~(=_=~)

2.2K 166 50
                                    


"WOHOOO!!"

"Babi, kau ni bela saka badak ke sial?" Tak sempat Adam tanggalkan baju, dah basah dulu kena percikan air bila Rafli terjun. Percik-tak percik jugak, macam dah kena simbah.

"Apesal saka badak woi?"

"Badaklah. Badan kau kecik, tapi mereciknya mengalahkan tsunami kena kat aku!" Adam letak penuh berhati-hati baju yang dah basah tu atas batu. Mana tak sayang, cuma tu je baju yang dia bawa pun.

"Alah, rileks la Dam. Air terjun kot. Air Terjun Sungai Pandan. Dahlah fresh keluar daripada bumi, berbau pandan pulak tu."

"Kepala hotak kau! Jangan-jangan orang kat atas tu ada kencing. Tak ke najis tu?"

Rafli gelak mengada mintak pelempang. Adam geleng kepala je layan budak tingtong sorang ni.

Sikit lagi budak kulit putih tu nak terjun dalam air, dia tiba-tiba teringat kat aku - terus dia toleh, ushar apa aku tengah buat. Baru nak ingat? Ingatkan lupa terus kewujudan manusia tampan ni. "Li, kau nak mereput kat situ sorang-sorang ke?"

"Tau, Li? Meh la berendam, kasi sejuk sikit hati tu haa," Rafli pun nak juga mencelah acah-acah kisah dengan perasaan aku.

"Takpelah doh. Biarlah aku mereput kat tepi ni. Bukannya orang kisah."

"Dia dah start dah ayat taching dia tu. Adoi." Adam duduk bersila di atas batu tempat dia berdiri - tak jadi nak terjun. "Kau ingat dekat ke nak sampai Panching ni? Dekat Kuantan Pahang ni cuma ada satu je air terjun tau. Dengan kena masuk kawasan pedalaman lagi... Turun dari KL tu, semata-mata nak bawa kau tenangkan minda, cekalkan hati, tengok air terjun ni."

Aku korek telinga pakai jari kelingking. "Dahlah kau. Kau ingat aku tak tahu yang kau datang Kuantan ni sebab kau nak ushar adik aku? Dahlah pergi sini aku yang drive. Ada hati nak ungkit?"

Adam tepuk dahi. Setepek atas muka dia.

Tapi aku kena hargai juga effort dua orang member ni bawa aku balik Kuantan. Bolehlah escape daripada kesesakan bandar KL tu. Hati aku yang berderai ni mana boleh sembuh kalau duk hela carbon monoxide memanjang.

Boleh kata lama juga aku tak balik Kuantan, tengok balik tempat aku membesar ni. Kalau ikutkan hati, aku nak mereput dalam bilik dekat rumah aku tu je. Tapi sebab dua budak terencat ni tak pernah jejak kaki dekat negeri Tok Gajah ni, kenalah aku bawa melawat tempat-tempat yang syiok yang dekat dengan rumah aku. Tempat first yang terlintas dalam otak aku - Air Terjun Sungai Pandan, Panching ni. Walaupun air terjun dia tak besar mana, tapi cukuplah kasi dua budak bandar ni merasa air terjun. Dasar budak bandar. Sampai-sampai je sini terus jadi ikan. Aku terus dilupakan.

"Dahlah Li. Aku nak terjun. Kalau kau nak mereput, mereputlah dulu dekat situ. Nanti dah habis reput semua tu, kau datang terjun sekali."

Adam berdiri semula. Dia siap dah ambil step nak terjun.

"Jom gi laut?"

Adam terus keras. Nyaris-nyaris nak terjun tapi terbantut.

"Kau jangan camtu Li. Aku dah basah ni." Rafli merungut. Rasakan penangan sesal separuh nyawa.

Aku bangun dan terus jalan. "Lambat aku tinggal," sambil kunci kereta aku hayun.

"MOHAMAD FADLI!!" Menjerit si Rafli bersaka badak tu. Padan muka.

***

"Nak gi laut mana doh? Cherating? Batu Hitam?" Gelabah pulak si Adam ni.

"Woi, Li. Bukak lah tingkap woi. Sejuk gila ni."

PAHANG: Sampai Sini Jelah KotWhere stories live. Discover now