Perasaan yang aku rasai setiap kali melalui pintu pagar sekolah ini pada waktu pagi sejak 3 bulan yang lalu?
Gemuruh.
Aku lihat di sekeliling. Hampir semuanya berjalan berdampingan. Aku? Berseorangan, just like hm two others. Almost 3 months being here, aku jangka aku akan nikmati zaman persekolahan aku sama seperti di sekolah lama. Almost 3 months being here, rupanya jangkaan aku meleset.
Hari pertama aku masuk. Mereka hanya beri perhatian sewaktu aku memperkenalkan diri. Then? Takda sapa yang pergi tegur aku. Masa tu aku fikir, takpa, just give in some time and eventually you'll get used to them.
Hari kedua, sama.
Hari ketiga, sama.
Hari-hari seterusnya juga sama.Aku rasa seperti diabaikan. Aku janggal dengan perasaan ini. Tidak seperti di sekolah lama.
Sambil aku berjalan, baru aku sedar yang dua orang di depan aku ni rupanya sekelas dengan aku. Funny cause I don't even know their names, I just remember their faces.
Pintas? Or nah. Kalau pintas mungkin dikecam. LOL. HANA YOU SHOULD STOP OVERTHINKING EVERYYYTHIIING.
Tanpa membuang masa, aku pun memintas mereka berdua. Kalau aku tetap di belakang menghidu minyak wangi vanila mereka yang sama, melihat beg berjenama mereka yang tidak mampu muat 5 buah buku teks sepanjang menuju ke kelas... Agaknya aku boleh pengsan di tengah jalan.
And no one would even help me, I guess. How saddening.
Bila aku sampai di depan mereka, aku menghelah nafas lega. Belum dengar lagi bisikan-bisikan halus mereka...aka mengumpat yang aku selalu dengar dan tahu ditujukan terhadap aku sepanjang tiga bulan ini.
"Ish dia fikir dia siapa? Dahlah di kelas diam diam ja."
Bisikan-yang-tidak-berapa-lah-nak-berbisik, jelas kedengaran di lubang telinga aku. Wow. Terima kasih.
Inilah antara sebab aku tak nak pindah sekolah. Menyesal aku tak masuk asrama di sekolah lama. Yang penting dapat bersama dengan kawan-kawan aku sejak form one.
* * *
Aku tersenyum bangga. Guru Bahasa Melayu berbangsa Cina itu memang sudah menjadi guru kegemaran aku semenjak berpindah ke sini.
Tell me, siapa benci guru yang selalu puji kita? No one kan? NOOOO ONEEEE. Except that you're teacher is a pervert and that rarely happens or you're weird.
"Terima kasih, cikgu." Ujar aku perlahan.
Sambil meletakkan 'A+' pada buku karangan aku, dia mengangguk dan menghulurkan buku itu kembali. "Keep it up yah Hana." Guru muda yang kacak itu memberi kata-kata semangat yang seakan-akan mula mengalir di salur darah aku.
* * *
Loceng berbungi beberapa minit yang lalu menandakan waktu persekolahan pada hari ini tamat. Budak kelas aku dalam masa entah berapa nanosaat dah keluar dari kelas.
Disebabkan aku baru bangun dari tidur, akulah yang terakhir. Syukur ketua kelas pun sanggup tunggu dengan sabar aku bersiap sebelum mengunci pintu kelas, walaupun taklah rapat sangat.
Aku perhatikan rakan sekelas perempuan aku yang berada di tangga. Gelak sakan semuanya. Perhaps they're going to hang out after school like they always do... Without me. Kadang-kadang, sambil tolong ibu di restoran, aku nampak juga diorang ramai-ramai lalu.
Cemburu? Well, not having a single friend at this school... Duh, of course I do.
If you like it, please vote! Thank you so much. I'm looking forward to expand this story and actually make it a novel in real life! :)
YOU ARE READING
The Life Of Hana
Teen FictionName: Hana Age: 16 Position in school: Outcast Sekolah baru umpama hidup baru bagi Hana. Di sekolah lama, dia pelajar popular. Di sekolah baru, she's an outcast. Konflik keluarga, pengkhianatan oleh orang yang tak dijangka sama sekali, persahabata...