Opening Semester

311 13 2
                                    

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t.

Semester break end.

By: TintaHanifah

Copyright 25/10/2015

______________________________________

"Weh Iman . Kau dah daftar ke kos sem ni ? "
"Aku belum lagi . kau ? "
"Aku pun belum jugak . Jom pergi library nak ? "
"Aku okay je . Cuma kejap lagi lah lepas zohor. Nak zohor dah ni. "

Jam menunjukkan 12:55 tengahhari .

"Siap terus lah , lepas solat sekejap lagi kita terus pergi lah "
"Okay"

Usai menunaikan solat dimasjid berhampiran kolej kediaman . Aku terus ke perpustakaan seperti yang dirancang awal tadi .

" Aku lupa lah Iman . Hari ni hari Isnin , kena pakai baju kemeja nak masuk dalam . Aduhh.. "
" Ha'ah lah . Aku pun terlupa jugak , padahal dah semester akhir dah kita dekat sini kan . Haha "
" Kau rasa lepas tak dengan brother yang jaga library tu ? "
"Aku rasa tak lepas lah . Tak tuck-in baju pun dia dah bising "
" Takpe lah , kita daftar je dulu kos guna fon kau yang mahal tu , lepastu kita save dalam fon , kita print dekat belakang library je lah nanti "
" Aku beres je " (√)

Ketika mencari cari WiFi sekitar luar kawasan library tu. Aku mengajak jai duduk dekat bangku hujung berhampiran tangga turun dari blok library. Tengah kusyuk mendaftar kos , tetiba dengar suara menyapa aku .

" Salam 'Alaikum "
" Wa'alaikummussalam. Farid ! Lama tak jumpa , kau sihat ? "
" Alhamdulillah. Ana bi khair . Enta ? "
" Macam ni lah aku . Alhamdulillah juga "
" In shaa Allah ada masa jumpa lagi ya Iman , ana ada hal sikit dalam library "
" Inshaa'Allah . Jumpa lagi Farid "

Faisal yang dari tadi perhatikan perbualan kami berdua , lantas menyergah aku dengan satu soalan yang seakan amat teruja mendengar jawapan dari ku.

" Siapa tu Iman ? "
" Kau tak kenal dia ke ? Gambar dia bersepah dekat banner banner dekat flyers flyers "
" Macam pernah nampak dekat banner depan kolej tu . Tapi mana lah aku kenal . Tak pernah pulak tegur ke borak ke "
" Tu lah Farid Safar , presiden persatuan Islam dekat sini. Yang selalu jadi moderator event ceramah , forum dekat dewan tu "
" Oh. Safar ke ? Muharram ? Jamadil awal takde ? Haha. Gurau gurau je. Maaf ye "
" Haha. Kau memang lah . Amacam register kos tu ? Lepas tak ? "
" Alhamdulillah bereh boh "
" Daftar aku punya sekali lah . Kau ingat id student portal aku kan "
" Jap jap . Kau sabar sikit boleh tak ?"
" Lah . Aku sabar lah ni , tak suruh cepat ke apa pun "
" Okay dah "
" Save dalam otg aku tu bro. Kejap lagi kita print validation tu dekat kedai belakang "

Selesai 'goals' petang aku. Faisal mengajak aku terus ke masjid sementara menunggu solat asar sebentar lagi. Ketika lalu di kawasan banner yang dikatakan tadi , faisal sekali lagi bertanya soalan yang lebih kurang soalan tadi.

" Iman . Ni kan gambar membe kau tadi "
" Ha'ah . Ni lah banner aku cakap tu. Kenapa bro ? "
" Oh. Ustaz ni penasihat kelab diorang ye. Bagus ustaz ni. Eh , kejap. Siapa awek muslimah ni ? "
" Aku pun tak pasti lah bro . Aku bukan tahu sangat persatuan ni . Tapi biasanya yang ada dekat gambar gambar banner ni mestilah orang orang jawatan tinggi kan ? "
" Ye tak ye jugak kan . Lantak lah . Haha"
" Haha. Tadi beriya tanya , ni lantak pulak dah. Macam macam kau ni jai "

Sampai sahaja di masjid . Kami terus ke tempat wuduk , sebab aku ingat lagi pesan ayah aku.

" Kalau nak masuk dalam masjid ni jaga adab masjid . Masjid ni rumah Allah , kalau rumah kita pun kita jaga , ni kan pula rumah Allah. Tuhan kita. "

Berwuduk sebelum masuk kedalam masjid adalah salah satu adab nya . Jadi aku terus berwuduk sebelum masuk. Baca doa masuk masjid , langkah kaki kanan . Simple je buat pahala dalam Islam ni sebenarnya. Aku dengan faisal saling memandang sambil senyum acah acah soleh . Kahkah .

#Relax.
#TakHabisLagi

I P T AWhere stories live. Discover now