De zingende sprinkhaan en de werkende mier

23 5 0
                                    

Op een zomerse dag, in het wonderlijke DeeDee-bos, speelde de sprinkhaan een liedje op zijn banjo. Terwijl buurman Xaidofier bedrijvig van de ene boom naar de ander boom liep. Hij zocht voedsel! En daar zag hij het dan, een grote berg maïskorrels. Hij raapte ze een voor een op, en bracht ze naar zijn huisje.

Na weken van maïskorrels verhuizen vroeg Maximiliaan aan Xaidofier: 'Hé, wacht eens even!' Xaidofier zei toen dat hij nog even moest doorwerken. Toen Xaidofier terug kwam zei Maximiliaan: "Ik vrolijk je wat op, kom, luister naar mijn lied." Xaidofier schudde nijdig met zijn kop: "Een mier die luiert niet!" Dus ging de mier voort met werken, en zong de sprinkhaan voort zijn liedje.

Dagen en dagen, weken en weken, maanden en maanden gingen voorbij en de winter kwam eraan. Xaidofier de mier, die de hele tijd had gewerkt, had nu een grote voorraad voor de winter. Hij zei : "Zo! Dat zal wel genoeg zijn voor deze winter! Misschien zelfs voor twee! hahaha' En hij sloot zijn deurtje.

Maximiliaan de sprinkhaan, die de hele tijd zat te zingen, dacht opeens 'O nee, straks is de winter daar en heb ik geen eten!' En zoals hij het zei, begon het te vriezen. De eerste nacht zat Maximiliaan buiten in een ton, waar hij het heel koud had. De tweede nacht had hij zó veel honger dat hij bijna zijn arm wou opeten!

De derde nacht wou hij aankloppen bij de mier, die lekker veel te eten zat. Doorkoud en hongerig kroop hij naar 't warme mierennest. "Ach,meneer mier, geef alsjeblieft wat eten voor de rest. Van deze barre winter. Ik betaal met rente terug! Nog vóór augustus, sprinkhaanwoord en zweren doe 'k niet vlug!" zei hij. "Je weet dat ik aan niemand leen, Zei buurman mier toen heel gemeen. "Wat deed je toen de zon nog straalde en ik mijn voorraad binnenhaalde? Toen zong je en nu ben je arm."

Maximiliaan werd knalrood en wou sorry zeggen maar nog voor hij het kon zeggen zei Xaidofier: "Maar kom nu maar snel binnen! Straks bevries je nog! En vergeet niet de volgende keer: Eerst werk dan plezier! Kom nu maar snel hier.



Maximiliaan de sprinkhaan en Xaidofier de mierWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu