2.Osmanlı Padişahı
1281-1362
Babası:Osman Gazi
Annesi:Mal Hatun
Doğumu:Söğüt,1281
Ölümü:Bursa,1362
Saltanatı:1326-1362Babası Osman Gazi , Annesi Kayı aşiretinin ileri gelenlerinden Ömer Bey'in kızı Mal Hatun'dur.Orhan Gazi, sarı sakallı, uzunca boylu, mavi gözlüydü.Yumuşak huylu,merhametli,fakir halkı seven,ulemaya hürmetli,dindar,adaletli,hesabını bilen ve hiçbir zaman telaşa kapılmayan , halka kendisini sevdirmiş bir beydi.Sık sık halkın arasına karışır, Onları ziyaret etmekten çok hoşlanan bir sultandı kendisi.
Orhan Gazi , Bursa'da ilk parayı bastırması,ilk kitâbenin adına yazdırılması, ilk sarayı kurması gibi olgular göz önünde tutulduğunda Osmanlı Devleti'nin gerçek kurucu sayılabilir.Babası rahatsızlanınca yerini Orhan Gazi'ye bıraktı.Orhan Gazi 1346 'da Bizans İmparatoru VI.Yoannis Kantakuzinos'un kızı Teodora ile evlendi.Ayrıca , Yarhisar Tekfur'unun kızı Holofira , Bilecik tekfuruyla evlenirken,düğün basılıp Holofira esir alındı ve Orhan Gazi ile evlendirildi.Müslüman olduktan sonra adı Nilüfer Hatun olarak değiştirildi; bu evlilikten, ileride Osmanlı Devleti'nim üçüncü hükümdarı olacak Murad Hüdavendigar doğdu.Savaşlarda daima ordusunun başında bulunan Orhan Gazi'nin siyasi ve askeri en önemli başarısı kuşkusuz Bursa'nın 6 Nisan 1326'da alınmasıydı.Alaüddin Ali Bey'i kendine vezir atayan Orhan Gazi ,Orhaneli kazasını ele geçirerek ,Bursa önlerine geldi ve şehri kuşattı.Şehir ,ciddi bir çatışmaya girmeden teslim alındı.Devletin merkezi Bilecik'ten Bursa'ya nakledildi.Akçakoca ,Karamürsel ,Abdurrahman Gazi gibi öncü komutanlar ise Kandıra ,Aydos ve semendire kalelerini aldılar.Böylece Osmanlı sınırları Karadeniz ve İstanbul Boğazı 'na doğru genişletildi.15 yaşından beri hayatı savaşlar ve zaferlerle geçen Orhan Gazi askeri bir düzenleme yaparak 1328 yılında "yaya"isminin verdiği bir ordu kurdu.Ve 3 yıl sonra bu defa Pelekanon (Eskihisar) Savaşı'nda Bizans kuvvetlerini kesin bir yenilgiye uğratarak Üsküdar'a kadarda ilerledi.Arkasından Hıristiyanlığın kutsal şehirlerinden İznik'i aldı.1337 'de İzmit'i de fetheden Osmanlılar Boğaziçi kıyılarına ulaşmış oluyordu.Ardından Karesioğulları'nın ilhakı , Osmanlıları yeni bir kararın kapısına getirdi.Artık kendilerini Rumeli'ye geçmek için hazır görüyorlardı .Bizans İmparatoru Kantakuzenos'un kızıyla evlenmesi (1346),kuvvetlerinin Gelibolu'ya geçişi kolaylaştırdı.Oğlu Süleyman Paşa'ya 1349 veya 1352 yıllarında Bizans'a yardım etmesi için Bolayır yakınlarındaki Çimpe hisarı üs olarak verildi.Böylece Osmanlı'nın yaklaşık 500 yıl sürecek olan Balkan macerası başlamış oldu.Bir yandan Trakya'da fetihler birbiri ardınca devam ederken ,öbür yandan Cenevizlilerle ittifak yapıldı ve kendilerine kapitülasyon verildi.Ankara 1354 yılında alındı ve böylece Orta Anadolu da peyderpey Osmanlıların hakimiyetine girmeye başladı.Ancak Orhan Gazi,1357 yılında acı bir olay yaşadı.Herkesin kendisinden sonra padişah olasına kesin gözüyle baktığı oğlu Süleyman Paşa bu tarihte aniden öldü.Diğer oğlu Murad komutasındaki kuvvetler ise Trakya'da ilerlemeye devam ederek 1359'da Çorlu'yu fethettiler.Edirne'nin fethi (1361 baharı) bu süreçte geldi.Orhan Gazi ,kendisine "Gaziler Sultanı" diyor, tasavvuf ve ilim adamlarını çevresinde topluyordu.İlk Osmanlı medresesi onun zamanında İznik'te kuruldu.Bursa'daki Orhan Camii,anıtsal Osmanlı camilerinin çekirdeği kabul edilir.Türbesi Bursa'da ,Tophane semtindedir ve türbeleri babasınınkiyle karşı karşıyadır.