BAB 7

167 8 0
                                    

Mata Rania terpaku pada screen.

Ayden update akaun instagramnya. Gambar mereka berdua di stesen subway! Rania pon tak pasti siapa jurugambar tak bergaji Ayden.

Gambar itu diambil dari sudut tepi. Rania sedang memandang ke hadapan dan Ayden berada di belakang Rania. Hanya sipi wajah Rania dan Ayden yang kelihatan tapi kalau sudah namanya Ayden, dari belakang pun orang boleh kenal.

Apa yang lagi mengejutkan adalah caption di bawah gambar.

"We could be deeply in love and live happily ever after but you never say you love me. Ohh Rania, I want you."

Sumpah Rania rasa dunia dia berpusing. Rasa macam sekarang bukan musim sejuk tapi musim bunga. Terasa kelopak bunga jatuh dari langit. Hati Rania ikut berbunga.

"Ayden saranghaeyooooo!!" Rania menjerit tiba tiba. Iris terkocoh kocoh mengambil remote control TV dan dihalakan kemuka Rania.

"Cik Rania, saya dari Roti Bakar.com nak interview Cik Rania sekejap je. Betul ke perempuan yang bersama dengan Kim Ayden penyanyi popular Korea tu Cik Rania? Apa hubungan sebenar Cik Rania dengan Kim Ayden? Adakah Cik Rania kekasih gelap Kim Ayden? Tapi saya tengok Cik Rania ni tak gelap pon, adakah ini bermaksud Cik Rania adalah kekasih terang Kim Ayden?" Iris terus menyerbu dengan soalan silih berganti persis wartawan rancangan hiburan setiap hari ahad tu. Berbakat!

"Maaf. Saya tak nak beri apa komen dan saya taknak diganggu. Tolong berambus sebelum saya panggil security." Rania menjawap dengan nada angkuh ala ala diva.

"Cehhhh." Pantas tangan Iris mengetuk kepala Rania dengan remote yang dia pegang. Rania gosok kepala dia sambil ketawa mengekek.

"Bak balik phone aku. Aku nak WhatsApp dengan nunang kesayangan aku. Rindu tahap tak boleh tahan dah ni." Iris rampas phonenya dari tangan Rania.

Mentang mentang ada tunang. Takpe. Nanti aku ajak Ayden bertunang! Ehh. Perasan kau jahh.

Rania ambik balik handphone dia. Notification masih masuk tanpa henti. Rania pon naik pening nak bukak yang mana dulu.

Last last Rania buka instagramnya. Dia cari akaun Ayden, saja nak baca sekali lagi caption Ayden tadi. Hiks.

Tersengih sengih Rania walaupun lepas berkali kali baca. Hati siapa tak riang oi kalau putera idaman tiba tiba datang menyerah diri.

Rania tengok jumlah like gambar dia dengan Ayden tu. Mak aihh. Lebih sejuta. Jumlah komen lebih seratus ribu. Gila gilaa. Rania sengaja pergi ke bahagian komen. Laju tangan dia menaip.

"Did I ever say I didn't love you?" Haha. Bakar line.

Aikk. Ayden upload gambar baru.
Ohmygoddd.
Gambar Rania lagi.

Betul betul Ayden dah gilakan Rania ke? Nampak macam seluruh jiwa Ayden dah bergolek pergi pada Rania!

Rania belek gambar yang Ayden upload. Gambar masa diorang duduk dekat kerusi pagi tadi. Macam mana Ayden dapat gambar tu? Dari gambar tu boleh nampak betapa rapatnya kedudukkan Ayden dan Rania! Rania dengan muka blur. Wajah Ayden tertundukkan sedikit dengan kepala rapat ke telinga Rania.

Ayden cari pasal!
Makin kecoh jadinya nanti.

Rania baca caption.


"Dear Rania my Cinderella, will you be my date tomorrow?"


Sikit lagi Rania hampir hilang nyawa. Ayden betul betul buat jiwa Rania kucar kacir. Of course I want, Ayden!

Rania jeling Iris dekat sebelah. Iris sedang sengih sengih. Tangan dia laju menekan keypad. Iris. Kalau dah dapat borak dengan tunang dia mana peduli sekeliling.


Rania buka profile instagram dia. Makkk. Dalam tempoh sehari follower dia naik lebih lapan ribu! Penangan Ayden! Mana diorang tau account dia pon Rania tak pasti. Ayden sendiri tak tau. Ayden pon tak ada tag dia dekat mana mana gambar. Betul cakap Ayden, fans are scarier than zombie!

Rania buka pula Facebook dia. Mak oii. 400 lebih friends request. PM berlambak lambak. Tiba tiba Rania naik seram.

Dia tutup Facebook kemudian buka WhatsApp. Berderet unread messages. Rania belek satu persatu nama senders. Berbeza dengan instagram dan facebook, WhatsApp dia 'diserang' oleh orang yang dikenali. Ada beberapa unsaved number je.

Yang kelakarnya orang yang dah bertahun tahun tak contact Rania pon boleh terselit sekali. Hebatt! Manusia memang macam tu. Sigh.

Rania buka mesej mesej tu satu persatu dan cuba balas semampu daya. Taknak la dicop sombong pulak. Tapi soalan soalan diorang hampir sama je.

"Weyy Rania. Itu kau ke yang dengan Ayden tu?"

"Raniaaaaa kau jumpa Ayden? Like seriously Kim Ayden?!"

"Rania sejak bila kau 'sesuatu' dengan Ayden?"

"Raniaaa kenapa rampas boyfriend aku?"

"Salam. Rania. Cuba tengok instagram Kim Ayden. Muka perempuan tu ada iras kau la."

"Raniaa. Kau? Ayden? Something?"

"Raniaa. Tell me everything!"

Jenuh Rania nak jawap. Last last Rania bagi jawapan pukul rata. "Ehh yeke?" Hahaha.

Tiba tiba Rania terima panggilan telefon. Dia pandang nama pemanggil. Okey. Malaikat maut! Matilanakkk.

Putera Impian Milik CinderellaWhere stories live. Discover now