Empat sekawan itu melangkah masuk ke dalam sebuah pusat membeli belah. Seragam loreng digital yang tersarung di badan mereke membuatkan beberapa pasang mata anak gadis melirik ke arah mereka dengan senyuman.
Khairol membawa mereka semua ke sebuah kedai yang menjual anak patung. Niatnya ke situ hendak mencari anak patung untuk dihadiahkan kepada seseorang. Najmi, Aaryan, dan Jep hanya membuntuti langkahnya.
Khairol terus menuju ke lorong hujung yang terdapat anak patung unicorn. Memang tujuannya ke situ untuk mencari patung unicorn pun.
Jep dan Aaryan hanya berjalan sambil membelek setiap anak patung yang mereka nampak. Adakalanya Jep meminta Aaryan untuk mengambil gambar dirinya bersama beberapa jenis anak patung yang kelakar atau comel baginya.
"Yan, setelah aku amati, aku yakin sangat. Tak salah pengamatan aku kalini," ujar Jep.
"Apa benda kau cakap ni?" Aaryan tidak mengerti.
"Muka kau sama macam Squidward ni." Jep angkat patung sotong itu. Hidung patung yang besar itu, dia goyang-goyangkan.
"Hidung kau sebijik sama macam ni." Jep letakkan patung di sebelah wajah Aaryan dan ditilik dua tiga kali.
"Kau nampak hidung aku bengkak macam tu ke?" sinis Aaryan, lalu dia berjalan meninggalkan Jep yang terkekeh sendirian.
"Mi, taknak beli untuk bini kau ke?" Khairol menoleh sekilas.
Najmi yang sedari tadi hanya melihat saja Khairol memilih anak patung, segera mendekati lelaki itu.
"Taknaklah. Beli buat apa?" Najmi mencebik.
"Buat apa kau kata? Hadiahlah! Sebagai tanda penghargaan, tanda terima kasih! Tu pun taktau ke?" Aaryan muncul.
Najmi ambil satu anak patung Spongebob dan dibelek seketika sebelum diletakkan kembali ke tempat asalnya. Kemudian, diambil lagi anak patung yang sama dan dibelek lagi sekali.
"Nak beli tu beli jelah! Ambil letak, ambil letak buat apa? Beli je! Confirm bini kau tambah sayang kat kau. Orang perempuan ni Mi, dapat hadiah simple macamni pun dah cukup. Dia orang bahagia sangat walaupun tak seberapa. Yang penting tu sebagai tanda kita ingat kat dia. Ha gitu!" Kata Aaryan.
Najmi terus capai anak patung Spongebob, Squidward, dan Patrick.
"Tu beli untuk bini ke beli untuk diri sendiri? Buat isteri bahagia dapat pahala tau, Mi."
"Diamlah kau!" Marah Najmi.
"Eleh! Kalau sayang bini tu tunjuk jelah! Nak sorok-sorok konon," kutuk Aaryan.
Najmi pula tidak mempedulikannya. Dia hanya melihat saja perlakuan Khairol yang masih lagi membelek beberapa biji anak patung yang lain.
**********
"Hi, handsome!"
Keempat-empat sahabat itu yang baru saja melangkah keluar dari kedai tersebut segera menoleh ke arah pemilik suara.
"Ariana, you buat apa kat sini?"
Aaryan pula memandang Najmi dengan kening terjongket sebelah. Najmi menggaru pelipisnya.
"I shopping la, handsome. You buat apa kat sini? Ni kawan-kawan you ke?" Ariana menyoal dengan lenggok manja.
Jep dan Khairol sudah tersengih-sengih. Ada wanita cantik dan seksi depan mata. Bukan main lagi menyengih macam kerang busuk.
Aaryan pula tayang wajah tanpa riak. Dia menyampah melihat gadis itu seperti sotong terkena garam gayanya terliuk-liuk dengan baju ketat dan singkat. Dia terus alih anak mata ke arah lain.
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐂)
Romance𝐑𝐘𝐀𝐍 𝐍𝐀𝐉𝐌𝐈 𝐱 𝐌𝐀𝐖𝐀𝐑 𝐘𝐀𝐒𝐌𝐄𝐄𝐍 ~𝑻𝒊𝒂𝒅𝒂 𝒂𝒓𝒂𝒉 𝒌𝒆𝒎𝒃𝒂𝒍𝒊 𝒑𝒖𝒍𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒂𝒓𝒊𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒄𝒊𝒏𝒕𝒂 𝒊𝒏𝒊~