Hujan mencurah-curah deras ketika Aisyah dan Faridah menyusuri lorong-lorong sempit Kota Baharu. Kota itu tetap hidup meskipun dilanda ribut—penjaja masih menjual barangan di bawah teduhan sementara, dan bau ikan bakar bercampur dengan aroma hujan yang segar. Namun, keceriaan biasa terasa pudar, dibayangi rasa resah yang sukar diungkapkan.
Faridah menjeling ke arah Aisyah, rahangnya mengetap dalam tekad.
"Kau pasti ini langkah yang betul? Jumpa orang macam dia ada risikonya."Aisyah membetulkan tudung jaket hujannya.
"Kita tak ada pilihan. Kalau kita nak jatuhkan Azman, kita perlukan senjata. Dia ni mata rantai paling lemah dalam jaringan Azman."Mereka membelok ke sebuah lorong kecil dan berhenti di hadapan sebuah kafe dengan papan tanda yang berkelip-kelip. Kafe itu sudah wujud selama beberapa dekad, seakan tinggalan lama Kelantan dengan perabot kayu yang tidak sepadan dan dinding yang penuh dengan foto-foto pudar. Udara dipenuhi bau kopi O dan kayu lembap.
Faridah memerhati sekeliling, matanya tertumpu pada seorang lelaki yang duduk bersendirian di hujung kafe. Dia kelihatan asing. Sut yang kemas dan kasut berkilatnya menunjukkan dia orang yang biasa dengan kuasa dan kemewahan. Namun, matanya yang liar memandang sekeliling membayangkan keresahan.
"Itu dia," bisik Faridah. "Kita tengok berapa kuat dia boleh bertahan."
Mereka melangkah menuju meja itu, tapak kaki mereka teredam oleh lantai kayu yang sudah usang. Lelaki itu, Tan Sri Idris, mendongak dan matanya sedikit terbeliak melihat mereka bertiga. Dia tersenyum kaku dan bangun untuk menyambut.
"Dr. Aisyah," katanya sambil menghulurkan tangan. Suaranya tenang, terlatih, tetapi ada getaran halus di sebaliknya. "Banyak cerita tentang awak yang saya dengar."
Aisyah menyambut tangannya dengan genggaman yang tegas.
"Saya pasti begitu." Dia memberi isyarat kepada Faridah dan Lee Wei untuk duduk, lalu mengambil tempat berhadapan Idris.
"Kami hargai kesudian Tan Sri datang dalam masa yang singkat."Idris kembali duduk, menyatukan tangannya di atas meja.
"Kita teruskan sahaja, boleh? Kenapa saya dipanggil ke sini?"Faridah bersandar ke depan, matanya tajam dan penuh perhitungan.
"Tan Sri ada terlibat dengan korupsi Azman, dan kami ada bukti kukuh."Aisyah mengetuk tablet di tangannya, memaparkan hologram di atas meja. Baris-baris data bergerak, memaparkan pemindahan wang, syarikat-syarikat palsu, dan kontrak yang mencurigakan.
"Inilah," kata Aisyah dengan nada tenang tetapi tegas, "cukup untuk menghancurkan Tan Sri. Kecuali jika Tan Sri bantu kami."
Wajah Idris menjadi pucat ketika melihat data itu.
"Macam mana kamu dapat semua ni?""Itu tak penting," Lee Wei mencelah, dengan tangan bersilang.
"Yang penting ialah apa yang Tan Sri buat selepas ni."Idris bersandar, mengusap rambutnya dengan tangan.
"Kamu bermain dengan api. Azman tak cuma musnahkan musuh-musuhnya—dia lenyapkan mereka.""Kami tahu risikonya," kata Aisyah. "Tapi bukan kami yang sedang diadili di sini. Tan Sri yang dalam bahaya."
Mata Faridah mengecil.
"Jadi, apa keputusan Tan Sri? Berdiri bersama kami atau tenggelam bersama dia?"Sunyi menyelubungi mereka, ketegangan terasa seakan boleh dipotong dengan pisau. Akhirnya, Idris menghela nafas panjang, wajahnya penuh kekalahan.
"Apa yang kamu perlukan dari saya?" tanyanya perlahan.
"Maklumat," jawab Aisyah. "Apa-apa saja yang boleh mengaitkan Azman secara langsung dengan sabotaj sistem pengurusan banjir. Dan kalau perlu, keterangan awam dari Tan Sri."
YOU ARE READING
Kota Bharu 2142
Science FictionBerlatarkan tahun 2142 di Kelantan, sebuah sistem pengurusan banjir canggih mengalami kerosakan semasa ribut taufan yang dahsyat. Seorang saintis iklim dan seorang aktivis tempatan terpaksa bekerjasama untuk menentang rasuah politik dan penentangan...