Tangisan Bayi

102 3 1
                                    

Malam tu, aku tinggal sorang dirumah. Keluarga aku semua balik rumah Pak sedara aku sebab nak bantu kenduri kahwin anaknya pada esok hari. Aku tak follow keluarga aku sebab nak kena settlekan dan submit assignment haritu jugak. Aku cadang esok pagi baru aku gerak rumah Pak sedara aku tu. Jiran sebelah rumah aku ada seorang bayi yang sangat comel. Aku selalu bermain dengannya setiap kali aku pulang cuti sem.

Pada malam itu, tepat jam 12 tengah malam, aku settlekan semua assignment dengan jayanya. Tiba masa untuk aku masuk tidur sebab takut terlewat bangun untuk pergi ke rumah Pak sedara aku. Macam biasa rutin aku sebelum tidur mesti aku akan main telefon, bukak twitter, facebook, wechat dan sebagainya.

Jam menunjukkan 1.03 pagi dan bateri telefon pun sudah tinggal 7 peratus. Aku charge telefon dan tutup semua lampu. Aku lompat ke katil untuk lelapkan mata. Sedang aku berusaha untuk melelapkan mata, aku mula terdengar tangisan bayi jiran sebelah rumah aku. Tangisannya tidak berhenti. Aku pun makin rimas sebab susah nak lelap. Sedang aku merungut dengan tangisan bayi itu, baru aku teringat yang jiran sebelah aku tiada kat rumah. Mereka pergi bercuti sejak pagi semalam.

Bila aku mula teringat, time itu jugak bunyi tangisan bayi itu diam. Sunyi sepi. Aku mengucap panjang. Selang beberapa minit, bunyi tangisan itu kembali. Tapi kini bunyi itu makin dekat. Ya seperti didalam rumah aku, diruang tamu.

"Ya Allah, dugaan apakah ini? Kenapa benda ni kacau aku, aku nak tidur ni." -aku mula berbisik pada diri sendiri.

Tangisan itu berterusan. Yang membuatkan aku bertambah takut, tangisan itu disambut dengan sahutan orang mengilai. Ye, hilaian pontianak. Tapi bukan didalam rumah, diluar rumah betul betul ditepi tingkap bilik aku.

Aku taktau bila masa aku tidur, tapi aku sedar dah pagi. Aku lihat jam pukul 8.27 pagi. Aku rasa aku pengsan malam tadi. Syukur aku tak perlu hadap lama-lama dengan bunyi yang menakutkan itu. Aku buka pintu bilik, tengok keadaan masih gelap. Aku pun pelik padahal sudah pagi. Aku tengok jam kat dinding ruang tamu. Jarum menunjukkan pukul 3.40 pagi. Hasudahhhh, aku telah dipermainkan. Aku pusing belakang dan "hiiiiiiiiihihihiiiii". Satu tubuh yang berpakaian putih lusuh berlumpur dengan muka yang buruk dan membusuk, mata yang merah garang muncul.

Aku tersedar dari mimpi. Aku check sekeliling. Fuhhhhhh selamat hanya mimpi. Aku tengok jam pukul 7.13 pagi. Aku ambil tuala nak mandi, tiba-tiba ada satu suara berbisik "ini bukan mimpi yea, aku akan datang lagi, hihihi".

[ TAMAT]


Cerita Seram RekaanWhere stories live. Discover now