In het hart ligt Eldoria ligt Pyrosath. Pyrosath ligt in in de vulkaan die van boven omringt is van een zee van vuur. De stad is gehuld van mythes en mysterie en hier wonen de beste vuurmeesters van Eldoria. De vuurmeesters smeden hierdoor de sterkste metalen van de gloeiende stenen in de vulkaan.
Ooit was er een grote uitbarsting geweest waarin Eldoria vol angst zat en hierdoor dachten mensen dat de stad Pyrosath geraakt was, omdat er ook lava uit de ingang van Pyrosath kwam. De legende schijnt dat de vulkaan de mensen van Pyrosath had beschermd tegen de uitbarsting en dat ze nog leefde en in het diepste gemeen leefde onder elkaar.Op een dag was Pyro bezig met het smeden in zijn vaders smid. Pyro woonde in de stad Eldoria en voelde zich nooit echt op zijn plek. Pyro was ook nooit voor vuurvlammen en als hij zichzelf verbranden dat de plek gelijk wegging. Zijn ouders hebben altijd tegen hem gezegd dat hij speciaal was, maar hij wist nooit waarom hij zo speciaal was. Op een dag ging het mis in de smid en lichtte de hele winkel in brand. Overal waar Pyro heen wou kwam er een vlam totdat hij vast zat en er niet meer uitkom. Iedereen van Eldoria keek hoe de smid weg brandden en ze wisten dat er voor Pyro geen kans meer was om dit te overleven.
Toen de smid helemaal was afgebrand kwam Pyro naar buiten zonder enige schram of brandwond. Iedereen vond het bijzonder dat hij het overleefd had. Er kwam een klein meisje naar hem toe die net leerde over de stad Pyrosath en vroeg aan hem of hij er niet vandaan kwam. Pyro schudde nee naar het meisje en liep erna naar de bibliotheek en zocht boeken over Pyrosath. Hierin leerde hij hoe de stad ten onder ging en alle mensen van Pyrosath dit niet overleefd had en dat vond ook dat er een mythe was dat Pyrosath het waarschijnlijk wel heeft gered.Door dit was Pyro bereid om naar Pyrosath te reizen hij laadde alles in een rugzak en ging de stad Eldoria uit. Hij reisde door heel veel steden en had hierdoor nieuwe vrienden ontmoet. Op een dag kwam hij in de stad Velorea en kwam hij een oud dammetje tegen. Ze gaf Pyro een amulet die mooi vurig rood was en zei dat hij dit nodig had in de zoektocht naat Pyrosath. Na een paar dagen merkte hij dat de lucht wat meer rook kreeg en zag dat er ineens een rode vurige meer voorbijkomen. Hij wist hierdoor dat hij wat dichtbij kwam en volgde het rode vurige meer totdat hij in de verte ineens een vulkaan zag. Hij kwam steeds meer dichterbij en zag dat er een poort verscheen in de vulkaan. De poort had een toegangscode en het leek net of de vorm het amulet was die hij had gekregen van het oude dammetje. Hij duwde het amulet in het toegangscode en het paste.
De poort ging open en zag ineens een stad die nog in stand was. Hij zag gebouwen die gemaakt waren van obsidiaan en lavastenen en dat er heel veel smeden waren. Hij zag ook mensen die bezig waren met vuur uit hun handen te laten komen en mensen die ineens in vuur konden veranderen. Pyro voelde zich gelijk thuis in de stad en wist dat hij hier voor altijd wou blijven. Pyro liep een tijdje door de stad en kwam tegen een mooi meisje aan die een vuurjurk aanhad en het meisje keek hem aan alsof ze hem van vroeger kende.Het meisje stelde zich voor aan Pyro als Fireola en zij raakte zijn hand aan. Pyro kreeg ineens een vuursteen door zich heen en er kwamen allemaal herinneren op. Pyro was hier geboren en zijn hand spuwde ineens vuur. Pyro schrok hiervan en Fireola moest hierom lachen. Blijkbaar was Fireola de prinsen van Pyrosath en wist van Pyro af. Pyro wou wel wat meer weten over zijn vuurkrachten en Fireola nam hem onder zijn hoede. Door de lessen werd Pyro sterker en stuurde een vuurbrief naar zijn ouders om terug te komen naar Pyrosath en dat Pyrosath nog steeds bestond. In de dagen erna werden Pyro en Fireola verliefd op elkaar en ze spraken af dat de rest van Eldoria moest weten dat Pyrosath geen mythe meer was, maar echt.
Hij reisde samen met Fireola door Eldoria af en vertelde aan iedereen hoe de stad Pyrosath werd beschermd door de vulkaan. Pyro werd hierdoor bekend als de prins die Pyrosath liet herboren in Eldoria en leefde hij nog lang gelukkig met zijn prinses Fireola en maakte ze er de beste vuurzwaarden die er maar kunnen zijn. De stad Pyrosath werd ook veranderd in alle boeken naar de stad waar de vlam nooit dooft.