Hari ini sudah masuk 2 bulan selepas kes Zuhair. Nampaknya hubungan kelas 5 A1 dan 5 A2 semakin baik. Mereka telah berjanji mahu fokus dalam SPM.
Nurul Akira bergegas masuk ke bilik seminar. Hari ini ada kelas insentif Kimia. Maknanya kelas 5 A1, A2 dan A3 menyertai program ini. Memandangkan hari ini bukan hari sekolah, mereka memakai pakaian sukan.
Nurul Akira mengambil tempat disebelah Nelly. Tudungnya yang rosak kerana dia berlari dibetulkan. Rania menghampiri tempat duduknya.
"Kiki, aku malam tadi dah baca bab ini, tetapi masih tak faham." Rania menunjukkan bukunya.
"oh, topik ni.. aku lemah sikit. Jap, Zuhair! Meh sini."Nurul Akira memanggil Zuhair.
Memandangkan soalan yang Rania tidak faham tu ialah soalan Kimia, dan Zuhair ialah seorang yang bijak dalam kimia. Zuhair menghampiri mereka.
"apahal?" tanya Zuhair.
"ni kitaorang tak faham. Terangkan." pinta Nurul Akira
"Kiki, hari tu kan aku dah ajar. Masih tak faham?" marah Zuhair.
Nurul Akira hanya tersenyum.
"tak apa, biar aku ajar semula. Dapat pahala. haa.. sat aku baca soalannya." jawab Zuhair.
Ini lah cara mereka, mereka akan study sesuatu topik itu terlebih dahulu sebelum masuk dalam kelas atau program. Maknanya mereka sudah bersedia untuk menempuh SPM.
******
Fuyuki Sato dan Ameer berjalan beriringan.
Kelihatan Natsumi dari arah bertentangan. Fuyuki Sato dan Natsumi saling senyum pada satu sama lain.
"awak dan Natsumi sudah okey?" Ameer perasan yang Fuyuki Sato dan Natsumi kembali seperti kawan.
Meskipun perbualan yang menggunakan bahasa asing di Jepun dianggap tidak sopan tetapi Ameer sengaja menggunakan bahasa melayu untuk mengadakan perbualan yang tertutup. Lagipun Fuyuki Sato sudah fasih berbahasa melayu.
"kami kawan." ringkas jawapan Fuyuki Sato.
"kawan? kawan macam mana?"
"kawan biasa."
"okey saya faham. Tapi tak ke awak rasa Natsumi masih suka awak?"
"ya, saya pun rasa begitu. Tetapi saya yakin dia sudah boleh terima yang saya milik orang lain."
"milik orang lain? dare? kiki chan?" terkejut Ameer.
Fuyuki Sato tergelak dengan riaksi temannya itu.
"ya. Kanojo wa kiki desu. (dia ialah kiki)." tersenyum Fuyuki.
"hait, Watashitachiha tomodachi desu. Demo, ore wa kanojo o aishite.(ya, kami kawan. tapi saya cintakan dia.)" sambungnya.
"angau!" Ameer tergelak melihat rakannya.
"angau?nani yo?(apa?" Perkataan baru untuk Fuyuki Sato.
"lovesick!" Ameer menumbuk rakannya.
Fuyuki Sato tergelak bila mengetahuinya.
Ya, dia sedang mabuk cinta. Angau. Angau jarak jauh.
******
Nurul Akira melangkah masuk ke halaman rumahnya. Sempat dia melambai ke arah Rania yang menumpangkannya tadi.
"Kiki Chan!" Puan Yamada melambai ke arah Nurul Akira dari rumah sebelah.
"hait, Yamada san!" Nurul Akira turut membalas lambaian Puan Yamada.
Keluarga Yamada sudah tinggal di rumah sebelah sejak sebulan yang lalu.
"Kiki Chan, Akira and I will go back to Japan for a few days. Would you like to join us?" Pelawa Puan Yamada.
"Itsu? (bila?)"
"Raishu. (minggu depan.)" ringkas jawapan Puan Yamada.
"Yamada san, gomennasai. I'll sitting examination next week. But if you wanna go next month, I'll join you." Nurul Akira sedar ada perkara yang lebih penting.
"i see.. It's okay. I'll bring you to Japan one day. We will go to Kyoto, our place." teruja Puan Yamada.
"really?"
"mochiron!!"
"I can't wait to go there!!"
Puan Yamada tersenyum melihat gelagat anak gadis depannya itu.
"I have to go, Yamada san.. Mata ne!" sempat dia melambai ke arah Puan Yamada sebelum masuk ke dalam rumah.
Kakinya terus melangkah ke dalam bilik tidurnya. Begnya diletak di atas meja belajar. Sempat dia mengambil telefon bimbitnya yang terletak di dalam poket beg sekolahnya. Nama Fuyuki Sato di cari.
"ohayou!!" - Kiki.
"ohayou? It's already afternoon." - Yuki.
"haha. I know lah." - Kiki.
"lah? what is lah?" - Yuki.
Nurul Akira menepuk dahi. menglish kau bagi. Dia memanglah tak faham, kiki oi!
"Typical Malaysian put 'lah' end of the sentences every time they speak in english." - Kiki
"oh.. i see lah." - Yuki.
Nurul Akira tersenyum dengan gelagat Fuyuki Sato.
" actually I have something to tell you." - kiki
"nani de?" - Yuki.
"next week I'll sitting a big examination as a Malaysian student." - Kiki
"ganbatte!" - Yuki.
"arigatou gozaimasu! *emoticon kiss*" - Kiki
"so, you have to focus to your exam. And maybe you'll not able to text me anymore." - Yuki.
Fuyuki Sato seperti sudah mengagak.
"hai! Demo, (tapi) not for forever. I just keep my phone off until the examination end." - Kiki
"for how long?" - Yuki
"one month only." - kiki
"one month?!! *emoticon terkejut*" - Yuki
"nande yo?" - Kiki
"It's a long time you know." - Yuki.
" I know. But this is for my future. I need to pass with flying color." - Kiki
"Of course you can, sweetheart. I'll pray for you."- Yuki
"Domo arigatou gozaimasu!!!" - Kiki
" Do your best! Ganbatte!" - Yuki
"hai! ganbatte!" -Kiki
"*emoticon kiss*" - Yuki
Nurul Akira terus meletakkan telefon bimbitnya sebaik saja mendengar deruman kereta masuk ke pekarangan rumahnya. Dia pasti itu mamanya.
Perutnya sudah mula mendendangkan pelbagai ritma lagu. Mujur mamanya beli KFC.
p/s: hai semua!! maaf sangat2 sbb update lambat. hmm. ada ke yang tunggu? mcm tak de aje. mcm syok sendiri plak. hehe. btw, have fun!
YOU ARE READING
Eh mamat Jepun! (Hold On)
Teen Fiction"awak kejam! tahun 1941 tentera Jepun datang ke tanah melayu untuk menjajah. dan sekarang abad 21, awak datang jajah hati saya. Tapi awak biarkan saya sendiri setelah awak jajah hati saya. Awak ingat seronok lah?" -Nurul Akira. Nurul Akira seorang g...