Majlis pernikahan diadakan dengan suasana elegan dan damai. Langit biru cerah, dan di dalam dewan, warna putih dan pastel menghiasi setiap sudut. Bunga kelihatan cantik dalam busana pengantinnya, lengkap dengan senyuman lembut dan raut wajah yang menenangkan hati. Ash, seperti biasa, tampil segak dalam baju melayu dan tengkolok di kepala. Wajahnya sedikit serius, tapi di sebalik ekspresi itu, ada kilauan kasih yang jelas.
Saat tibanya waktu untuk lafaz nikah, dewan hening seketika. Ash mengangkat pandangan ke arah Bunga yang duduk di sisinya, matanya terpaku melihat wajah perempuan yang akan menjadi teman hidupnya. Jantung Bunga berdetak laju, namun senyuman tetap menghiasi bibirnya, menyuntik semangat kepada Ash.
Dengan suara yang tenang tapi penuh makna, Ash melafazkan akad dengan jelas, "Aku terima nikahnya Bunga Maisarah binti Ezraskandar dengan mas kahwin tiga ribu ringgit tunai. "
Suasana hening seketika diikuti dengan ucapan "Sah!" daripada saksi. Ada tepukan kecil, dan beberapa tetamu bersorak kegembiraan. Bunga menunduk, menahan air mata syukur dan bahagia. Ash, walaupun wajahnya masih tampak tegas, matanya bersinar dengan kelembutan yang jarang terlihat.
Selepas lafaz nikah, mereka dibawa untuk sesi bergambar. Saat Ash menghulurkan tangan, Bunga memandangnya, agak ragu tapi tersenyum malu-malu. Perlahan-lahan, dia menyambut tangan Ash, dan mengucupnya penuh hormat. Sentuhan lembut itu terasa menenangkan bagi Ash, membuat hatinya berdegup kencang. Senyumannya mula muncul, walaupun dia cuba untuk menahan, tapi perasaan bahagia itu jelas terpancar di wajahnya.
Bunga tergelak kecil melihat ekspresi Ash yang sedikit keliru tapi manis itu. "Ash, senyum sikitlah. Ni kan hari bahagia kita?" usiknya, suaranya lembut tapi penuh makna.
Ash mengangguk perlahan, dan akhirnya senyum kecil muncul di wajahnya. "Kau tahu kan, aku tak pandai tunjuk-tunjuk ni," jawabnya dengan nada rendah, tapi matanya tidak lepas daripada wajah Bunga.
Kemudian, mereka bergambar bersama keluarga, diapit oleh ibu bapa masing-masing yang penuh dengan rasa bangga dan syukur. Sewaktu sesi bergambar berdua, Ash memandang Bunga seolah-olah hanya mereka berdua yang ada di dalam dewan itu. Dia meletakkan tangan di belakang Bunga dengan hati-hati, dan Bunga tersenyum malu-malu, jantungnya berdegup laju.
"Ash..." Bunga berbisik perlahan, suaranya sedikit teragak-agak.
"Hmm?" Ash menjawab pendek, tapi nadanya penuh perhatian.
"Terima kasih..." kata Bunga dengan mata yang bercahaya, "sebab sudi jadikan saya isteri awak."
Ash merenungnya sejenak, tersentuh dengan kata-kata Bunga. Walaupun dia bukan jenis lelaki yang pandai meluahkan perasaan, tapi saat ini dia tahu apa yang perlu dia sampaikan. "Bunga, mulai hari ni, kau adalah sebahagian daripada hidup aku. Aku akan jaga kau... sampai bila-bila," ucap Ash, suaranya tegas tapi penuh keikhlasan.
Senyuman Bunga semakin lebar, wajahnya memerah, tapi dia tidak dapat menyembunyikan kebahagiaannya. Mereka teruskan sesi bergambar, penuh dengan momen manis yang membuatkan setiap orang di dalam dewan tersenyum melihat pasangan yang baru disatukan ini.
Selesai sahaja majlis akad, para tetamu mula bersorak dan bertepuk tangan, penuh gembira melihat pasangan baru yang disatukan. Tak lama kemudian, kawan-kawan rapat Ash dan Bunga mula mendekati pengantin baru, senyuman penuh usikan di wajah mereka.
Kaira dan Zara datang sambil tersenyum lebar, tangan mereka dihulurkan kepada Bunga. "Bunga! Akhirnya awai dah jadi milik orang!" Zara berseru sambil ketawa kecil.
"Eh, janganlah cakap macam tu. Malu pula aku..." Bunga menjawab, wajahnya kemerahan sambil tersipu-sipu.
Kaira tersengih. "Malu pula! Tadi masa lafaz akad, bukan main kau senyum lebar!" gurau Kaira sambil mengenyit mata ke arah Bunga.
Elle pula datang sambil ketawa kecil, "Ash, jaga Bunga baik-baik tau! Kalau tak, kami semua ni sedia nak jadi 'bodyguard' dia!" ucap Elle, disambut dengan anggukan penuh semangat oleh Kaira dan Zara.
Ash tersenyum senget, "Eh, jangan risau. Selagi aku ada, takkan ada sesiapa yang boleh kacau dia," katanya dengan nada tegas, namun dalam matanya, ada sinar lembut yang hanya ditujukan kepada Bunga.
Di sebelah mereka, Gibran, Talhah, dan Daniel pula muncul dengan gelak tawa mereka. Daniel mengangkat kening ke arah Ash, "Wah, Ash dah ada isteri. Tak sangka juga, kau ni jenis yang cepat kahwin!"
Ash hanya mengangkat bahu sambil tersenyum tipis. "Dah jodoh aku," jawabnya dengan nada tenang.
Talhah ketawa, "Bunga, kalau Ash ni buat hal, jangan lupa, kami semua ada untuk 'backup' kau."
Bunga tergelak kecil sambil memandang Ash, "Haa, awak dengar tu? Ramai bodyguard saya ni..."
Ash hanya mengeluh kecil, sambil matanya menjeling manja ke arah Bunga. "Cukuplah ada aku seorang," katanya pendek.
Gibran yang dari tadi memerhati, tersengih sambil menepuk bahu Ash. "Jaga baik-baik isteri kau tu. Kalau tak, kitorang semua ni akan 'rampas' dia!" usiknya sambil ketawa.
Ash mendengus kecil, "Korang jangan nak lebih-lebih, ya?" Tapi senyuman di bibirnya menunjukkan dia sendiri seronok dengan gurauan kawan-kawannya itu.
Elle dan Zara datang lagi dengan muka penuh teruja, "Okey, pengantin baru, jom kita ambil gambar ramai-ramai!"
Ash dan Bunga berdiri di tengah sambil dikelilingi kawan-kawan mereka, penuh dengan senyuman dan ketawa. Setiap klik kamera menangkap detik-detik bahagia dan penuh makna, menjadikan majlis perkahwinan mereka bukan sahaja istimewa tetapi juga dimeriahkan dengan kasih sayang dan usikan daripada rakan-rakan tersayang.
Majlis itu berakhir dengan penuh kebahagiaan, dan Ash serta Bunga melangkah keluar sebagai pasangan suami isteri dengan hati yang penuh kasih dan harapan untuk masa depan mereka bersama.
-
"Aku tahu... perjalanan kita tak selalunya mudah, Bunga. Tapi aku tak pernah rasa sesal sedikit pun. Dalam setiap kelemahan dan kekurangan aku, kau tetap pilih untuk ada di sisi aku," suara Ash lembut tapi penuh dengan tekad.
"Aku janji," dia sambung dengan nada yang lebih dalam, "aku akan jaga kau sebaik mungkin. Kau tak perlu risau pasal apa-apa. Selagi aku ada, aku takkan biar kau jatuh atau rasa sunyi. Kau cuma perlu percaya pada aku, sebab aku dah nekad, aku nak kau bahagia... dengan aku."
Dia berhenti seketika, seolah-olah mencari kata-kata yang paling tepat untuk luahkan segala perasaan. "Aku tahu aku bukan lelaki yang sempurna, tapi demi kau, aku akan buat yang terbaik. Kau takkan pernah keseorangan lagi. Setiap hari, aku akan ada untuk kau... sampai akhir hayat kita."
Bunga terasa sebak, hati kecilnya bergelora dengan emosi yang tak mampu dia gambarkan. Ash menyambung, "Kau... adalah satu-satunya yang aku takkan pernah lepaskan. Aku akan buat setiap detik kau bersama aku jadi kenangan yang indah. Sebab kau adalah hidup aku, Bunga. Aku janji, kau takkan pernah rasa ditinggalkan atau dilupakan. Dalam dunia ni... kau tetap yang pertama, yang paling aku cinta."
I saja percepatkan cerita ni
sebab tak sabar nak buat jalan
cerita yang berbeza untuk Aish dan Aralyn.Vote nd Comment -)
Bubyeeeeee !!
YOU ARE READING
𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐘𝐚𝐧𝐠 𝐓𝐚𝐤 𝐁𝐞𝐫𝐤𝐞𝐬𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢𝐚𝐧 | 𝐎𝐆
Lãng mạn#𝘼𝙎𝙃𝘽𝙐𝙉𝙂𝘼 ‹𝟹 ✦ 𝙃𝙀𝙍 𝙋𝙍𝙊𝙏𝙀𝘾𝙏𝙊𝙍 .𖥔 ݁ ˖ " Damn, buta ke? " - 𝘼𝙨𝙝 " Maaf encik, saya tak sengaja! " - 𝘽𝙪𝙣𝙜𝙖 𝘽𝙪𝙣𝙜𝙖 𝙩𝙞𝙙𝙖𝙠 𝙨𝙚𝙣𝙜𝙖𝙟𝙖 𝙩𝙚𝙧𝙡𝙖𝙣𝙜𝙜𝙖𝙧 𝙨𝙚𝙤𝙧𝙖𝙣𝙜 𝙟𝙚𝙟𝙖𝙠𝙖 𝙮𝙖𝙣𝙜 𝙩𝙞𝙣𝙜𝙜𝙞 𝙡𝙖𝙢𝙥...