Chap. 4 // Promise

4.2K 347 92
                                    

Promise (약속) (承诺)
Chap. 4

Semua mata terpaku pada susuk tubuh yang berada di pintu cafe. Tajam mata orang tu ke dalam mata exo members.

"Korang buat apa kat sini? Sekarangkan masa latihan!!" tanya orang tu.

"Hyung.. Mianhae hyung. Kitorang cuma nak jumpa Kris Luhan dengan Tao sekejap." kata Suho pada orang tu.

"Hyung tak nak dengar apa-apa lagi dah. Lebih baik korang semua pergi berlatih. Sekarang!!" kata orang tu lagi.

Nak tak nak exo terpaksa meninggalkan cafe tu. Sayu pandangan exo pada Kris, Luhan dengan Tao. nampaknya, itulah kali pertama dan terakhir diorang jumpa KrisHanTao.

"Leow-ge, Kris nak balik dululah." kata Kris cepat² ingin pergi. Belum sempat Kris nak berlalu, bahunya disentuh perlahan, menahan dirinya dari pergi.

"Kris, maafkan hyung.." kata orang yang memarahi exo tadi. Dia ialah manager exo.

Kris hanya membatukan diri.

"Kris, hyung dah lama nak jumpa Kris. Hyung nak jumpa Luhan. nak jumpa Tao. Hyung nak minta maaf selama korang jadi exo members, layanan hyung pada korang teruk sangat. maafkan hyung." kata manager exo tu dengan suara yang tersekat-sekat.

"Tak apalah hyung, Kris dah lupakan." kata Kris lalu menolak tangan manager exo tu. Dia berjalan hendak keluar dari cafe.

"Kris! Kembalilah pada exo.." kata manager exo tu dengan harapan yang menggunung. Dia sebenarnya dah tahu rancangan Lay, malah sebelum kejadian tadi lagi memang dia berhasrat nak pujuk KrisHanTao supaya masuk exo balik.

Kris tak menghiraukan kata² bekas managernya. Dia terus keluar dari cafe, membawa diri ke suatu tempat.

Suho POV

"Lay.. Kumawo." kata aku lalu menarik Lay ke pelukanku.

"Sokay la Suho. Aku tahu exo nak sangat jumpa KrisHanTao. Kebetulan pula diorang ada kat beijing harini." kata Lay menepuk bahu aku perlahan.

"Aku ni bukan leader yang baik kan?" aku menangis dalam pelukan Lay.

"Yahh Suho apa kau merepek ni. Bagi kitorang kau lah leader paling terbaik. Tak ada galang gantinya." kata Lay lalu meleraikan pelukanku.

"Suho, dah lah. Yang penting kita dapat jumpa diorang tadi. Dah jangan lah macam ni. Kalau yang lain tahu kau down mcm ni, mesti diorang pun ikut takde semangat." pesan Lay memegang bahu aku. Cuba salurkan kekuatan dan semangat pada diri aku.

"Thanks Lay.." kata aku tersenyum tipis.

End POV

// Fast Forward - Exoluxion.

Ramai fans bersorak apabila exo mula membuat persembahan. Ada yang ikut menyanyi, ada juga yang merakam setiap detik persembahan. Exo bernyanyi dengan sepenuh hati untuk fans yang mereka cintai.

Sekarang tibalah part dimana exo akan menyanyikan lagu promise. sebelum tu sempat diorang beritahu serba sedikit mengenai lagu promise. Ruang hall dimalapkan. Yang ada hanyalah sportlight yang diarahkan kepada exo.

gakkeum i mun-eul dadgo nan saeng-gag-e ppajyeo
mudae wi nae moseub-eul sangsanghagon haess-eo
seotuleun nae moseubdo joh-ahae jun neoyeossjiman
gwabunhan geu salang-eul bad-ado doeneunji
eonjena geu jalie gidalyeojun neo
du pallo gamssa an-ajun gomaun neo
jeoldaelo ij-ji anh-eul geoya
haengboghage mandeul-eojul geoya
hanalan geu malcheoleom

sigan-i jinado malhaji moshago mamsog-eulo samkineun na
mianhadago neol salanghandago jigeumcheoleom mid-eodallago

EXO mula menyanyi bersama dengan linangan airmata. Bayangan Kris, Tao dan Luhan mula bermain di fikiran diorang membuatkan airmata diorang makin laju mengalir di pipi.

neol an-ajulge du son jab-ajulge
ne mam-i pyeonhaejil su issdamyeon
nae modeungeol bachilge
ne usneun geu moseub-eul jikyeojugo sip-eo (jikyeojugo sip-eo)
hangsang neol

EXO-L mula menjerit 'uljima' 'saranghae' sebagai saluran kekuatan pada idol kesayangan diorang. Exo-l turut menangis bersama-sama dengan exo.

eonjebuteoinji neon us-eodo uneun geosman gat-ass-eo
mam pyeonhi nal salanghaji mothago tto
chueog-eul tteoollyeo geuliwohae
jogeum-eun nega antakkawo
joh-ajil geola ijhyeojil geola haneun wilo jochado
neoleul dallae jul suga eobsgie tto naneun bul-anhae hae
tteonaji malla neol butjabgo sip-eo

Lagu yang sedang rancak di bahagian rap tiba-tiba terhenti. EXO memandang sesama sendiri akibat terkejut. Exo-l pula memprotes dan ada juga yang menjerit akibat terkejut.

Tak lama kemudian lagu promise mula berkumandang semula memenuhi ruang dewan yang besar tu. Chanyeol nak meneruskan rapnya tapi ada satu suara yang terlebih dahulu menyambung rap di bahagian chanyeol.

imi eogin yagsog doedollil suga
eobsdaneun geol al-a hajiman na
pyeongsaeng ne gyeot-eseo sal-a sumswigo sip-eo
cheoeumcheoleom haengboghagil bil-eo
gomawo mianhae salanghae
negen nae modeungeol da jwodo mojala
nae salang-a pyeongsaeng jikyeojulge
naman ttalaomyeon dwae

Lampu sportlight tearah kepada sesusuk tinggi yang amat diorang kenali. Exo-l mula menjerit memanggil-manggil nama Kris. Ne, orang itu ialah Kris.

eonjena geu jalie gidalyeojun neo
du pallo gamssa an-ajun gomaun neo
jeoldaelo ij-ji anh-eul geoya
haengboghage mandeul-eojul geoya
hanalan geu malcheoleom

Part xiumin dan chen pula diambil oleh Tao dan Luhan. Tao menyanyi bersama esakannya yang tak dapat dia bendung lagi. Luhan menundukkan wajahnya, menyembunyikan airmata yang mengalir.

Kuat bergema sorakan dan jeritan exo-l dengan kehadiran Kris, Tao dan Luhan di atas stage bersama-sama dengan Exo members yang lain. Exo membuat group hug sesama sendiri. Exo-l mengalirkan airmata. sungguh sesiapa pun yang ada dekat situ mesti akan mengalirkan airmata terharu dengan persahabatan yang terjalin antara kedua belas orang tu.

himdeulgo jichyeodo ma-eum-i dachyeodo nan tto dasi mudaewilo
dasi hanbeon deo na him-eul naebolge gidalyeojun neoleul wihaeseo

Diorang ber12 berpelukan sambil menyambung kembali nyanyian diorang bersama-sama. Airmata yang mencurah membasahi pipi dibiarkan sahaja sebagai bukti janji persahabatan diorang.

neol an-ajulge du son jab-ajulge
ne mam-i pyeonhaejil su issdamyeon
nae modeungeol bachilge
cham joh-ass-eossdeon naldeul
neowa hamkkehaessdeon nae saeng-ilnal-ui mudae
neoui mal hanmadiga naege him-i dwaessdeon ttae
I know
yagsoghalge nega silmang an hage
(neoege yagsoghalge hangsang us-eul su issge)
yagsoghaejwo geunyang jigeumcheoleomman
(na-ege yagsoghaejwo neoleul bol su issge)
manh-ido apahaess-eul neoui mam-eul
naega kkog an-ajul geoya

sigan-i jinado malhaji moshago mamsog-eulo samkineun na
mianhadago neol salanghandago jigeumcheoleom mid-eodallago

neol an-ajulge du son jab-ajulge
yeong-wonhi hamkke hal su issdamyeon
nae modeungeol bachilge
ou- Yeah
I promise you

Diorang berpelukan sesama sendiri. Sorakan demi sorakan dorang terima dari fans. Kemunculan KrisHanTao diterima baik oleh semua orang.

"Thankyou so much i love you guys!! EXO SARANGHAJA!!" jerit Suho diikuti dengan yang lain. Diorang ber12 turun ke backstage. Diorg berpelukan lagi. Diorang tahu janji diorang bukan sekadar di bibir. Exo akan sentiasa bersama sampai bila-bila.

'i promise you'

❝ Promise ❞ + EXO ✔Where stories live. Discover now