T h r e e

31 1 0
                                    

Fjällen.

Medan jag försöker smälta det vänder jag huvudet och ser på mina klasskompisars förvånade men uppspelta miner.

Sen möter jag Sandras blick och hon ler brett.

"Alltså GUD vad roligt!" pladdrar hon på. "Då kan vi ju bo tillsammans alla fyra i en stuga, spana in snygga killar i skidbacken och dricka varm choklad varje dag!"

Det låter otroligt mysigt. Och som den civiliserade person jag är tänker jag skriva en checklista redan idag och dubbelkolla allt minst fem gånger när allt väl är framme.

"Fast självklart finns det regler", säger Wranberg och alla tystnar. "Vi äter middag tillsammans varje dag halv sex vid en stugrestaurang som jag visar er till när vi är där. Eftersom vi inte kan missa tre veckors undervisning kommer ni ha två timmars lektioner varje dag förutom på helgerna."

Alla suckar högt.

"Lektionerna äger rum klockan halv åtta till halv tio på mornarna i en lokal mitt i skidbyn", fortsätter han. "Efter det får ni göra vad ni vill. Nu får ni ställa frågor."

Händer sträcks upp i luften.

"Olivia?" frågar Wranberg till en av dem. "Vad är din fråga?"

"Ska parallellklassen med?" undrar Olivia.

"Sa jag inte HELA nian?" säger Wranberg förbryllat. När ingen svarar rycker han på axlarna och ger nästa person ordet.

"Ska man äta frukost innan eller efter lektionerna?" frågar den.

Men seriöst! Den frågan är så himla löjlig. Man får väl ändå välja själv när man ska äta frukost, eller? Inte ska väl Wranberg få tidsplanerna allt på denna klassresa, det skulle varit helknäppt i sådant fall.

"Shaun", suckar Wranberg. "Det kan du ju välja själv. Men det rekommenderas att äta innan, så du har energi till lektionerna och snabbt kan komma ut i backen när de väl är över. Nästa?"

Efter en hel del onödiga frågor som får mig att vilja sucka högt av frustration kommer den viktigaste. Ironiskt nog ställs denna viktiga fråga av Sasha.

"Hur många sover i varje stuga, och får man välja rumskompis?" frågar hon och sneglar på Felix samtidigt som hon biter sig tillgjort i läppen. Det är så löjligt när hon gör det.

"Fyra i varje stuga", börjar Wranberg. "Två i varje sovrum alltså. Som svar på din sista fråga säger jag: nej, tyvärr. För att ingen ska bli utanför har jag delat in er. Två tjejer och två killar i varje stuga."

"Får tjejerna sova i samma rum?" frågar Lilly desperat. Den stackaren, hon är livrädd för killar.

"Nej Lilly", säger Wranberg och alla stönar uppgivet. "För den delen kan jag berätta rumslistorna nu. I stuga 1 bor Sandra Persson, Sasha La Adriado, Derek Lindroth och Wille Strömberg. Sandra och Wille i ena rummet och Sasha med Derek i andra. Förstått?"

Han fortsätter rabbla upp listan och vid stuga 8 ropas jag upp.

"I stuga 8 bor Cara Winston, Alyssa Ågren, Felix Sandman och Shaun Kvistberg", säger Wranberg.

Jag har i alla fall Cara, tänker jag muntert. Så nu, Wranberg, låt mig dela rum med Shaun. Hellre honom än Felix.

"Cara med Shaun och Alyssa med Felix, förstått?" säger Wranberg.

Jag kniper ihop läpparna för att inte skrika högt av frustration. Det här borde jag förstått! Men varför just jag?! Det finns typ tretton andra tjejer att välja på men dumma Magister Wranberg väljer just mig att sova i samma rum som Felix Sandman. Bäst för honom att det är enkelsängar, annars följer jag inte ens med på den dumma resan.

Just nu längtar jag bara efter att lektionen ska ta slut så jag kan SMSa lite med 'Smurfen' så att han kan trösta mig.

Felix räcker upp handen och får genast ordet. Han säger något som är mycket djupare och viktigare än det Sasha sa. Han säger:

"Kommer det finnas WI-FI?"

Fnissningar hörs i klassrummet.

"Nej, Felix", säger Wranberg torrt. "Kanske lite, men det är mycket svagt isåntfall. Det får ni leva med."

Alla suckar.

Efter typ tjugo till frågor får vi äntligen börja gå mot idrotten. Genast fiskar jag upp mobilen ur fickan och påbörjar ett SMS till Smurfen.

(JAG)
13.21: Smuuuurfen har dåliga nyheter:(

Genast får jag ett svar.

SMURFEN
13.22: Vad sweetie?<3

(JAG)
13.23: Fick veta att jag ska på nån dum skolresa snart och tvingas dela rum med någon puckad idiot.

SMURFEN
13.25: Men åhh:( själv fick jag oxå veta att vi ska på en skolresa men tror de blir kul.

(JAG)
13.26: Vill inte åka:((( WIFI-T kmr va skitbajsigt men lovar att skriva ändå. Dd?

SMURFEN
13.26: Lovar att skriva med dig forever and after<3

Vi fortsätter skriva med varandra påväg till idrotten tills båda måste sluta.

__________________________________
Jomen kapitel tre ute nu✔️
(Som en påminnelse till mig själv så lade jag ut första kapitlet den 19 september 2015 haha)
~E

Unexpected | f.sOù les histoires vivent. Découvrez maintenant