Muka Surat 1

424 9 0
                                    

"Mak orang dah 22 tahun.Orang teringin jugak nak ke Kuala Lumpur cari duit sendiri!"

Saudah Hamid atau dikenali Mak Odah hanya membiarkan anak bongsunya bercakap seperti seorang diri.Tangannya hanya tangkas melipat baju yang baru diambil di ampaian.

"Mak ni..Orang cakap buat bisu pulak"

"Kau nak buat apa Qai pergi sana.Kau tengok abang belajar kat sini masih berjaya" Nuafal abang ketiga Qasya menyampuk.

"Abang diam lah...Sibuk aje"

"Mak kasi aje Qai pergi sana.Dia teringin nak jadi berdikari"

"Yes,sayang abang!".Qasya Airara yang dari tadi monyok kembali ceria disaat genting ni masih lagi abang keduanya menyebelahi, lantas dia memeluk lengan abang kesayangan.

"Bagi aje Odah oii..Anak bongsu awak nak belajar berdikari di sana.Lagipun anak si Senah,Suhaila ada dekat sana.Boleh tolong jagakan Qai "

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teksi sudah menunggu aku di perkarangan luar rumah.Abah sempat juga menyalami tangan dengan pemandunya.Abang-abang,abah dan mak dah tunggu aku di tangga.Buat kali terkahir menatap muka comel aku sebelum meninggal kan rumah tempat aku dibesarkan.

Semalam aku sempat mengemas baju-baju ke dalam bagasi.Akhirnya setelah pujuk rayu aku pada mak,mak kasi jugak aku pergi ke Kuala Lumpur.Mak mana boleh hidup tanpa anak bongsunya.

"Qai,abang akan merindui mu.."

"Abang Naufal,kau tak payah nak drama sinetron dekat sini eh" sambil buat buku lima.Acah-acah pukul lah tu.Kalau aku tumbuk dia kat situ mungkin sudah demam 2 minggu.

Pernah sekali aku pukul dia memang teruk.Sampai dia dah tak berani nak sakat aku berlebihan.Lepas dah kena pukul demam.Haha.Tak boleh tahan!Hello ni Qasya okay? Siapa aje berani cari pasal dengan aku? Gua kasi sailang dulu.Mak pun tak boleh lawan aku tau hehe.

"Jaga diri elok-elok dekat sana Qai.Kalau ada apa-apa call aje abang Kamal."

"Okay,bos!" Aku mengangkat tangan ke atas dahi persis seperti seorang askar menerima arahan.

"Makan jangan lupa ye adik abang Arriz ni.."

"Ewah,abang sulung.Mana pergi? Satu hari tak ada nampak muka.Dating dengan Akak Linda lah tu"

"Shhh,diam lah gila"

"Dah-dah masuk teksi.Lama pakcik menunggu,hangpa duk gaduh sini pasai pa?"

"Orang pergi dulu ye mak abah dan abang-abang sekalian.."

"Jangan lupa call mak bila dah sampai"

Aku salam semua orang.Aku masuk ke dalam teksi.Agak lama lah jugak nak sampai ke Kuala Lumpur.

------------------------------------------------------

Aku melihat alamat yang tertera di atas kertas.Ni lah alamat yang Makcik Senah bagi.Alamat akak Linda.Mujurlah ada kawan sekampung yang menghulurkan bantuan.Kalau tak,tak mungkin aku dapat datang Kuala Lumpur sejauh ni.

"Assalamualaikum..."

"Waalaikumusalam..ehh budak taiko kampung sudah mari.Eh meh-meh lah masuk."

Aku hanya senyum saja.Malu-malu kucing katanya.Buat pertama kali aku masuk rumah akak Linda ni.Perabotnya semua tersusun rapi.Warna dinding pun kena dengan sofa.Bila aku tengok suasana dalam rumah akak Linda aku dah boleh agak gaya rumah ni seperti gaya orang Itali.

"Eh duduk lah Qasya,tak payah nak segan silu sangat.Macam kau tu pemalu orangnya.Akak buat air dulu lah ye"

"Haha,baik akak"

"Susah ke datang cari alamat rumah akak?".Sambil tu Akak Linda meletakkan dulang yang berisi air di atas meja.Air sirap! Akak Linda tahu tahu aje aku ngidam air sirap waktu cuaca yang sedang membakar.

"Takde lah susah mana kak.Tunjuk aje kertas ni dekat pakcik teksi tu,terus dia bawak ke rumah akak."

"So,kau dah ada kerja ke?"

"Buat masa sekarang ni masih mencari"

"Tempat kerja akak pun ada satu kosong.Tapi sebagai ganti lah dulu.Kawan sekerja akak ni nak cuti bersalin."

"Kerja sebagai apa kak"?

"Sebagai assistant.Takpelah nanti akak try tanya bos bila boleh start."

"Okay kak,terima kasih."

Aku masuk bilik yang telah disediakan oleh akak Linda.Bilik ini serba lengkap ada katil dan almari.Selesa juga bila tidur.Katilnya empuk sangat.

Aku meniarap di atas katil.Alamak aku lupa nak call mak! Mak kata kena call dia kepas dah sampai.Lepas aje aku meletakkan telefon aku di atas meja lampu.Aku terdengar teriakan akak Linda memangil aku dari arah luar bilik.Segera bangun dari katil dan menuju ke akak Linda yang masih terjerit-jerit memanggil nama aku.

"Ye kak.."

"Lambatnya sampai.Hampir keluar anak tekak akak ni ha"

"Sorry,sorry tengah call mak tadi"

"Meh sini makan Akak buatkan lauk untuk kau makan".

Aku melihat di atas meja.Terdapat banyak lauk yang dimasak oleh akak Linda,macam nak buat kenduri pula! Hidangan pun nampak macam sedap-sedap aje.Ada Tomyam campur ada Paprik ayam,Telur dadar dan air Teo ais.

Aku duduk di atas kerusi sebelum menikmati makanan yang dimasak akak Linda tadi.Rasanya yallah Nyum!.Aku pelik jugak akak Linda ni manis orangnya pandai masak pula tu tapi tak kahwin-kahwin lagi.Ni kalau aku perkenalkan akak Linda versi baru dekat Abang Kamal mesti dia cop dulu!.

Husband Wife???Where stories live. Discover now