BAB 46

581 53 8
                                    

Najmi lajukan lariannya. Rakan-rakannya yang turut sama menemaninya ke hospital tadi ditinggalkan jauh di belakang. Dalam kepala otaknya sekarang hanyalah isteri. Dia perlu segera mendapatkan isterinya.

Sebaik saja membaca pesanan Whatsapp yang dihantar oleh Puan Humaira sejak petang tadi, dia terus bergegas ke hospital tanpa sempat menukar pakaiannya.

"Mana isteri Mi, mama? Ibu?"

Najmi memandang Puan Humaira dan Datin Sharifah silih berganti. Soalannya hanya dijawab dengan juraian air mata kedua-dua wanita itu.

Tanpa menunggu lama, Najmi melangkah masuk ke dalam wad yang menempatkan isterinya tanpa mempedulikan orang-orang di sekelilingnya.

"Mawar Yasmeen Binti Dato' Azahari. Masa kematian jam 11:42 minit malam."

Pang!

Terasa seperti satu tamparan kuat hinggap pada pipinya. Baru saja dia melangkah masuk, dia sudah mendengar perkhabaran itu. Langkah kakinya yang tadi laju kini terbejat. Dia terkaku di situ. Kakinya bagaikan dipasak ke bumi. Tidak lagi mampu untuk bergerak.

Cairan jernih memenuhi kolam mata tatkala melihat sekujur tubuh yang diselimuti dengan selimut putih hospital. Perlahan-lahan dia menapak mendekati katil yang menempatkan bidadari pujaan hatinya itu. Tangannya menggigil-gigil naik menyentuh wajah pucat Mawar. Wajah itu masih hangat. Bidadari hatinya baru saja menghembuskan nafas yang terakhir.

"Sayang dah janji nak tunggu abang, sayang. Kenapa sayang mungkir janji? Kenapa...?"

Tersebik bibirnya.

Tak mungkin!

Najmi gelengkan kepala.

Ini mimpi!

Bangun, Najmi!

Dia menampar kuat wajahnya sendiri. Namun keadaan masih tetap sama. Dia bawa wajahnya mendekat dengan wajah isteri. Air matanya jatuh di atas wajah pucat Mawar.

"Sa... yang..."

Najmi memanggil sayu dengan suara yang tenggelam timbul. Jari-jemarinya yang menggigil menjamah setiap ruang pada wajah pucat Mawar.

Dia tidak percaya dengan semua ini. Dia sangat-sangat berharap ini semua hanyalah mimpi semata-mata. Dia sembamkan muka pada leher isterinya.

"Bangun, sayang. Abang dah balik. Sayang kata sayang tunggu abang balik. Abang dah balik ni, sayang. Bangunlah..." dia merintih.

Tangannya naik memegang perut isteri lalu dia sembamkan wajahnya di situ sambil teresak-esak menangis. Suara tangisannya bergema di dalam wad itu.

"Anak-anak papa tak sayang papa ke? Mama tak sayang papa ke? Kenapa tinggalkan papa kat sini? Kenapa tinggalkan abang, sayang?"

Air mata mengalir laju ke pipi. Longlai kakinya sebelum dia jatuh terduduk. Tangan berpaut pada sisi katil. Tidak berkelip mata itu memandang lantai hospital. Dia bagaikan sudah jatuh terduduk dan terpuruk di satu sudut. Perlahan dia cuba untuk bangkit walau terasa sukar.

"Kenapa tinggalkan abang, sayang? Sayang tak bahagia ke dengan abang? Abang minta maaf sebab tak layan sayang baik-baik dari awal. Bangunlah, sayang..."

Najmi tepuk perlahan pipi Mawar. Dia menoleh apabila terasa bahunya disentuh lembut. Dato' Azahari sudah berada di belakangnya. Di dalam kamar wad itu sudah dipenuhi dengan ahli keluarga dan juga rakan-rakan Najmi tadi.

"Bangunlah, sayang. Banyak lagi benda yang abang belum buat untuk sayang. Abang belum bawa sayang pergi honeymoon lagi. Bangunlah, sayang!"

Tangisan Najmi semakin kuat.

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐍𝐚𝐣𝐦𝐢 (𝐂)Where stories live. Discover now