Di bilik apartment, telefonku berdering. Irfan menghubungi aku.
"Hai kakak tak gunaaaaa," suara Irfan kedengaran ceria di talian.
"Kau nak apa, adik beban?" balasku, menjeling ke arah telefon dengan penuh rasa malas.
"Thea tidur atas bantal, bunyi dengkur, tak comel langsung. Kakak yang baik, pinjamkanlah ratus," Irfan merungut, jelas terhibur dengan leluconnya sendiri.
"Kurang asam eh kau. Lepas ni lah aku transfer," aku menjawab, sedikit tersenyum walaupun rasa terganggu.
"Banyak duit, jodohnya belum ada," Irfan terus mengusik.
"Nyenyenye, daripada dia. Suka Elvina tak nak mengaku. Dahlah, aku nak tidur. Esok ada class," aku memberi amaran, tetapi aku tahu dia tidak akan berhenti begitu sahaja. Jangan hairan, kami memang suka bergaduh.
"Okay, elok-elok dekat Italy. Karang tak pasal-pasal kena culik mafia," katanya, berseloroh.
"Yelah, kau pun elok-elok dekat Malaysia. Oh, aku lupa nak tanya, result pemohonan belajar ke London kau dah lulus ke belum?" tanyaku, sedikit risau.
"Esok keluar result, doakanlah aku lulus. Nak belajar overseas macam kau juga," jawabnya, nada suara penuh harapan.
--
Keesokan harinya, aku bersiap dan mengenakan baju kurung berwarna baby blue. Apa salahnya pakai baju tradisional negara sendiri, kan? Ini lah caranya kita kenalkan budaya kita kepada orang lain.
Oh, Qayden! Dia nak jemput aku hari ini. Bunyi hon dari luar menyedarkan aku dari lamunan. Kereta Lamborghini Urus milik Qayden kelihatan terparkir di luar apartmentku.
Aku melangkah masuk ke dalam kereta, terpesona dengan suasana mewah di sekeliling. "Lepas ni bawa kereta biasa jelah. Tak perlu mewah-mewah macam ni," kataku sambil melabuhkan punggung di tempat duduk.
"This is the most basic one, signora," balas Qayden dengan senyuman, mengekalkan nada santai.
"Basic kepala hotak kau! Lamborghini punya loan tu lagi mahal dari apartment aku," aku membalas, cuba menyembunyikan rasa teruja di dalam hati.
"I like this car, but if you don't, we can switch it to Ferrari SF90," Qayden berkata sambil memandu dengan yakin.
"Berapa banyak kereta kau ada ni?" soalku, terkejut dengan keterujaan di mataku.
"Ada beberapa, tapi ini yang paling sederhana," jawabnya sambil tersenyum lebar, tetapi ada keraguan di wajahnya. Seakan-akan dia menyimpan banyak rahsia.
"Dari mana kau dapat duit ni? Ada pokok duit kat belakang rumah ke?" aku menyoalnya, berasa ingin tahu tentang kehidupannya yang penuh misteri.
Qayden ketawa, tetapi ada nada serius dalam suaranya. "It’s a long story. Mungkin satu hari nanti, aku akan ceritakan semuanya."
Aku mengangguk, berasa tidak sabar untuk mengetahui lebih lanjut. Hari ini terasa seperti permulaan kepada sesuatu yang baru dan tidak dijangka. Dengan Qayden di sebelahku, segala kemungkinan terasa mungkin.
---
Masa rehat tiba, dan aku mengambil kesempatan untuk menghirup udara segar di luar kelas. Namun, kebahagiaanku seketika terhenti apabila salah seorang remaja perempuan melanggar aku tanpa sengaja. Dia berambut coklat panjang, dengan penampilan yang sangat yakin. Semua orang mengenalinya dengan sifatnya yang suka membuli.
"Well, well, well. Aren't you the freak from Malaysia? I heard it's a trash country," kata Stella, nada suaranya penuh dengan ejekan.
Muka aku tiba-tiba berasa panas. "You can talk shit about me, but not about my country," jawabku tegas, berusaha untuk tidak menunjukkan betapa terluka hatiku.
Semua mata tertumpu pada kami, suasana di sekitar menjadi tegang. Beberapa pelajar lain memandang dengan rasa ingin tahu, sementara yang lain kelihatan terhibur dengan drama yang sedang berlangsung.
"Whatever, you Malaysians are just too sensitive. By the way, don't be too close to Qayden; he's mine," Stella menambah, dengan senyuman angkuh yang mencerminkan rasa percaya diri yang berlebihan.
Rasa marah membuak dalam diriku. Siapa dia untuk menganggap Qayden sebagai hak miliknya? Aku tahu dia hanya berusaha untuk menggangguku dan merendahkan harga diriku.
"Kau ingat Qayden tu barang yang boleh dimiliki? Dia bukan milik sesiapa," balasku, suara ku bergetar dengan keberanian yang tiba-tiba muncul. "Dia seorang individu, dan aku berhak untuk berkawan dengan sesiapa sahaja."
Aku berdiri di situ, masih berasa bergetar dengan emosi. Semua orang masih memandang ke arahku, dan aku dapat merasakan beberapa mata beralih ke Qayden yang sedang berdiri tidak jauh dari situ, menyaksikan perbalahan itu.
"Aku taknak mengalah dengan seseorang seperti dia," bisik hatiku. Aku tahu, di sini, aku perlu berjuang untuk tempatku dan untuk melindungi maruah diri dan negaraku.
Qayden datang menghampiriku, wajahnya menunjukkan kerisauan. "Are you okay, Thea?" tanyanya lembut, penuh perhatian.
"Ya, aku baik-baik saja," jawabku, walaupun hatiku masih berdegup kencang. "Dia memang suka membuli."
"Stella bukan jenis yang mudah dibendung. Dia selalu mencari mangsa," Qayden memberitahuku, sambil menatapku dengan serius. "But I'm here to help you."
Aku mengangguk, merasakan sedikit kelegaan. "Terima kasih, Qayden. Aku pasti boleh menghadapinya sendiri. Lagipun, aku datang ke sini untuk belajar, bukan untuk dibuli."
Dia tersenyum, menunjukkan rasa bangga. "That's the spirit! Just remember, you’re stronger than you think."
Ketika kami berjalan kembali ke dalam kelas, aku bertekad untuk tidak membiarkan sesiapa pun menakut-nakutiku lagi. Setiap cabaran adalah peluang untuk menunjukkan siapa aku sebenarnya. Dengan Qayden di sisiku, aku merasa sedikit lebih yakin untuk menghadapi apa jua yang datang.
Hanya dengan Qayden, aku boleh bergosip dalam Bahasa Melayu tanpa rasa malu. Dalam hati, aku berasa lega kerana ada seseorang yang memahami bahasa dan budaya ku di sini.
"Siapa dia tu? Menyampah lah aku dengan dia! Rambut macam Maggi, Dora the Explorer pun lagi lawa lah dari dia!" aku meluahkan rasa geramku, menyedari bahawa aku telah melepaskan semua perasaan negatif yang terpendam.
Qayden ketawa, tidak dapat menahan diri. "Calm down, signora. She was just trying to get on your nerves."
Aku menoleh padanya, lalu berhenti sejenak, teringat bahawa dia mungkin tidak begitu fasih dalam bahasa Melayu. "Wait, I just realized something. How did you know about my language so well?" tanyaku, curiga.
Muka Qayden berubah sedikit, dan aku dapat melihat keraguan dalam matanya. "Erm, I have a few friends from Malaysia," dia menjawab, cuba terdengar tenang.
‘Jangan overshare, jangan overshare,’ fikir Qayden, menyedari bahawa jawapan itu mungkin tidak cukup meyakinkan. Dia perlu menjaga rahsia identitinya. Tentu saja, aku tidak tahu tentang peranannya yang sebenar.
"Oh, explains then. Ramai juga orang Malaysia kat sini," aku menjawab, tidak mengesyaki apa-apa. "Tapi, kalau kau memang tahu banyak tentang budaya kita, itu membuatkan aku rasa lebih selesa."
"Well, I try to learn as much as I can. Culture is important," jawabnya sambil tersenyum, tetapi aku dapat merasakan sedikit ketegangan di sebalik kata-katanya.
Kami melangkah masuk ke dalam kelas, dan aku merasakan ketegangan itu sedikit lega. Qayden memang membuatkan aku merasa selamat dan terbuka, walaupun ada banyak rahsia yang mungkin dia simpan.
Setelah itu, kami mengambil tempat duduk. Sesi pembelajaran dimulakan semula, tetapi fikiranku melayang kepada perbualan kami sebelumnya. Aku bertekad untuk terus mengenali Qayden, dan mungkin dia juga akan membuka dirinya sedikit demi sedikit.
"Terima kasih, Qayden. Aku hargai kau ada di sini," kataku, sepenuh hati, tanpa menyedari bahawa aku sebenarnya sudah mula menyukai kehadirannya.
Dia mengangguk, dan senyuman itu menghiasi wajahnya. "Anytime, Thea. I’m here for you."
Dalam hati, aku berasa teruja dan sedikit berdebar. Siapa sangka, di tengah-tengah semua cabaran ini, aku akan bertemu seseorang yang begitu berbeza, dan dalam masa yang sama, membuatkan hatiku berdebar-debar.
YOU ARE READING
HATINYA UNTUKKU
RomanceAku, Thea Elizabeth yang menyambung pelajaran di universiti yang terletak di Itali untuk bidang perniagaan. Namun siapa sangka? Aku berjumpa dengan seorang lelaki di sana. "Merda! Cammini con le ginocchia davanti agli occhi?" -Qayden Revello "Uhm..I...