Çirmen Zaferi sonunda ilk Makedonya fütuhatı başlatılarak, Veziriazam Çandarlı Kara Hayreddin Halil Paşa,Rumeli Beylerbeyi Lala Şahim Paşa, Gazi Evrenos ve Deli Balaban Beyler komutasındaki Osmanlı ordusu,İskeçe, Drama,Kavala,Zihne, Serez, Avrethisar-Vardar Yenicesi ve Karaferye mevkilerini fethetti.Osmanlıların Makedonya'yı alarak Köstendil'e gelmeleri üzerine,Yukarı Sırbistan Hükümdarı Lazar Grebliyanoviç, Sultan Murad Han ile anlaşmak istedi.Vergi vermek ve gerektiğinde Osmanlı Devletine asker göndermek şartı ile antlaşma sağlandı.
Rumeli ve Anadolu'da fetihler devam ederken bazı mali, idari ve askeri ihtiyaçları karşılamak için teşkilat yapılmıştı.Kara Timurtaş Paşa'nın tavsiyesiyle, tımarlı teşkilat,tadil ve ihtiyaca göre ıslah edildi.Yaya, müsellem ve yeniçerilere ilaveten Kara Timurtaş Paşa'nın tavsiyesiyle kapıkulu askerlerinden olarak maaşlı Süvari ocağı kuruldu gibi,seferlerde levazımın muhafazası ve süvarilerin hayvanlarına bakmak üzere Voynuk sınıfı teşkil olundu.
Sultan Murad Han 1378'de oğlu Şehzade Bayezid'i Germiyan Beyi Süleyman Şah'ın kızı Devletşah Hatun ile muhteşem bir düğün yaparak evlendirildi.Süleyman Şah,Kütahya, Tavşanlı Emed ve Simav'ı ,kızının çeyizi olarak verildi.Hamidoğlu Hüseyin Bey'den seksen bin altın karşılığı ; Akşehir, Yalvaç, Beyşehir, Seydişehir ve Karaağaç alındı.
I.Murad Han 1380'de Makedonya'da harekata geçilmesini emretti.Rumeli Beylerbeyliğine tayin edilen Kara Timurtaş Paşa,Vardar nehri sahilindeki İştip'i fethetti.1382'de Vardar'ı geçerek Manastır ve Pirlepe'yi aldı.Manastır, Arnavutluk ve Kuzey Epir mıntıkalarına yapılacak harekat için üss oldu.1384 baharında Osmanlı akıncıları Bosna-Hersek akınını gerçekleştirerek,pekçok esir ve ganimet aldılar.1385'te Veziriazam Çandarlı Hayreddin Paşa'nın Ohri'yi fethi ile Osmanlılar, Arnavutluk hududuna yerleştiler.Kuzey Arnavutluk Prensi Balşa ile Drac ve Orta Arnavutluk Dükası Şarl Topia arasında meydana gelen savaşta Drac Dükası,Hayreddin Paşa'dan yardım istedi.Çağrı üzerine Hayreddin Paşa Drac Prensine yardım ederek,Savra'da onun galibiyetini temin ettiği gibi bu savaşta Prens Balşa da öldürüldü.Osmanlı Ordusunun Rumeli'nde bulunmasından yararlanan Karamanlı Alaeddin Bey,1386'da Osmanlı sınırıma taarruz ederek, Beyşehir ve çevresini aldı.Sınır tecavüzünü haber alan Sultan Murad Han,Rumeli'de Veziriazam Çandarlı Hayreddin Paşa'yı bırakarak,Karamam sınırını aştı.Karaman Ovasına gelen Osmanlı ordusu,Alaeddin Bey'in kuvvetlerini mağlup ederek,sulh istemeye mecbur bıraktı.Sultan Murad Han'ın damadı olan Alaeddin Bey,aldığı toprakları geri vermesi ve Osmanlı sultanının elini öperek özür dilemesiyle affedildi.
Sultan Murad Han'ın ve Osmanlı ordusunun Anadolu'da bulunmasından istifade eden Balkan kral ve prensleri Türklere karşı ittifak kurup,taarruz planlıyorlardı.Bosna sınırında Lala Şahin Paşa kumandasındaki akıncıların harekatı,Bosna Kralı ve Sırp Despotu Lazar'ın otuz bin kişilik müttefik kuvvetlerle yaptığı karşı taaruzla karşılandı.1378'de Ploşnik mevkiinde meydana gelen savaşta,Lala Şahin Paşa'nın yirmi bin kişilik kuvveti bozularak,çoğu şehit oldu.Ploşnik bozgunu,gizlice hazırlanmakta olan hırvat,Leh,Macar ve bütün Balkan kral ve prenslerini Osmanlılar aleyhine harekete yöneltti.Lazar,Tvartko ve Arnavut Prensi Kastriyota'nın öncülüğünde, Hırvat, Leh, Macar, Bulgar, Sırp ve Arnavutların ittifakını haber alan Sultan Murad Han, planlı bir şekilde hazırlıklarını tamamlamaya başladı.Balkan ittifakına karşı Anadolu beylerinden yardım istendi.İttifaka dahil olan Bulgarlı büyük savaştan önce saf dışı etmek amacıyla, Veziriazam Çandarlı Ali Paşa'yı görevlendirdi.Osmanlı Ordusu,Balkan dağlarını aşarak Pravadi, Şumnu ve Bulgar Krallığının merkezi Tırnova'yı aldı.Ali Paşa,Tuna boyu yönünde harekatı devam ettirerek,Ulah hakimiyetindeki Silistre ve Niğbolu'yu aldı.Bulgar Kralı Şişman,Osmanlılar ile antlaşmaya mecbur oldu.Böylece Haçlı ittifakına katılmasına engel olundu.
Bulgaristan harekatını başarıyla tamamlayan Veziriazam Ali Paşa,Yanbolu'ya gelen Sultan Murad Han ile görüşerek,durumu arz etti.Durum değerlendirilmesi yapılıp ordu süratle Priştine'ye doğru harekete geçti.Yollarda yerli halkın mal, mülk ve canına karşı hiç bir tecavüz yapılmadan Kosova'ya gelindi.9 Ağustos 1389 günü yapılan Kosova Meydan Savaşında I.Murad Han büyük bir zafer kazandı.Miloş Obiloviç adlı bir sırp beyi tarafından suikast düzenlenerek hançerle şehit edildi.Sefere çıkmadan önce açılışını yaptığı Bursa'daki camisi,bu sebeple halk tarafından Şehadet Camii diye anılmaktadır.Birisi, şehit düştüğü Kosova'ya yaptırılan türbe -ki buraya iç organları gömülmüştür-, diğeri ise Bursa'nın Çekirge semtinde yaptırıldığı ilginç caminin yanındaki türbesidir.Bu türbe, 1860'lı yıllardaki mimarisiyle bugüne gelmiş bulunmaktadır.Onun zamanında Yeniçeri Ocağı kurulmuş ve devşirme sistemi uygulamaya sokulmuştur.Osmanlı Beyliği "devlet" olma özelligine I.Murad zamanında kavuşmuştur,denilebilir..Bu arada arkadaşlar sormak istediğiniz sorular varsa saygı çercevesi içinde yorum bölümüne yazabilirsiniz bende cevaplarım
Ya da merak ettiğiniz padişah,sadrazam,şeyhulislam,kaptan-ı derya varsa yorum bölümüne yazarak söylersiniz bende araştırıp yayınlarım..
Şimdiden TEŞEKKÜR EDERİM...