Tandas Malam

28 1 0
                                    

Tahun ni aku bakal menduduki SPM. Jadi aku ambik keputusan untuk check in hostel walaupun rumah aku dekat je dengan sekolah. Saje nak study group dengan member. 

Satu malam, dalam pukul 2.35 pagi camtu aku tersedar sebab mengalami sakit yg dipanggil "intelopupossuion'' atau dikenali sebagai sakit perut. Mungkin sebab aku makan banyak sangat asam petang tadi. Aku lihat sekeliling semua member aku sedang lena mungkin sedang termimpikan 'Coco mix' (yg pemes sebab banyak mix tu). Hehehe

Keadaan diluar bilik agak sepi. Hanya kedengaran bunyi cengkerik yang sedang membuat pesta. Aku cuba kejutkan roommate aku, Fais untuk teman ke tandas. Tapi hampeh, si Fais ni tidur mati pulak sambil hisap jari. "Tak guna punya Fais, time ni la kau nak lena habis sebelum ni senang je aku kejut suruh bangun", bisik aku dalam hati.

Kemudian aku kejut pula si Aril dengan Apek. Tapi tak berjaya jugak. "Apa diorang ni berpakat ke hape nak tidur lena malam ni? Ke tengah berebutkan Coco mix dalam mimpi masing-masing? Arghh lantaklah, baik aku pergi sebelum terburai semua kat dalam bilik ni", bisik lagi aku dalam hati. Aku pun meneruskan perjalanan ke tandas dengan langkah yang laju sebab memang dah hujung-hujung sangat.

Sampainya ditandas, aku pilih tandas yang first paling dekat dengan pintu masuk. Yelah kan kalau ade apa-apa tak kena senang nak cabut lari. Hahaha. Sedang aku syok melabur, aku ada terdengar bunyi pintu macam dibuka ke ditutup tak pasti di salah satu tandas yg terdapat dalam tu. Bunyi dia tak kuat sangat tapi seram jugak ah meremang bulu kaki aku.

"Shitttttt, aku tak habis melabur lagi tunggu ah sampai aku dah habis bolehlah aku cabut!" Nak baca ayat Quran tak boleh sebab dalam tandas, jadi aku cepat-cepat habiskan urusan aku. Bila aku dah siap dan nak flush, aku terdengar pulak bunyi air dibuka dari salah satu tandas tu. "Aku rasa ade orang ni yang sedang guna tandas, mungkin sakit perut macam aku juga". Detus aku di dalam hati.

Usai aku flush hasil laburan aku, aku pun keluar untuk membasuh tangan. Sambil itu aku cuba mengintai pintu-pintu tandas yang ada kot-kot betul ade orang. Terdapat satu pintu yang ditutup tapi tak rapat, dan bunyi air masih lagi kedengaran. Aku beranikan diri pergi ke pintu tandas tersebut.

Berbekalkan semangat kepahlawanan Melayu Hang Tuah ( kk gurau je ), perlahan-lahan aku mendekati pintu tandas tersebut. Belum sempat aku nak bukak pintu tu, TIBA-TIBA............. bunyi flush ditarik  dan keluarlah si Fais yang sleeping beauty tadi. 

"Hawau betul dia ni, terkejut aku" detus aku dalam hati sambil buat muka yang acah cool. Aku menarik nafas lega sebab ingatkan hantu setan ape tadi. Aku pun tegur la si Fais ni. ''Weh, kau rupanya terkejut aku weh ingat kan sape aku baru nak tomoi!'' Tapi si Fais ni senyap je sambil tersenyum. Aku tak syak ape-ape lah kan cuma pelik sikit sebab dia ni bukan jenis pendiam, kepoh sikit mulut dia. Tapi mungkin sebab dah pagi sangat itu yang dia senyap je.

Fais pergi membasuh tangan dan aku tunggu dia di luar nak ajak balik bilik together-gether. Sedang aku berada di luar tandas, aku ada terbau something yang agak busuk. Aku pun tercari-carilah bau tu dari mana ingatkan dari dalam tandas tapi bukan. Kebetulan, tandas tu memang bersebelahan dengan sebatang pokok mati yang agak tua usianya. Tapi jaraknya agak jauh jugak dalam 30-40 meter camtu tapi masih boleh nampak. 

Berbekalkan cahaya bulan yang agak samar, aku cuba perhatikan dibalik pokok tersebut. Sedang aku perhatikan, "PAPPP" ada tangan memegang bahu aku. Hampir gugur jantung aku, mengucap panjang aku sebentar. Tiba-tiba kedengaran, "weh kau dah kenapa pandang pokok tu?'' Aku pun berpaling seraya berkata, "la kau rupanya Fais terkejut aku". 

"Aku nak berasap kejap, kau balik la bilik dulu", Fais berbunyi. "Kk ikut sukahati kau la, aku gerak balik bilik dulu ah dah mengantuk ni pagi nanti nak sekolah pulak kau jangan lama-lama nanti warden round kantoi pulak!" Kata aku pada Fais.

Sedang aku berjalan untuk pulang ke bilik, tetiba rasa meremang bulu tengkuk. Rasa seperti diperhatikan. Aku mempercepatkan langkah tanpa toleh kiri, kanan dan belakang. Sesampainya aku dibilik, terus aku menutup pintu dan lompat ke katil berselubung dengan selimut.

Aku cuba untuk melelapkan mata tapi tak boleh mungkin sebab panas sangat berselubung dalam selimut. Lama jugak la aku berselubung dalam 15-20 minit camtu. Alaaaa lama la tu woi rasa lambat je masa berlalu. Peluh pun dah berjurai satu badan ni. Aku pun beranikan diri untuk keluar dari selimut tu. Barulah lega kena angin kipas. 

Aku pandang sekeliling, takde ape. Kemudian aku pandang tempat tidur Fais. Pelik bila masa dia balik bilik? Tak dengar bunyi pun?Tau-tau dah ada atas katil tengah tidur. Hmmmmm lantaklah dan aku pun sambung tidur.

Jam 6.40 pagi. Aku terlewat bangun. Aku lihat roommates aku semua dah takde pergi mandi. Aku pun bergegas capai tuala, sabun dan berus gigi pergi mandi. Usai aku mandi dan solat subuh, aku bersiap memakai pakaian sekolah. Semua sedang bersiap memakai pakaian sekolah. Masa tu baru aku perasan yang Fais takde. Sejak aku bangun, pergi mandi sampai sekarang aku tak nampak dia. 

Aku cuba tanya pada Aril dan Apek mana Fais. "Weh Aril, Apek! Mana Fais? Dia tak siap mandi lagi ke? Dah lewat ni.dia tak siap mandi lagi ke?" Korang tau ape diorang jawab?

"Eh, kau ni nyanyuk ke hape? Kan dia balik kg malam tadi lepas isyak ziarah nenek dia yang sedang nazak kat hospital!"

HAAAAAAAA!!!!!!!

Habis siapa dekat tandas malam tadi dengan aku? Siapa yang tidur kat katil Fais tu? SIAPAAAAAAAAAAAAAAA ?????

Cerita Seram RekaanWhere stories live. Discover now