Adakah dia milikku?

2K 12 5
                                    

Bab 1

"Fuh.kerja lagi".bisik hatiku.Jam menunjukkan pukul 9.00 pagi.Bella menggeliat membetulkan urat-urat yang tegang.kalau sudah kerja macam mesin mahu taknya tegang urat.

''Ermm..penat belum hilang sambung lagi".keluhku.

"astgafirullah al-adzim!".ucapku dalam hati.Pantas tangan capai tuala masuk bilik mandi.Kemudian bersiap untuk ke tempat kerja.Perjalanan dari kediaman Bella ke tempat kerja hanya sejam perjalanan.itu pun jika kesesakan jalanraya.Pagi ini kelihatan Bella tergesa-gesa.lima minit sebelum pukul 11.00pagi. Bella mempercepatkan langkah sebelum di tegur oleh seseorang.Bella menoleh. Dia lagi.

''Hai.Bella!".Rizal berdiri menyandar di hadapan kaunter pertanyaan bersama rakan sekerjanya. Aku tersenyum kepadanya.begitu juga dengan dia.perhatianku jatuh ke matanya. Hatiku bergetar. Pandangan mata lelaki itu sukar untuk d tafsirkan.buatku tak tentu arah. Dan bila dia tersenyum,mata itu bersinar galak.Dan sejak beberapa kebelakangan ini,aku selalu saja bertembung dengannya.Selalu lah tak kira di mana.Mula-mula memang tak ambil pusing.Tapi sejak akhir-akhir ini,aku mula rasa lain.Kadang terfikir juga perkara yang tak baik,tapi melihat karekternya,mustahil pula.Zaman sekarang ini tak boleh nilai orang berdasarkan rupa paras.Tapi jujur aku cakap,lelaki ini tiada niat jahat.Dia selalu aku perhatikan,tatkala kami bertembung,gerak gerinya seakan memberi isyarat akan sesuatu.Cuma mungkin aku kurang memberi perhatian kepadanya.Aku harus memberi peluang untuk diriku sendiri.Sekarang memang aku belum terasa lagi,bila dah tua keseorangan.tiada suami tiada anak.Sekarang bukan masanya untuk bersuka ria.Aku bukan muda lagi,harus memikir tentang masa depan.punya sebuah keluarga.Ditemani oleh suami.dan mungkin ada anak.Mesti hidup tidak seperti ini.keseorangan.Langkah aku percepatkan,resah memikirkan bila mata-mata lelaki yang bertenggek di depan pintu,bersiul-siul menyakat anak gadis.Aku hanya mampu memandangkan dan menghadiahkan senyuman.Entah manis ka entah senget,aku pun tak tahu.

11.00pagi.Bella memulakan kerja seperti biasa.Dari jauh kelihatan kelibat majikanku.masih bujang biarpun umurnya menginjak angka yang menakutkan bagi seorang perempuan.Pernah juga aku bertanya tentang perkara itu kepadanya.

"Jangan takut dengan angka..".jawabnya selamba.Jawapannya menenangkan hatiku.Biasalah siapa perempuan mana tak takut bila memikirkan umur yang semakin lanjut tapi belum bertemu jodoh.Majikanku ini memang "cool" orangnya.Biasalah wanita yang berkaliber.Dengan urusan bisnis yang banyak menyebabkan masanya untuk mencari pasangan agak terbatas.Dari jauh dia tersenyum menuju ke arahku.

"Ramai orang tak hari ni?".soalnya menghampiriku.Kaca mata hitamnya di masukkan ke dalam beg tangannya.matanya melilau seperti mencari seseorang.

''kurang sikit hari ni bos,lagipun hari ni hari isnin mungkin sebab itu kot kurang pengunjung hari ni".jelasku ringkas.Risau bersarang di hati.Sale belum ada,bos dah tanya.

Nasib baik dia sekadar bertanya sebelum menuju ke pejabatnya.

Jam tanganku menunjukkan ke angka tiga.Seorang pelanggan menghampiri kaunter.Tanpa teragak-agak aku menghampirinya.Tal lama kemudian wang kertas bertukar tangan

."Terima Kasih,datanglah lagi."Akhirnya!".jeritku halus.Tak lama kemudian sepasang pelancong datang bertanya barangan,aku semakin bersemangat bekerja.Suasana bekerja yang sentiasa sibuk,kadang makan tak menentu tak pernah membuatkan aku merungut,malah ia membuatkan aku semakin kuat berusaha.Cuti jangan tanya.Bagi aku masih mampu bekerja,aku tetap akan bekerja.Bila di tanya kenapa tak mengambil cuti,alasan aku tak ada benda nak duduk rumah.Kesibukan bekerja juga membuatkan aku tak ada masa bersosial dengan kawan-kawan.Ada juga ikut,lepak-lepak  kejap lepas habis waktu bekerja,tapi bulan selalu.Sebulan sekali itupun kadang sampai 2 bulan sekali.Jodoh.Umur sudah masuk 32 tahun.Bujang dan masih belum berpunya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 19, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Adakah dia milikku?Where stories live. Discover now