Part 7 : Pagi yang Tegang

856 67 7
                                    

Rahmat pulang lebih awal petang itu dari kebiasaannya. Rumah terasa sunyi; hanya bunyi televisyen di ruang tamu yang mengisi ruang. Di situ, ayahnya sedang duduk santai, menonton rancangan berita. Rahmat tersenyum melihat ayahnya yang sudah kelihatan lebih sihat dan bertenaga.

"Assalamualaikum, ayah. Tengok apa tu?" tegur Rahmat, meletakkan beg kerjanya di sofa.

Pak Lah tersenyum, memandang anaknya yang kelihatan sedikit kepenatan, baru pulang dari kerja, "Waalaikumussalam. Ayah tengok berita je ni, Mat... Mari la duduk sebelah abah ni"

"Ooo, Saleha kat mana ayah? ujarnya mencari-cari kelibat isterinya

"Tidur, kot. Penat sangat kemas rumah tadi," jawab Pak Lah tersenyum, sambil menumpukan semula padangan nya pada kaca tv.

Mereka berbual sebentar, berkongsi cerita tentang hospital, kampung, dan perancangan ayahnya selepas ini. Namun, perbualan mereka terganggu oleh ketukan di pintu.

"Eh, awal pula si Rashid ni sampai?" kata Rahmat sambil bangun menuju ke pintu.

Di luar, Rashid berdiri bersama isterinya, Farah. Mereka tersenyum dan melambai kecil.

"Assalamualaikum, abang!" sapa Rashid dengan nada ceria.

"Waalaikumussalam. Masuklah! Ayah ada kat dalam ni," jawab Rahmat, mempersilakan mereka masuk.

Saleha, yang baru bangun dari tidur, selepas terdengar bunyi ketukan pintu, bersiap dan membantu Rahmat menyediakan makanan yang dibelinya di pasar malam. Nasi kerabu, kuih-muih, dan air kelapa muda dihidangkan di meja makan. Mereka sekeluarga berkumpul untuk menikmati makanan sambil berbual mesra.

Pak Lah memerhatikan Farah dengan senyuman kecil. Walaupun Farah tidak lah secantik Saleha, dia memiliki badan yang mengiurkan dan bentuk curvy yang menarik perhatian mertuanya itu. Pak Lah juga mengagumi caranya menjaga tingkah laku, walaupun jelas kelihatan dia bukan jenis yang biasa dengan kerja dapur atau rumah tangga.

Farah sesekali menjeling Pak Lah yang memandangnya, tetapi dia hanya membalas dengan senyuman sopan. Saleha pula, yang duduk di sebelah Pak Lah, menangkap reaksi ayah mertuanya. Dengan nada gurauan, dia berbisik perlahan kepada Pak Lah.

"Amboi, ayah. Lama benar tenung Farah tu. Dah lupa ke dengan menantu yang sorang ni?"

Pak Lah tersentak kecil dan tergelak. "Eh, Saleha ni. Ayah cuma tengok je. Tak salah, kan?"

Saleha tersenyum manis, tidak berniat lebih daripada sekadar bergurau senda dengan mertuanya itu. Dia tahu, mertuanya itu akan dapat merasa satu lagi tubuh bergetah menantunya itu

Selepas makan, Pak Lah kembali ke biliknya untuk memeriksa begnya. Dia memastikan semuanya siap untuk perjalanan ke rumah Rashid. Saleha masuk untuk membantu mengemas barang-barang kecil yang tertinggal.

"Ayah dah siap semuanya?" tanya Saleha, melipat kain pelikat yang tergantung di tepi katil.

"Dah. Ayah rasa berat pula nak tinggalkan rumah ni. Saleha banyak jaga ayah dengan baik," jawab Pak Lah, suaranya perlahan.

Saleha tersenyum kecil. "Tak apa, ayah. Nanti kalau rindu, boleh datang lagi. Kami pun akan selalu datang melawat ayah di kampung."

Ketika Rashid dan Farah bersedia untuk pulang, Pak Lah berdiri di pintu, memandang rumah Rahmat dengan pandangan sayu. Sebelum melangkah masuk ke dalam kereta Rashid, dia sempat bersalaman erat dengan Rahmat dan Saleha.

"Jaga diri, ayah, senang-senang nati datang la lagi rumah kami ni" pesan Rahmat, menepuk bahu ayahnya.

Pak Lah hanya tersenyum sambil memandang Saleha. Gurauan kecil mereka tadi kembali bermain di fikirannya, tetapi dia cepat-cepat mengalih perhatian. Tidak mahu Rahmat mengesyaki apa-apa.

Menantu adalah NikmatWhere stories live. Discover now