Indahnya Jodoh

22 1 0
                                    

Tadi masa drive hantar adik balik ke tahfiz Maik.
Saya buka topik jodoh. Berbual berdua dengannya dalam kereta.
Saja saya nak testing adik lelaki 19 tahun yang sedang remaja ni sejauh mana dia fahami erti cinta.
Dia mulai bercerita.
"Kenapa la orang perempuan nak pilih orang tahfiz? Dia sendiri tak hafal quran.
Ada budak Uia tu mintak gambar, lepas tu nak kita bacakan al-quran untuk dia setiap malam sebelum tidur.
Geli la! Kan dah ada rakaman quran 30 juzuk imam tu dengarlah sendiri."
Huhuk...saya pulak yang tergelak ketawa mendengarnya.
Mengorat versi islamik kan? ""
Banyak cara cinta versi islamik ni.
Syaitan selalu menghiasi indah sehingga yang tak betul pun boleh nampak macam betul, yang tak cantik boleh jadi cantik.
"Itulah, kan Imam Mieshari baca sedap lagi?"
Dia pula balas.
"Susah nak cari wanita solehah ni."
Saya jawab.
"Tak susah. Allah kan maha adil. Jadilah baik, nanti dengan sendiri yang baik tu akan datang. Sekarang fokus ngaji dulu deh!"
Dia cium tangan saya bila dah sampai pintu Maik. Sayang bila ada adik yang hafeez ni, harap dia benar-benar jaga akhlak sebagai penghafal al-quran.
Umi dulu selalu sebut, nak menantu hafeez. Hafal Quran 30 Juzuk.
Tapi selalu saya tegaskan pada umi.
Bukan pada hafalannya, tapi pada amalan dan peribadinya sejauh mana menjaga kesucian kalamullah.
Maaf cakap, ada yang hafeez tapi bercouple bukan main lagi ayat jiwangnya menggunakan ayat al-Quran.
Bukan jodoh yang soleh itu terletak pada jubahnya, kopiahnya, serbannya, tasbih panjangnya.
Bukan jodoh yang solehah itu harus dicari pada yang berjubah tudung labuh sampai meleret ke kaki, atau berpurdah berniqab berfesyen-fesyen.
Paling utama. Akhlaknya. Akhlaknya. Akhlaknya.
Selidik sejauh mana peribadi dan akhlaknya dengan semua orang.
Jika dia betul belajar agama dan mengamalkannya, maka dia benar-benar 'beragama.' Dan itulah yang lebih indah, cantik dan terbaik.
Sebab bukan semua yang belajar agama, faham yang dia belajar dan amalkan.
Jadi jangan pelik kalau jumpa yang belajar syariah, dia keluar dating di mall seharian.
Jangan pelik kalau dia hafizah, dia bergayut telefon 24 jam.
Orang yang ambil kos sains, fizik, cikgu, nurse, jurutera contohnya saya tengok akhlak dan peribadi mereka jauh lebih menjaga.
Tak perlu tengok jauh. Jodoh yang baik itu cerminan diri kita sendiri.
Carilah dan jadilah yang 'beragama', bukan sekadar belajar kos agama.
Ada pula yang kata, kalau gitu baik tak payah belajar agama!
Ish, ish, ish... Ada beza tu.
Nak akhlak indah seperti Rasulullah saw kan perlu dengan iman?
Nak jadi hamba yang beriman perlu dengan ilmu agama yang benar.
Jadi fahamkan pada 'pengamalan' di seluruh kehidupan.

Indahnya JodohWhere stories live. Discover now