BAB 6

180 8 0
                                    

Rania campak paper bag yang dipegang ke lantai. Penatnyaa!!

Puas segala sudut Nandaemun diorang jelajah. Duit beribu ribu Won dah melayang. Jangan beg terlebih berat sudah.

Iris sudah terbaring di katil. Rania tanggalkan mafla yang setia membaluti lehernya. Wintet coat dan sweater juga dibuka satu persatu. Rimas bila terpaksa memakai berlapis lapis baju.

Apa boleh buat. Bercuti masa winter kalau tak pakai berlapis lapis baju memang beku Rania. Masa ni lah dia mula rindukan Malaysia. Rindukan suasana hangat dan matahari di negara sendiri.

Betul cakap orang, no matter how far we go, there's no place like home. Nasib baik bilik ini dilengkapi pemanas udara yang memanaskan suasana.

"Raniaaaaa!!" Jeritan Iris mengejutkan Rania.
"Apa apa?" Soal Rania menggelabah.
"Check your phone! Check your phone!!"

Ishh apa masalah si Iris ni terjerit jerit. Rania garu pipi. Tak faham. "Cepatlah Rania. Check phone kau. On your Wifi. On your Wifiiii!" Gesaan Iris berjaya menyambungkan semula sel sel otak Rania.

Kalut Rania cari handphonenya. Habis segala poket dia geledah. Tak ada. Paper bag yang berterabur pon dia punggah. Tak ada jugak. Mana pulak?

"Iris kau nampak tak mana phone aku?"
"Ehh mana aku tau. Kau punya lembab boleh tahan jugakkan. Macam manalah Ayden boleh terfikir nak ayat kau." Iris mengomel sambil matanya masih fokus pada handphonenya. Entah apa yang Iris belek.

Ayden. Rania terus tersenyum. Teringat peristiwa pagi tadi. Haihh siapa sangka. Ayden, I kinda miss... gedebushhh. Belum sempat Rania sambung angan, sebiji bantal hinggap ke mukanya. Iris!!

"Aku suruh kau tengok phone, bukan suruh berangan!"
"Mana ada aku berangan."
"Tak berangan konon. Habis kalau dah sengih sorang sorang tu apa maksudnya?"
"Err. Kaki aku semut semut. Aku geli so aku senyum lah."

Boleh ke tipu macam tu? "Kau tak payah nak tipu aku lah Rania. Kau ingat aku baru kenal kau? Dah. Cepat cari phone kau." okey. Iris tak tertipu.

Rania hamburkan semua isi beg. Habis bersepah bilik. Ini kalau mak Ayden tengok sah sah Rania kena reject dari senarai calon menantu. Ehh menantu pulak. Hiks.

"Hahh dah jumpa!" handphone Rania terselit antara timbunan kain cotton Korea yang diorang borong rupanya. Segera Rania on Wifi. Kurang sesaat notification mula masuk menderu deru.

Apa dah jadi?

Facebook, Instagram, mesej, WhatsApp, Wechat segala bagai apps semua notification masuk tanpa henti. Mak aihh. Parah!

Rania cuba buka WhatsApp. Tapi tiba tiba handphonenya hang. Puas Rania tekan tekan tapi tak berjaya. Notification terus masuk tanpa henti!

"Iris. Phone aku hang! Ada apa sebenarnya ni?" Soal Rania celaru.

Iris turun dari katil dan duduk sebelah Rania. Handphonenya dihulur pada Rania. Kalau tunjuk dari tadi kan senang.

Rania fokus mata pada screen.
Ohh My Ayden!

Putera Impian Milik CinderellaWhere stories live. Discover now