Bab 2

132 2 0
                                    

'Ingat kalau baru balik dari oversea ni orang layan cam puteri, ni tak.. disuruhnya basuh baju, sidai baju, mop lantai.. Eh, ingat umah ni takde bibik, asek-asek aku yang buat pehal?' desis hati Ieyla.

hai, Ieyla,.. padahal kau yang volunteer nak kemas sementara bibik Nor tak de. ahaa ko lupeke,..

'Eh jap, tetibe teringat #Flashback semalam..

"Bu ! Takyahlah susah-susah ambik bibik sementara ni, cukupla bibik Nor tu.. Bibik Nor balik kampung dia 3 hari, jap je tuh !"

"Ha, Abis, Sape nak kemas umah ni, tu baju tu longgok setiap ari . ibu tak suke sepah-sepah rimas"

"Bu, Ape susah biar jelah Ieyla yang setelkan keje ni, alaa sikit je, sementara Ieyla takde keje lagi huhu^^... .

#EndFlashback

'Erk, Haah.. sikit sangat Ieyla~ telajak perahu boleh diundur, terlajak kata Alahai Mati.. Eh? jap betul ke pantun tu ? taramm...'

"Ha ! asal monyok aje tu, kalo tak ikhlas tak yah buat lah Ieyla oii~" Jerkah Puan Sri Haniey ibu kepada Ieyla.

'pfft !! mampus aku, ibu ni, boleh baca pikiran aku ke? hehe, gulp! aku ikhlas la..'

"Eh, Ibu.. Tak laa pikir hal dunia,.. la bu.. Takkan la tak ikhlas.. tak baik bu tuduh-tuduh Ieyla tak ikhlas.. tak baik, tak baik, huhu, Ieyla ikhlas taw bu.." jelas Ieyla sambil menayangkan muka yang bersungguh-sungguh.

" Dah. banyak la alasan kamu ! Tu, kat singki tu, pinggan tadi lom basuh lagi ! Pahtu Tu ! Ko tadi tak Sapu lagi Pintu Depan tu !!Lepastu muke ni, ha ! ko mampu ke tak buat keje ni pot pet pot pet..."

'Masuk kiri,.. Keluar kanan ibu cakap.. =.= Ni kalau hati lembut gile cam tisu mahunya rabak. Ibu cume gelarkan 'aku kau' je.. Gerek sehyy.. Tapi ni time ibu tgh marah lah.. Cam sekarang ni.. Nasibbb.. Aku da biasa..' kata hati Ieyla berkata sambil dipandang muke ibunya terkebil-kebil.

" Pot pet pot pet .... Woi ko dengar tak aku cakap ni? Muke cam mintak cam mintak KAKI !" Ayat KAKI di tekankan oleh ibu Ieyla"

"Uish Semangat !!... "Ieyla memegang dadanya 'ibu ni gangster betul lah.'

"....terkejut la Ieyla Bu!! Iey.. buuu.. ape ni,. sanggup ibu kasi kaki kat anak ibu ni, tak sayang kite lagi keeee" sambung Ieyla.

" Eh, sebab sayang sangat la, ibu sanggup bagi apa sahaja untuk anak ibu apa yang terbaik ! Ni nampak kaki ni? ibu bukan setakat boleh bagi kaki ! ni siku ni aku tonyohh !! kepala kauu haaa!!"

" Sakitla Ibu!! "

'Bapakm Kejam. Dah macam ibu Tiri dah !!! huhu cakap kat dalam ati jela , gile cakap dedepan mati aku dibelasah lagi teruk. Ibu aku ni dalah garang Wo ! Kalau lembut lembut sangat! Kasar kasar sangat ! Huhu..'

Assalamualaikummmmmmmmm~' siap lenggok diberikan. Garau, seakan suara seorang lelaki. Jap betul ke laki ?

"Ha ! sape tu? Ieyla pegi tengok sape datang !" ditolaknya bahu Ieyla tanpa rasa bersalah, mendorong kedepan menyuruhnya untuk melihat gerangan sapekah yang datang.

" Ibuu !!" Ieyla geram. Sebab terdorong sangat kedepan, lagi sikit nak terjatuh."Gila, depan aku bucu laa, huhu sedihnya nape ibu garang sangat dari dulu lagi.. Ieyla mengadu kat baba(bapa ieyla) nanti"

"Ape?! Sebelum ko ngadu! ko nampak siku ni.. nak aku tonyoh lagi kepala ko tu !"

"eh ! tak mau laa ! ... " Ieyla berlari anak ke arah gerangan suara itu.

"Ibu jahat, wek !!" Jerit Ieyla alau ditekup mulutnya. "Uh! nasib baik jauh dari dia. kalo tak abih aku kene terajang" berani la Ieyla bila lebih kurang lima kaki jauh Ieyla dari ibunya.

"Bertuah punya budak !!!" Jerit Puan Sri Haniey dari dapur .

larikkkk!!!! huhu

Sesampai sahaja di pintu Depannya, muncullah gerangan yang tidak pasti dikenali Ieyla.

"Ye, Waalaikumsalam.. cari siapa ye ?" dipelikkan muka Ieyla melihat gerangan dua jejaka tampan didepannya.

Bersambung...

Salah Silap Tatabahasa,
Watsoever Tegur je :)

15:27
14/04/2016

Dialah Mr Comel Aku !!Where stories live. Discover now