang Zalea. Dia tahu bahawa cabaran baru mungkin akan muncul, tetapi dia bertekad untuk menghadapi semua itu bersama Syabil.

“Tidak kira apa yang terjadi, kita akan harungi semua ini bersama, kan?” Izzatul bertanya pada Syabil ketika mereka berjalan pulang.

“Ya, Izzatul. Kita adalah pasukan. Tiada apa yang boleh memisahkan kita,” Syabil menjawab, menggenggam tangan Izzatul dengan erat.

Dengan tekad dan harapan baru, mereka melangkah ke hadapan, bersedia untuk menghadapi segala cabaran yang akan datang.

Tetap Bertahan Untukmu Where stories live. Discover now