"Rogayah perlukan masa. Berikan gayah masa. Abang bukan tak tahu,ayah gayah tu macammana. Kalau dia cakap dia hendak roti canai tanpa bawang,dia mesti nak roti canai tanpa bawang.kalau tidak,diamuknya satu kedai!"
"Gayah,gayah,gayah. Siti rogayah binti mustafa kamil al tentalu kiri" Supardi melangkah enam tapak dan mula bersyair.
"Adaaaalahh sorangggg,anakk lahhhh orangggg ngang ngangg ngangggggg,
Enam harkat perginya.
Sukaaaa bermaiinnnn,nomborrr lah ekorrrrrr.
Hikayattttt malaangggg.....""Zassssss!" Terdengar libasan penyangkut baju mengenai betis seseorang.
"Pardi!mak suruh beli tepung,kau sedap sedap bercinta bawah pokok!tepung mak mana!tepung mak!dah dua jam mak tunggu!" Senah bahulu bt sulaiman azhar memarahi supardi bin abraham lenkon.
"Aduh!aduh! Okay mak!okay! Pardi pergi sekarang!"
Pardi melangkah meninggalkan kekasihnya gayah yang menyorok di belakang pokok.
Tanpa disedari,ular senduk dibelakang pokok itu terus mematuk gayah tanpa rasa belas kasihan. Gayah mati di tempat kejadian. Tanpa disedari sesiapa pun.
********************
"Sraapppp" bunyi rokok golong dicucuh api.
"Sup sap,sup sap" rokok disedut dan dihembus dengan rileks oleh mustafa kamil al tentalu kiri. Dalam seminit,lebih kurang enam sedutan.
"Slurp,slurp,slurp". Bunyi kucing gayah menjilat bulunya. Sekali sekala dia memandang ke arah tapa kamil tentalu yang sedang sedap menghisap rokok. Kesedapan dia menghisap rokok seolah olah dia sedang makan nasik goreng paprik kurang bawang,ayam lebih di kedai mek kening nipis di pekan sungai besar.
Petang itu,tapa kamil hendak ke pekan dengan isterinya, erra fazira. Katanya mahu lihat perabot baru. Meja solek kesayangan isterinya, pecah ditimpa atap bumbung yang jatuh dilanda ribut enam minggu lepas.
" kau nak beli yang macammana,ra?"
"Rara ikut abang je,mana yang ada cermin 20 inci lebar dan ada laci tiga belas tu,ra setuju"
"Ewah. Permintaan serupa erik leong" getis tapa kamil.
"Baiklah,kau pergila siap. Anak kita gayah mana?.sehari tak nampak?"
Erra yang ketika sudah di bilik melilit shawlnya terdengar samar samar soalan itu lalu menjawab "haah kan bang! Mahal betul gula sekarang!".
"Payah betul kalau dapat isteri pekak". Jeling tapa kamil ke arah kucing anaknya.
Kurang lebih enam minit, mereka pun menuju ke pekan sungai besar menaiki motor honda ombak 110cc.
***********************
Supardi yang kelewatan membeli tepung maknya terus memecut selaju 180 km/j di pekan tanpa memikir orang sekeliling.Zassssss!zassssssss! Sesampainya di satu simpang,dia terus memecut tanpa memandang kiri dan kanan.
Tanpa disedarinya, motor yamaha sukan nya meluncur laju ke arah sebuah motor honda ombak 110cc yang dipandu sepasang suami isteri." pedepom!" Mereka berlanggar. Supardi, erra fazira dan suaminya tapa kamil,mati di tempat kejadian.
Begitulah kisah hidup cinta manusia.tidak kekal melainkan cinta pada ilahi.
YOU ARE READING
Cerita Singkat
RandomSiri cerita ringkas yang tiada motif. Tiada kaitan dari bab ke bab yang lainnya