Sejak kecil, Devil telah dibesarkan oleh neneknya, Merlyn, yang selalu memberitahunya bahawa mereka adalah keturunan darah magis. Namun, Devil tidak pernah benar-benar mempercayainya. Bagi Devil, neneknya hanyalah seorang wanita yang penuh kasih sayang dan penyayang, menjaga dia dengan hati yang penuh dedikasi setelah kedua ibu bapanya meninggalkannya.
Namun, semuanya berubah ketika mereka mengalami kemalangan yang tragis. Merlyn meninggal dunia dalam insiden itu, dan Devil terbaring koma selama lima tahun. Ketika Devil akhirnya bangun, dia merasa seperti dirinya tidak lagi lengkap. Hanya satu wajah yang dia ingat—wajah neneknya. Tapi selain itu, ingatannya kabur, dan dia tidak ingat apa-apa tentang dunia atau siapa dirinya sebenarnya.
Namun, sesuatu yang aneh terjadi. Seiring dengan kebangkitan Devil, dia mula merasakan sesuatu yang berbeza. Mimpi-mimpinya penuh dengan dunia yang tidak dikenali—dunia dengan hutan yang bercahaya, makhluk aneh, dan portal yang berputar. Apakah ini hanya mimpi? Atau adakah ini sesuatu yang lebih besar?
Suatu malam, ketika Devil sedang berjalan di taman, dia menemui sebuah buku lama yang terlupakan di dalam rumah neneknya. Buku itu penuh dengan tulisan yang tidak difahami, tetapi ada satu bahagian yang menarik perhatiannya. Ia tentang 'Penerus Warisan Merlyn', seorang penjaga dunia yang mampu membuka portal antara dunia manusia dan dunia magis.
Devil menyedari bahawa neneknya, Merlyn, bukan hanya seorang wanita biasa. Dia sebenarnya seorang penjaga portal, seorang penyihir yang memiliki kuasa luar biasa. Dan, ternyata, Devil—sebagai cucunya—mewarisi kekuatan ini, walaupun dia tidak sedar mengenainya.
Ketika Devil cuba memahami kekuatan baru yang muncul dalam dirinya, dia bertemu dengan seorang gadis bernama Zara. Zara, yang kelihatan biasa, sebenarnya mempunyai sejarah yang sangat luar biasa. Dia adalah seorang ahli sihir muda yang ditugaskan untuk melindungi Devil dan memastikan dia tidak kehilangan kawalan terhadap kekuatan barunya. Tanpa disedari, Zara juga mempunyai hubungan dengan dunia magis yang lebih dalam daripada yang dia tahu.
Zara memberitahu Devil bahawa kekuatan yang ada pada dirinya adalah kunci untuk membuka portal yang menghubungkan dunia manusia dengan dunia magis, tetapi juga berisiko mengundang ancaman besar. Ada makhluk jahat dari dunia magis yang mahu menguasai kedua-dua dunia, dan Devil adalah satu-satunya yang dapat menghentikan mereka.
Devil, yang masih bergelut dengan rasa marah dan kehilangan, pada mulanya menolak tanggungjawab ini. Dia ingin hidup secara normal, bebas dari kuasa yang tiba-tiba datang begitu sahaja. Namun, dia juga tahu, jika dia tidak bertindak, dunia yang dia kenal mungkin akan hancur.
Dengan bantuan Zara, Devil memulakan perjalanan untuk mempelajari lebih banyak tentang kuasa magisnya, belajar mengendalikan portal dan melawan ancaman yang semakin dekat. Dalam perjalanan ini, mereka berhadapan dengan cabaran-cabaran magis yang penuh bahaya—makhluk-makhluk misteri dari dunia lain, dan juga kekuatan-kekuatan yang cuba menggoda Devil untuk menggunakan kuasanya demi tujuan yang lebih gelap.
Perjalanan Devil dan Zara membawa mereka ke dunia yang penuh dengan keajaiban, tempat di mana masa dan ruang tidak lagi mengikuti peraturan yang mereka fahami. Mereka bertemu dengan makhluk-makhluk yang tidak pernah mereka bayangkan—berbicara dengan roh-roh yang pernah hidup, bertempur dengan makhluk dari alam semesta yang berbeza, dan menyelami sejarah nenek Merlyn yang ternyata lebih rumit daripada yang mereka sangkakan.
Devil juga mula mengalami penglihatan aneh—penglihatan tentang masa depan, tentang pertempuran besar yang akan datang, dan tentang peranan besar yang perlu dia mainkan. Namun, kuasa ini bukan tanpa harga. Setiap kali Devil membuka portal atau menggunakan kekuatan magisnya, dia merasa dirinya semakin terikat dengan dunia magis yang berbahaya.
Pada akhirnya, Devil harus membuat keputusan besar: untuk terus melarikan diri dari takdirnya, atau menerima kuasa yang diwarisi darinya dan berjuang untuk melindungi dunia yang dia cintai.
Devil kini semakin terbiasa dengan kekuatan magis yang tersembunyi dalam dirinya. Tetapi, meskipun kuasa itu semakin jelas, dia masih bergelut untuk memahaminya sepenuhnya. Zara, yang terus menemani Devil dalam perjalanan ini, berusaha mengajarnya cara mengawal portal yang muncul setiap kali Devil marah atau tertekan. Setiap kali portal itu dibuka, Devil dapat melihat bayangan dunia magis—sebuah dunia yang penuh dengan hutan bercahaya, gunung yang terapung, dan makhluk-makhluk yang hidup dalam dimensi yang berlainan.
Suatu hari, ketika mereka menjelajah lebih dalam ke dalam dunia magis, mereka menemui sebuah kuil purba yang terlupakan. Kuil itu dibina dengan batu yang bercahaya, dan dikelilingi oleh tanda-tanda kuno yang menunjukkan ia adalah tempat penting bagi para penjaga portal. Di dalam kuil itu, mereka menemukan buku-buku lama yang mencatat sejarah Merlyn dan tugasnya sebagai penjaga dunia ini.
Di dalam buku itu, Devil mengetahui bahawa neneknya bukan sekadar seorang penyihir biasa. Merlyn adalah salah seorang "Penjaga Pintu", individu yang mempunyai kuasa untuk mengawal dan menutup portal antara dunia manusia dan dunia magis. Tetapi, kuasa ini datang dengan harga yang tinggi—setiap penjaga pintu harus mengorbankan sesuatu yang sangat berharga untuk memastikan keamanan kedua-dua dunia.
Zara memberitahu Devil bahawa kekuatannya bukan sahaja warisan neneknya, tetapi juga terkunci dalam darahnya. Darah Devil mengalir dari garis keturunan yang telah melindungi dunia ini selama berabad-abad. Namun, ada satu cabaran besar: Devil perlu melawan "Cahaya Gelap", sebuah kekuatan jahat yang ingin memanipulasi portal ini untuk membuka jalan bagi makhluk-makhluk yang lebih gelap untuk menakluk dunia manusia.
Zara dan Devil semakin dekat dengan kebenaran mengenai ancaman yang menanti. Mereka mengetahui bahawa Cahaya Gelap adalah makhluk yang telah lama bersembunyi dalam dunia magis, menunggu masa untuk bangkit. Dalam perjalanan mereka, mereka bertemu dengan beberapa entiti magis yang menjaga dunia ini, termasuk seorang naga tua bernama Ashar, yang mempunyai pengetahuan luas tentang sejarah dunia magis dan peranan setiap penjaga pintu.
Ashar, dengan suaranya yang dalam dan berwibawa, menceritakan tentang perang besar yang pernah berlaku antara penjaga dunia dan Cahaya Gelap. "Cahaya Gelap bukan hanya sebuah kuasa jahat. Ia adalah satu entiti yang mampu meresap ke dalam hati manusia dan memanipulasi mereka," kata Ashar. "Merlyn berjuang dengan kekuatan ini, tetapi akhirnya dia terpaksa mengorbankan dirinya untuk menyegel portal ini."
Devil kini menyedari bahawa dia tidak boleh lari dari takdirnya. Tetapi dia juga merasa tertekan. Dengan kuasa yang semakin kuat dalam dirinya, dia merasa semakin berhubung dengan dunia magis. Setiap kali dia membuka portal, dia dapat merasai emosi dan suara dari dunia itu—seperti ada sesuatu yang memanggilnya untuk datang.
Akhirnya, Devil dan Zara memutuskan untuk melakukan perjalanan ke dunia gelap, tempat di mana Cahaya Gelap bersembunyi dan mengumpul kekuatan. Di sepanjang perjalanan mereka, mereka berhadapan dengan pelbagai ujian—makhluk-makhluk gelap yang memanfaatkan kelemahan Devil dan Zara untuk menggoda mereka agar jatuh ke dalam perangkap mereka. Masing-masing ujian itu bukan sahaja menguji keberanian mereka, tetapi juga kekuatan mereka untuk menahan godaan.
Di dalam dunia gelap, Devil juga mula mengalami perubahan dalam dirinya. Setiap kali dia bertemu dengan makhluk gelap, dia merasai perasaan yang tidak pernah dirasakannya sebelum ini—kemarahan yang luar biasa, kekuatan yang menguasai tubuhnya, dan kadangkala, dia merasa seperti ada sesuatu yang sangat jahat dalam dirinya yang cuba mengambil alih.
Zara, yang selalu berada di sisi Devil, turut merasai tekanan itu. Namun, dia juga cuba untuk menjaga Devil daripada terjatuh ke dalam kegelapan yang semakin menghampiri mereka.