Part 1

783 23 2
                                    

Prolog

"Tepi sikit, boleh tak?!"

Kedebuk!

Habis jatuh segala buku-buku di tangan. Tak sempat nak bertindak apa-apa, badan aku pula dilanggar dari belakang. Ya Allah apa punya oranglah? Tak menyempat langsung! Tahulah ruang kedai ni sempit lagi padat. Jangan nak dirempuh kalau dah tahu orang di hadapan nak lalui. Siap bawa timbunan buku sampai tak nampak jalan nak melangkah.

"Dah tahu diri tu nipis macam lidi tak payahlah bawa buku banyak sampai menggunung! Orang nak lalu pun susah."

Oh Allah! Bukan saja dia berkasar dengan aku malah nak mengejek lagi saiz badan aku. Hello aku bukan suka-suki nak bawa buku ni ke sana ke mari, tapi ini kerja akulah! Ini rasa nak meletup saja. Jantung dan hati dan tersentak habis.

Bila aku kalih mamat tu dah jauh ke hadapan. Aku mengecilkan mata. Menatap belakang tubuhnya, "hey, berhenti!" jerit aku kuat seraya menunding jari telunjuk lurus ke arahnya. Tak tahan lagi rasa marah yang sedang membuak kini. Nasib baik keadaan kedai ini takde pelanggan kecuali si dia yang kasar itu.

Lelaki itu menoleh sekilas kemudian dia melangkah pergi lagi. Tak sempat aku nak menangkap gambaran raup wajahnya itu. Hati dah mengelegak menahan kemarahan. Aku tunduk membuka sebelah kasut di kaki sebelum bangkit semula. Aku sudah bersiap sedia untuk berperang dengan bersenjatakan kasut BUM yang murah ini. Aku mengangkat naik tangan kanan ke atas dan mata mencari sasaran yang tepat. Sasaran dikenalpasti, aku dengan sekuat hatinya melayangkan kasut dan melemparkan pada si dia.

Puk!

Yeay! Tepat dan mengena. Hebat juga aku ni. Rasanya aku dah boleh tukar kerja ni. Dari jaga buku jadi sniper terhebat!

"Aduhh!"

Lelaki itu sudah menggosok belakang kepalanya. Dia kalih pandang dengan mata yang tajam menikam menembusi sampai ke jantungku. Aku tayang muka toya. Berlagak berani biarpun organ dalam aku dah seram sejuk. Buatnya dia baling balik tak ke mati kena hempuk!

Tanpa riak langsung di wajah lelaki itu serta merta dia menunduk, mengambil kasut aku dan terus melangkah keluar dari kedai buku ini. Kepalaku senget sebelah. Ingatkan dia nak balas balik tapi sebaliknya. Alahai...

Sesaat kemudian..."wey, kasut aku tu!"jeritku lagi tapi lelaki itu dah menjauh pergi.

Aku gigit bibir cuba menahan tangisan. Sedihnya kasut dah kena curu sebelah. Hmmm... nampak gayanya berkaki ayam jugalah aku balik ke rumah nanti. Dasar lelaki yang kasar dan berlagak itu pasti aku kenang perbuatannya sampai seumur hidup! Tak cam wajahnya tak mematahkan rasa geram aku pada perbuatan dia itu tadi. Siaplah kau nanti!

JACKSWhere stories live. Discover now