Den förtrollande byn

10 0 0
                                    

Det var en gång ett troll som bodde långt långt inne i skogen.Han var så trött på att alla människor i byn fick ha allting som t.ex guld. Så trollet fick en ond idé, att göra en magisk dryck som han skulle hälla i floden så att byn blir förtrollade till att följa hans order. Trollet behövde tre ingredienser för att göra den magiska drycken. Han behövde: en magisk blomma , en liten bit av Primula och ett frö.
När han hade hittat alla ingredienser började han med att göra magiska drycken .
När han var klar smög han ner till floden för att hälla i magiska drycken.

Sen gick byn ner till floden för att hämta vatten. Men det var en Person som inte hämtade vatten och hon heter Stella. Nästa dag så märkte Stella att det var något konstigt med byn, hon såg att byn tog massa saker som t.ex guld in i skogen. Stella ville veta vad det är som pågår så hon följde efter byn till skogen för att se vad det är dom gör. Då såg hon att dom gav sakerna till  den onda trollet.
Men då undrade Stella hur dom kunde göra det eftersom dom har bråkat med trollet jätte många gånger och hatar honom jätte mycket.Så Stella ska försöka fråga någon och försöka komma på vad det är som pågår men det gick inte så Stella låtsades att ge trollet något för att försöka komma in i trollets stuga.Stella tog en bit guld och gick in till stugan för att lägga guldet , men istället så la hon guldet i sin ficka och tittade lite i hans stuga ,och då så hittade hon en troll bok öppen på en sida. På sidan stod det ett recept på en magisk dryck som gör människor så att dom lyder order och då förstod hon att trollet hade gjort magiska drycken och hällt det i floden så att byn skulle dricka det så att dom blir förtrollade. Stella tog boken och sprang iväg.

Stella satt på sin säng och letade efter en dryck som gjorde dom o förtrollade.
Hon letade och hittade den på sida 3. Hon behövde 3 ingredienser : magisk blomma, lite saliv från en tiger och ett magiskt blad.

Stella gick till den magiska skogen för att leta efter den magiska blomman och den magiska bladet. På vägen dit fick hon syn på en häxa , hon blev jätte rädd och hoppades på att häxan inte skulle se henne. Häxan fick syn på Stella ,- hej lilla tjej vad heter du  sa häxan till Stella.
-Jag heter Stella  - å vilket fint namn , ett sånt fint namn skulle jag vilja ha i min gryta , Stella blev jätte rädd och sprang en annan väg. Tillslut så hittade hon  ingredienserna. Nu fanns det bara en ingrediens kvar och det var den värsta ingrediensen.

Hon smög till tiger grottan för att hämta tiger saliv.
Som tur var så sov tigern. Stella tog ett steg sen två steg men på tredje steget så vaknade tigern.
Stella sa - snälla snälla tiger kan jag få lite av din saliv , - Varför sa tigern - för att jag måste rädda min by
snälla snälla , - ok men om du ger mig en bit guld sa tigern , - men jag har ingen med mig nu men då får du ingen saliv , - juste sa Stella jag har ju en bit i min ficka , här får du sa Stella - tack sa tigern och här får du lite saliv av mig - tack sa Stella och sprang hem.

När Stella var hemma så började hon med drycken jätte fort. Stella gick till floden och hällde i drycken och sprang sedan tillbaka.
Nästa dag så va allt som vanligt och byn hade tagit tillbaka allting från trollet och så hade dom gjort en spruta och get trollet så att han sover i hela hans liv. Stella fick ett pris för att hon hade räddat byn , hon fick jätte mycket guld så nu är hon och hennes familj inte fattiga längre.
Och  så levde byn lyckligt  i alla sina dagar.

SLUT!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 07, 2015 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Namnlös berättelseWhere stories live. Discover now