Tahoma;Lucida Sans Unicode;Times New Roman CE;Times New Roman Cyr;Times New Roman Greek;Times New Roman Tur;Times New Roman (Hebrew);Times New Roman (Arabic);Times New Roman Baltic;Times New Roman (Vietnamese);Arial CE;Arial Cyr;Arial Greek;Arial Tur;Arial (Hebrew);Arial (Arabic);Arial Baltic;Arial (Vietnamese);Courier New CE;Courier New Cyr;Courier New Greek;Courier New Tur;Courier New (Hebrew);Courier New (Arabic);Courier New Baltic;Courier New (Vietnamese);Sylfaen Cyr;Sylfaen Greek;Tahoma CE;Tahoma Cyr;Tahoma Greek;Tahoma Tur;Tahoma (Hebrew);Tahoma (Arabic);Tahoma Baltic;Tahoma (Vietnamese);Tahoma (Thai);Lucida Sans Unicode CE;Lucida Sans Unicode Cyr;Lucida Sans Unicode Greek;Lucida Sans Unicode Tur;Lucida Sans Unicode (Hebrew);;;Pelerinul rus
Traducerea: Arhimandrit Paulin Lecca
POVESTIREA ÎNTÂI
Din mila lui Dumnezeu sunt creºtin, dupã fapte, un mare pãcãtos, iar dupã starea socialã, un pelerin fãrã adãpost, care umblã din loc în loc. Toatã averea mea este o traistã cu posmagi, iar în sân am Sfânta Biblie. Asta-i tot ce am.
În sãptãmâna a 32-a dupã Rusalii, am ajuns la bisericã, sã mã rog. Se citea Apostolul, din Epistola cãtre Tesaloniceni, în care se spune: „Rugaþi-vã neîncetat!" (I Tes. 5, 17). Aceste cuvinte s-au întipãrit în chip deosebit în mintea mea ºi am început sã mã gândesc cum s-ar putea sã te rogi neîncetat, când fiecare om are neapãrat nevoie sã se îndeletniceascã ºi cu alte treburi pentru a se putea întreþine. Am cercetat Biblia ºi am vãzut acolo cu ochii mei cuvintele pe care le-am auzit, ºi anume cã trebuie sã ne rugãm neîncetat, sã ne rugãm în orice vreme în Duhul (Efes. 6, 18), sã ridicãm mâinile la rugãciune în orice loc (I Tim. 2, 8). M-am tot gândit, dar n-am putut înþelege.
Ce-aº putea face? mã gândeam. Unde sã gãsesc explicaþia? Cine ar putea sã-mi tâlcuiascã aceste texte? Voi umbla pe la biserici, acolo unde marii predicatori vestesc cuvântul Domnului, poate voi auzi cuvinte de înþelepciune. ªi am plecat... Am auzit frumoase predici despre rugãciune. Dar nu erau decât învãþãturi despre rugãciune în general: ce este rugãciunea, cât este de necesar sã ne rugãm, care sunt roadele rugãciunii; însã despre felul cum se poate propãºi în rugãciune nu vorbea nimeni. Am auzit ºi o predicã despre rugãciunea fãcutã în Duh ºi despre rugãciunea neîncetatã, dar cum se poate ajunge la o asemenea rugãciune nu se spunea. Astfel, ascultarea predicilor nu m-a luminat dupã cum doream. Rãmânând nelãmurit despre felul în care te poþi ruga neîncetat, am renunþat la predicile de obºte, hotãrându-mã sã caut cu ajutorul lui Dumnezeu un povãþuitor încercat ºi cunoscãtor, care sã-mi tâlcuiascã ce înseamnã rugãciunea neîncetatã.
Am rãtãcit multã vreme prin felurite locuri. Citeam mereu Biblia ºi mã întrebam cum sã fac sã gãsesc vreun povãþuitor duhovnicesc sau un îndrumãtor cu evlavie ºi experienþã. Mi s-a spus cã în cutare sat trãieºte de multã vreme un moºier care îºi cautã mântuirea; are chiar în casa lui o bisericã, nu pleacã niciodatã de pe moºie, se roagã mereu lui Dumnezeu ºi citeºte neîncetat cãrþi mântuitoare de suflet.
Auzind aceasta, n-am plecat mai departe, ci am alergat în satul în care mi s-a spus. Am ajuns ºi l-am întâlnit pe moºier.
- Ce te aduce la mine? m-a întrebat el.
- Am auzit cã sunteþi un om înþelept, rugãtor lui Dumnezeu. De aceea, am venit sã-mi tâlcuiþi cele spuse de Apostolul: „Rugaþi-vã neîncetat". Aº dori sã-mi arãtaþi cum aº putea sã mã rog ºi eu neîncetat. Nu pot înþelege deloc.
Stãpânul tãcu un timp, mã privi stãruitor ºi-mi zise:
- Rugãciunea lãuntricã neîncetatã este o nãzuinþã necurmatã a duhului cãtre Dumnezeu. Pentru ca sã izbuteºti în aceastã dulce îndeletnicire, trebuie sã-L rogi mai des pe Domnul, ca El sã te înveþe cum sã te rogi neîncetat. Roagã-te mai mult ºi mai stãruitor, iar rugãciunea îþi va descoperi singurã în ce chip poate ajunge neîncetatã, însã pentru aceasta este nevoie de timp.