~Kapitel 43~

133 8 0
                                    

"Tror ni det är sant?" Coraline ser på mig med hoppfulla ögon där vi sitter på vår vanliga plats i Stora Salen.

"Det märker vi nu." säger Joshua och ser upp mot professorernas bord. Dumbledore har gått fram till piedestalen med den gyllene ugglan som magnifikt slår ut sina vingar vid rektorns anländande.

"Kära elever, ännu en vinter har kommit. Snart är det dags för många av er att resa hem och träffa era familjer igen. Men, denna avslutning kommer att vara något alldeles extra. Jag själv, tillsammans med resten av personalen, har bestämt att vi i år ska hålla en avslutningsbal!" Alla flickor i salen bryter ut i högt fnitter och små jubel medan killarna ser på varandra i hopplös förtvivlan.

"Men, det kommer inte bli någon vanlig bal. Kvällen inleds med orkester och baldans men avslutas med Systrarna Spök och konsert!" säger Dumbledore och hela salen bryter ut i ett fantastiskt jubel. Överallt hör man mummel om att Systrarna Spök ska komma till Hogwarts, att det är topp bandet i år, att de är fantastiska och så vidare.

"Ett brev har skickats till alla föräldrar och förmyndare där förklaring har skett. Det är alltså balkläder som är den obligatoriska klädkoden. Välklätt och prydligt. Jag hoppas innerligt att detta lyser upp de sista tre veckorna här på Hogwarts!" Avslutar Dumbledore med och salen börjar tömmas på elever. Coraline är i extas när vi går mot Ravenclaw. Stackars Joshua, du hade inte en chans att komma undan... Tänker jag när jag ser hur Joshua himlar med ögonen varje gång som Coraline poängterar hur viktigt det är att han bär kostym på balen.

Det knackar på sovsalsdörren, jag öppnar den i min pyjamas och blir genast illröd i ansiktet när jag ser att det är professor Dumbledore som står utanför dörren.

"Pro-professor? Kan jag, kan jag göra något för er?" frågar jag nervöst.

"Ni kan byta om och följa med mig." säger han och ser ner på mig över sina halvmåneformade glasögon. Jag nickar och stammar fram något, men jag vet inte riktigt vad som kom ut ur min mun. Jag stänger snabbt dörren och slänger hastigt av mig pyjamasen och tar på mig min klädnad som hängt på stolen bredvid min säng.

Dumbledore väntar nere i allrummet, jag går fram till honom och innan jag hinner säga något vandrar vi ut ur elevhemmet. Ute i korridoren ser jag mig omkring, inga elever... Vad är klockan egentligen?

"Jag skulle inte ha öppnat den där boken..." mumlar jag för mig själv när jag ser ut genom fönstret och stirrar rakt in i mörkret av en decembernatt.

"Professor Dumbledore?"

"Ja Miss Lovegood?"

"Umh, vart ska vi?" Dumbledore ser ner på mig där jag går vid hans sida.

"Mitt kontor." svarar han och en klump bildas i min mage. Vi vandrar resten av vägen i tystnad.

~Förbjuden Romans - 2 - Ett Slut, En Början~[HP FF - Snape]Donde viven las historias. Descúbrelo ahora