HAZEL berdiri di hadapan rumah, memandang ke arah jalan sambil menanti ketibaan Irene dan Ian. Dia melirik jam di pergelangan tangannya. Sudah hampir waktu yang dijanjikan, tapi kedua-duanya belum muncul. Hujan rintik-rintik mula turun, dan Hazel cepat-cepat masuk ke dalam untuk elak basah.
Dalam rumah, Puan Aisyah muncul dengan senyuman lembut di wajahnya.
"Hazel, dah nak balik kampung Irene ke? Dah siap semua barang?"
Hazel angguk sambil menyusun barangnya yang diletakkan di ruang tamu.
"Dah, umi. Tunggu Irene dengan Ian je. Tak tahu mana dia orang ni."
Umi ketawa kecil.
"Jaga diri, ya? Umi doakan semua selamat." Puan Aisyah mengusap kepala Hazel dengan lembut.
"Lagi satu...umi nak Hazel tahu yang umi sayangkan anak umi sangat-sangat," suara Puan Aisyah berubah serak. Pantas, tubuh Hazel ditarik lalu dipeluknya erat.
Hazel senyum tipis sebelum membalas pelukan itu. Hangat.
"Hazel pun sayang umi. Umi tunggu Hazel balik ya? Hazel janji, Hazel nak bawa umi pergi check up."
"Umi, janganlah nangis. Hazel pergi sekejap aje," air mata yang mengalir di pipi Puan Aisyah itu diseka perlahan lalu dilabuhkan ciuman di pipi merah wanita itu.
Tak lama kemudian, bunyi hon kedengaran dari luar. Hazel menoleh ke pintu, dan dia sudah tahu siapa yang datang.
Hazel tersenyum bila terdengar bunyi hon dari luar. Dia cepat-cepat angkat begnya dan melangkah ke pintu, sementara Puan Aisyah ikut di belakang.
"Kalau ada apa-apa terus call umi. Jangan pendam sorang-sorang," Puan Aisyah berseloroh sambil mengerling ke arah Hazel.
"Insyaallah, Umi."
Mereka berdua keluar, dan kelihatan Irene tengah melambai dari tempat duduk hadapan kereta. Ian pula tersenyum penuh makna dari tempat duduk pemandu.
"Hazel, cepat! Kalau lambat, Ian ni entah-entah tidur kat stereng," Irene berseru sambil tersengih. Dia nampak tak sabar.
Hazel memandang ke arah Puan Aisyah sekali lagi, dan Puan Aisyah mengangguk sambil tersenyum, penuh harapan dan kasih sayang.
"Hati-hati, ya. Jaga diri, dan sampaikan salam umi dengan abah pada keluarga Irene," pesan Puan Aisyah.
"Baik umi." Hazel membalas dengan suara lembut.
Hazel pun melangkah masuk ke dalam kereta. Begitu pintu ditutup, Nufail terus mula memecut dengan laju.
Sepanjang perjalanan, Hazel teringat nasihat Puan Aisyah. Dia terasa tenang dengan kehadiran Irene dan Nufail di sisi, sambil kereta meluncur perlahan meninggalkan kota. Dalam hatinya, dia berdoa supaya perjalanan mereka dipermudahkan dan semuanya selamat sampai ke kampung..
IRENE memegang perutnya yang terasa lapar. Pagi tadi dia belum sempat menjamah apa-apa makanan memandangkan awal pagi lagi Nufail sudah terpacak di depan rumahnya.
Irene menoleh ke belakang sebelum mengeluh perlahan apabila dia melihat Hazel yang sudah tertidur di belakang.
Irene mengetap bibir.Hendak memberitahu Nufail, dia rasa segan. Sudahlah hubungan antara lelaki itu tidak berapa baik.
"Kau nak apa? Dah macam cacing kepanasan dah aku tengok," tanya Nufail tiba-tiba. Bukan dia tidak perasan akan Irene yang memandangnya itu.
"Emm...saya lapar," beritahu Irene.