𝟑𝟕 : 𝐌𝐚𝐣𝐥𝐢𝐬 𝐏𝐞𝐫𝐭𝐮𝐧𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧

27 1 0
                                    

Majlis Pertunangan Tengku Ash dan Bunga

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Majlis Pertunangan Tengku Ash dan Bunga

Pertunangan antara Ash dan Bunga berlangsung dengan sederhana di rumah keluarga Bunga. Ruang tamu dihias indah dengan tema putih dan hijau pastel, memberi suasana yang tenang dan menawan. Tidak terlalu gah, cukup sekadar melambangkan keikhlasan kedua-dua belah pihak.

Ash mengenakan kemeja putih yang dilipat sedikit pada lengan, dipadankan dengan seluar slack hitam. Gayanya ringkas, tetapi tetap kemas. Dalam perjalanan ke rumah Bunga, Aisyah tidak melepaskan peluang untuk mengusik abangnya.

“Abang Ash tak nak pakai blazer ke? Nanti nampak macam bakal menantu paling disayangi.”

Ash menjeling. “Kalau kau nak aku batalkan, terus cakap.”

Aish tergelak kecil di tempat duduk belakang. “Dengar tu, Ecah. Kalau kacau lagi, dia nak buat pusingan U.”

Sementara itu, Bunga berada di biliknya. Dia mengenakan kebaya putih gading dengan hiasan renda halus. Tudung satin yang dipadankan membuatnya kelihatan anggun tetapi tetap sederhana. Namun, wajahnya jelas berdebar.

“Nervous lah,” Bunga bersuara perlahan sambil memandang ibunya. “Ash tu nampak macam serius sangat.”

Puan Batrisyia mengusap lembut tangan anaknya. “Serius tu tandanya dia ikhlas, Bunga. Jangan risau, semuanya akan okey.”

Di ruang tamu, perbincangan antara keluarga berjalan lancar. Tuan Ezraskandar menerima kedatangan rombongan keluarga Ash dengan tenang, manakala Puan Nadeerah tidak henti-henti memuji keluarga Bunga. Anak-anak kecil seperti Andeqa dan Asmara bermain di sudut bilik, gelagat mereka mencuit hati sesiapa yang melihat.

Selesai berbincang, Aisyah meminta izin untuk ke bilik Bunga. Dia mengetuk perlahan sebelum menjenguk.

“Kak Bunga, boleh saya masuk?”

Bunga tersenyum kecil. “Masuklah, Aisyah.”

Aisyah melangkah masuk dan duduk di sebelah Bunga. Wajahnya berseri-seri, menambahkan lagi suasana ceria di bilik itu.

“Kak Bunga tahu tak, abang Ash tak pernah macam ni sebelum ni. Awak ni istimewa sangat.”

Bunga tergelak kecil. “Betul ke? Tapi kenapa saya rasa dia macam tak suka pun.”

Aisyah memandang Bunga dengan bersungguh-sungguh. “Kalau dia tak suka, takkanlah dia sanggup datang ke sini. Abang Ash tu, dia memang tak pandai tunjuk perasaan dia, tapi saya tahu dia serius dengan Kak Bunga.”

Bunga menghela nafas, cuba menenangkan diri. “Kalau macam tu, harap-harap semuanya berjalan lancar.”

Di luar rumah, Ash berbual dengan Ayyash. Mereka berdiri di tepi kereta sementara menunggu semua selesai.

“Semua ni rasa terlalu cepat. Kau rasa bunga okey ke?”

“Kalau dia tak okey, keluarganya takkan setuju,” jawab Ayyash. “Ash, satu je aku nak pesan. Kalau ini jodoh, Allah akan permudahkan.”

𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐓𝐚𝐤 𝐁𝐞𝐫𝐤𝐞𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢𝐚𝐧 | 𝐎𝐆Where stories live. Discover now