BAB 8

172 8 0
                                    

Mati la mati laa. Rania pandang nama pemanggil. Rania berani potong kuku, dia akan kena ceramah siaran langsung merentas lautan dari Malaysia.

Semua sebab Ayden! Ayden, save me!

Rania baca segala doa. Dia hembus hembus ke handphone dengan harapan sejuk sikit hati pemanggil tu. Tolong hambamu, Ya Allah! Baru kau ingat Tuhan Rania?

Rania tekan butang receive. "Cahaya Rania!!" kurang sesaat terdengar pekikan suara ayah. Tak payah guna loud speaker pon suara Encik Daniel Shahraan macam petir bergema bilik kecil Rania. Ya. Nama ayah Rania, Daniel Shahraan. Setiap kali bagitau orang mesti orang ingat Rania main main. Glamer sangat. Nak buat macam mana dah memang itu nama ayahnya.

Rania dengar Iris mengekek. Gelakkan aku la tu! Iris bangun perlahan capai tuala dan lalu depan Rania sambil angkat ibu jari. Tak guna punya kawan. Rania baling dengan bantal. Tak kena. Laju Iris tutup pintu attached bathroom. Cehh.

"Assalamualaikum, ayah." Rania cuba bagi salam. Untung untung lembut hati ayah.

"Waalaikumusalam! Hahh pandai pun kakak bagi salam. Ayah ingat baru berapa hari kakak pergi sana, kakak dah lupa diri." Berdas das Rania kena tembak. Nampaknya cubaan melembutkan hati Ayah dengan salam gagal.

"Kenapa ayah? Tiba tiba marah marah?" Rania saja menyoal walaupun rasanya dia dah tau sebab musabah ayah serang dia bertubi tubi.

"Tak payah nak buat buat tak tau, Cahaya Rania. Sekarang bagitau ayah. Apa yang kakak dah buat kat sana?"

"Kakak buat apa?"

"Ayah dah tengok gambar gambar kakak. Duduk rapat rapat macam nak bercium." Sah. Mesti adik dengan baby tunjuk kat ayah. Kalau tak macam mana ayah boleh tau.

"Mana ada kakak..."

"Kakak tak malu ke? Bagitau ayah siapa lelaki tu? Famous sangat ke sampai adik dengan baby menjerit jerit macam orang kena histeria?" Rania ketawa kecil.

"Yang kakak ketawa kenapa?" Hadoii la adik dengan baby. Yang pergi tunjuk post Ayden dekat ayah kenapa.

Memanglah Indah Zenia dengan Jelita Tania cari pasal! Indah Zenia beza setahun dengan Rania. Dulu ingat mereka dua beradik je sebab tu Zenia dipanggil adik. Tup tup lepas 10 tahun Zenia lahir, emak lahirkan pulak Jelita Tania. Tak tau nak panggil apa, last last diorang panggil baby. Baby la sangat.

"Cahaya Rania! Ayah tengah cakap dengan kakak ni. Bukan cakap dengan dinding. Kakak dengar tak?"

"Dengar.. dengar.. ehh ayah silap orang kot. Bukan kakak tu." Kalut Rania mencari alasan.

"Kakak ingat ayah baru kenal kakak semalam? Kakak tu anak ayah. Kalau ada orang tutup mata ayah lepas tu suruh ayah cari kakak senang senang je ayah boleh jumpa."

"Wahhh hebatnya ayahhh!" Rania jerit.

"Ishhh bingit la telinga ayah. Lelaki yang kamu jumpa tu pekak eh? Sebab tu kamu suka jerit jerit pun dia berkenan jugak."

"Ayahhhh!!" Rania jerit lagi. Ada ke cakap Ayden pekak. Dengar suara ayah ketawa. Aikk. Tak jadi marah dah ke?

"Dahhh. Marah ayah tak habis lagi ni." Ohh belum habis. Ingatkan dapat bakal menantu tampan, marah pun cepat reda. Ehh bakal menantu mana pulak. Hiks.

"Kakak terus terang dengan ayah, apa dah jadi sebenarnya kat sana? Sampai kecoh ke sini? Apa kaitan dia dengan kakak? Siapa dia?"

"Penyanyi."

"Patutlahhhh."

"Tapi Rania tak buat apa apa pun. Susahlah nak cerita dekat phone. Nanti balik Rania cerita. Ayah janganlah fikir bukan bukan."

"Kakak jaga diri elok elok. Jangan malukan, ayah."

"Alaaa. Kakak tau jaga diri. Lagipun ayah jugak sibuk nak menantu, ni kakak tengah cari menantu untuk ayah la ni." Rania sengaja mengusik Encik Daniel Shahraan.

"Cahaya Rania!" Giliran Encik Daniel Shahraan menjerit. Ketawa besar Rania.

"Memang la ayah nak menantu tapi bukan suruh kakak buat perangai macam hantu. Lama lama ayah boleh dapat sakit jantung dengan perangai kakak ni. Itu belum campur perangai adik dengan baby lagi. Kakak nak ayah mati cepat ke?" Encik Daniel Shahraan sudah membebel. Betul orang cakap jaga anak perempuan sorang lagi susah dari jaga lembu sekandang.

"Alaa rileks la ayah. Jangan la mati lagi. Nak dapat menantu handsome mana boleh mati lagi." Rania saja mengusik lagi.

"Tengok tu. Lagi lagi nak kenakan ayah. Entah orang tu nakkan kakak ke tak. Perasan je kakak ni." ayah pulang usikan. Muncung mulut Rania.

"Ayah, mak buat apa?"

"Mak tengah sibuk pilih catering, anak sulung dia nak kahwin."

"Ayahhhh!!" Rania rasa nak hantuk kepala ke dinding. Apa lah nasib dapat ayah kuat membahan. Anak sulung ayah dengan mak dia tentu tentulah dia. Cahaya Rania.

Pening.

Putera Impian Milik CinderellaWhere stories live. Discover now