GUARDIANS OF THE ARTIFACT

18 1 1
                                    

Di sebuah kafe kecil di tengah-tengah kota Georgetown, Azril duduk bersendirian dengan secawan kopi di hadapannya. Matanya terpaku pada sekeping surat tua yang baru saja diterimanya. Surat itu dari pengetua lamanya di SMK Air Itam, yang kini sudah tua dan uzur. Dalam suratnya, pengetua menceritakan tentang sebuah artifak kuno yang dipercayai tersembunyi di sekolah lama mereka.

Surat itu berbunyi:

"Azril, hanya kamu yang boleh dipercayai untuk misi ini. Ada sesuatu yang lama tersembunyi di sekolah itu, sesuatu yang hanya dapat dicari oleh mereka yang ikhlas. Namun, berhati-hatilah, kerana artifak ini bukan sekadar benda mati. Ia berkuasa, dan ada yang rela melakukan apa sahaja untuk mendapatkannya."

Azril menarik nafas panjang dan termenung seketika. Dia teringat akan kenangan lamanya di SMK Air Itam, dan rasa ingin tahunya semakin membuak-buak. Misi ini kelihatan berbahaya, tetapi juga penuh misteri yang mengujakan.

Kamera beralih ke dalam sebuah pejabat universiti, di mana Fredson, seorang pensyarah sejarah dan pakar artifak kuno, sedang memeriksa beberapa manuskrip lama. Tiba-tiba, telefon bimbitnya berdering. Nama Azril terpampang di skrin, membuatnya tersenyum sedikit.

"Fredson, aku perlukan bantuanmu. Ada sesuatu yang... luar biasa," kata Azril dengan nada serius. Fredson dapat merasakan ini bukan permintaan biasa. Mereka berbual sebentar, dan tidak lama kemudian, Fredson bersetuju untuk bertemu Azril.

Pada malam itu, Azril dan Fredson memandu ke SMK Air Itam. Keadaan jalan sunyi, hanya ditemani bunyi cengkerik di sekeliling. Lampu jalan yang berkelip-kelip menambah suasana suram dalam perjalanan mereka.

Setibanya di sekolah, mereka berdua memandang bangunan lama itu dengan rasa nostalgia bercampur debaran. SMK Air Itam berdiri teguh, namun bangunan itu tampak lebih misteri dalam gelap malam.

Azril dan Fredson menyamar sebagai pekerja pembersihan dan menyelinap masuk melalui pintu belakang sekolah. Mereka berhati-hati, menyorot setiap sudut dengan lampu suluh kecil. Sekolah yang sunyi itu terasa semakin menyeramkan seiring mereka mendekati kawasan bilik lama yang disebut dalam surat pengetua.

Di koridor gelap itu, mereka menemui sebuah pintu besi yang hampir tersembunyi di balik rak-rak buku. Terdapat sebuah kunci kod digital di pintu itu – sesuatu yang tak pernah ada pada zaman mereka sebagai pelajar dahulu. Azril memasukkan kod yang diberikan oleh pengetua dalam suratnya. Setelah beberapa saat, terdengar bunyi klik kecil, dan pintu besi itu terbuka.

Mereka melangkah masuk, dan di dalam bilik itu, terdapat sebuah meja besar dengan ukiran lama serta kotak kayu tua yang tampak rapuh. Fredson memeriksa kotak itu, dan di sinilah babak misteri benar-benar dimulakan.

Tanpa mereka sedari, dari bayangan koridor di luar, seorang lelaki berdiri mengintip. Datuk Murad, yang telah lama mencari artifak itu, kini sudah tahu mereka ada di situ. Dia menyeringai, bersedia untuk mendapatkan apa yang selama ini diidamkannya.

Dengan suasana penuh ketegangan dan suasana suram, Azril dan Fredson akhirnya menemui artifak kuno yang membawa mereka ke dalam misteri lebih besar, dan mereka kini dalam bahaya tanpa mereka sedari Azril dan Fredson berdiri mengelilingi kotak kayu tua di bilik gelap itu. Ukiran-ukiran halus di permukaan kotak menunjukkan simbol-simbol kuno yang hampir terlupa dari sejarah Malaysia. Fredson, dengan minatnya dalam sejarah, meraba permukaan kotak sambil berbisik, "Azril, artifak ini mungkin lebih dari sekadar peninggalan. Simbol-simbol ini menunjukkan ia pernah menjadi milik seorang pemimpin kerajaan lama... mungkin berkait dengan Kesultanan Kedah atau kerajaan lebih kuno."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 12 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

GUARDIANS OF THE ARTIFACTWhere stories live. Discover now